تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

نگاه رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز به ایرادات شاخص فعلی بورس و ضرورت رفع این ایرادات و بررسی فاکتورهای مهم برای شاخص جدید.

به‌طور کلی برخی کارشناسان به شاخص‌های فعلی نقدهایی دارند و می‌گویند به نوعی شاخص بیانگر واقعیت‌های معاملات سهام یا تغییرات مربوط به سبد سهام مشتریان نیست یعنی با اینکه شاخص کل معیاری است که سرمایه‌گذاران و رسانه‌ها آن را رصد می‌کنند اما در بسیاری از موارد بیانگر واقعیت‌های بازار نیست.

مثلا شاید روزی سهام اکثریت شرکت‌ها منفی باشد ولی چند سهم و شرکت‌هایی که ارزش سهام بالایی دارند مثبت باشند و درنتیجه منجر به مثبت شدن شاخص کل شوند. بنابراین آنچه نمود بیرونی دارد مطابق واقعیات نیست و سرمایه‌گذار با واقعی نبودن سبد سهام خود و شاخص کل مواجه می‌شود. نکته دیگر این است که با توجه به اینکه سود تقسیمی مجامع در شاخص کل دیده می‌شود، به همین دلیل بیانگر شرایط کلی قیمت‌ها در بازار نیست. به این موضوع زمانی پی بردند که شرکت‌ها مجمع برگزار و سود تقسیم می‌کردند و همزمان به اندازه تقسیم سود شاخص هم افت می‌کرد.

درنتیجه مسئولان وقت بورس آن را تصنعی دانستند بنابراین شاخص قیمت و بازدهی نقدی را محاسبه و معرفی کردند. عده‌ای معتقدند شاخص هم‌وزن بیانگر واقعیت‌های بازار است بنابراین می‌تواند ملاک بهتری قرار گیرد درصورتی که این شاخص هم ایراداتی دارد مثلا میزان سرمایه، حجم معاملات و ارزش بازار در آن دیده نمی‌شود. درمجموع هرکدام از این شاخص‌ها مشکلات خاص خود را دارند.
در هر صورت بازار موجودی زنده است به همین دلیل همیشه در حال تغییر، تحول و حرکت به طرف بهتر شدن است. همچنین معرفی شاخص جدید اگر بنا بر استانداردهای مشخص و الگوگیری از شاخص‌های مطرح و معتبر جهانی باشد، اشکال ندارد و حتی لازم است. ضمن آنکه باید ریسک‌های شاخص‌های فعلی را رفع کند یعنی شاخص جدید باعث ایجاد نگرانی در وضعیت بازار نشود.

  • عظیم ثابت - رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس - شماره ۴۵۸