تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

در حال حاضر شاخص کل ایرادات و معایبی دارد که این ایرادات هم قابل رفع است و با بررسی شاخص‌های بازارهای توسعه یافته می‌شود شاخصی را طراحی کرد که نماینده بازار باشد

شاخص کل از این حیث که وضعیت بازار را به خوبی نمایش نمی‌دهد و به عنوان یک نماگر کلی حساب نمی‌شود، همیشه مورد انتقاد فعالان بازار بوده و دلیل آن هم این است که شاخص کل باید وضعیت کلی بازار را به نحو شایسته نشان دهد. در حال حاضر توجه بازار بیشتر بر شاخص هم‌وزن است، به این علت که وزن همه شرکت‌ها در شاخص هم‌وزن با هم برابر است و شاید بهتر از شاخص کل وضعیت بازار را نشان می‌دهد.

در هر صورت به نظر می‌رسد اگر سازمان بورس و اوراق بهادار بتواند با فرمول مناسبی شاخصی را بنویسد که مشکلات و ایرادات شاخص کل فعلی را نداشته باشد، می‌تواند دغدغه سرمایه‌گذاران را درمورد اینکه شاخص کل فعلی نمی‌تواند نمایانگر وضعیت کلی بازار باشد، رفع کند.
بنابراین در شرایط فعلی، بازار به یک شاخص جدید نیاز دارد. دلیل آن هم این است که معمولا باید روی شاخص قراردادهای مشتقه را انجام دهیم تا در آن صورت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های شاخصی بتوانند بخش بزرگی از ریسک‌های خود را پوشش بدهند. حتی در زمان ارائه آمار و اطلاعات مربوط به بازار سرمایه اگر شاخص درست محاسبه و اعلام شود، قطعا می‌تواند چشم‌انداز مناسبی را به خواننده یا شنونده درمورد رقم شاخص بدهد ولی در حال حاضر شاخص ویژگی‌هایی که ذکر شد را ندارد. در حال حاضر شاخص کل ایرادات و معایبی دارد که این ایرادات هم قابل رفع است و با بررسی شاخص‌های بازارهای توسعه یافته می‌شود شاخصی را طراحی کرد که نماینده بازار باشد و بتوان روی آن مشتق را هم تعریف کرد. بنابراین به نظر می‌رسد سازمان بورس این موضوع را باید جزو ماموریت‌های خود قرار دهد چون بخش عمده‌ای از نارضایتی فعالان بازار سرمایه مربوط به محاسبات اشتباه شاخص کل است.

  • احسان عسگری - کارشناس بازار سرمایه
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس - شماره ۴۵۸