به گزارش صدای بورس، ساخت هواپیمای مسافری از دهههای گذشته در دستور کار قرار دارد، اما در سالهایی به خاطر کم توجهی دولتها این دستورالعمل به پیش نرفته است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه دستیابی به ساخت و تولید هواپیمای مسافری بومی برای ایران نزدیک شده است، گفت: ساخت کارخانه هواپیما سازی مسافر در سیاستهای کلان نظام قرار دارد و ساخت آن سال ها قبل توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است،اما در سال هایی کار پیش نرفته ولی اکنون عزم دولت بر ساخت هواپیمای مسافری است.
وی افزود: وزارت دفاع ساخت هواپیما را اجرا می کند و نظارت بر ساخت، تولید و طراحی بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است.
به گفته محمدی بخش ،«بخش اعظمی از هواپیمای مسافری در حال ساخت، رونمایی شده است و خبرهای امیدوار کننده بیشتری در این خصوص بزودی منتشر میشود.»
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تا پایان ۱۴۰۴ ساخت هواپیمای مسافری به دست متخصصان کشور تکمیل میشود. با ابلاغ رئیس جمهوری برنامههای جدیدی برای تولید هواپیما،قطعات و تعمیرات هواپیماها داریم؛برای موضوعات جدید در بخش تعمیرات، امروز از ۳۳۰ فروند هواپیمای غیرفعال، ۱۵۰ فروند به چرخه بازگشته است. با محوریت وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی کمیته ای تشکیل شده است که بر روند ساخت هواپیما های ایرانی نظارت می کند .ما اشکالاتی در زمینه اجرا داشتیم که آنها را برطرف کردیم.
محمدیبخش گفت: با اقداماتی که در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران انجام شده، خط شروع تولید هواپیما آغاز به کار کرده است و ایران در رده کشورهای تولیدکننده هواپیمای مسافری قرار خواهد گرفت. این از خواستههای رهبر معظم انقلاب، دولت و رئیسجمهور است که در سفر اخیر رئیس دولت به اصفهان بر این موضوع تأکید شد. شرکت هواپیماسازی ایران با دانش و تخصص بومی، ساخت هواپیمای مسافری را شروع کرده است. طراحی های مختلفی صورت گرفته و برای تولید هواپیمای سنگین برنامه ریزی کردهایم.
وی گفت: در سیاستهای ساخت هواپیما بازنگری شده و در نحوه اجرا شرکتهای دانشبنیان فعال شده اند. به این ترتیب با همکاری وزارت دفاع،صمت و راه و شهرسازی ساخت هواپیمای غیرنظامی آغاز شده است. محمدی بخش گفت: اگر در دنیا صاحب تکنولوژی شویم تحریم صنعت هوایی به خودی خود برداشته می شود.
بیشتر بخوانید: رئیسی دوباره موضوع ساخت هواپیما را مطرح کرد
همکاری دولت و بخش خصوصی
یعقوب انتصاری، مدیرعامل یکی از شرکتهای دانش بنیان سازنده هواپیماهای سبک، در گفتوگو با« ایران»تأکید کرد: در کشور ظرفیت،توان و امکانات ساخت هواپیماهای بزرگ ۶۰ تا ۱۰۰ نفره مسافری را داریم. بعد از انقلاب وزارت دفاع و برخی شرکت ها ساخت هواپیماهای آموزشی، نظامی و هواپیمای مسافری به صورت مشارکتی را آغاز کردند، اما در سالهای گذشته تلاش نکردیم تا دانش و تجربه طراحی و ساخت هواپیمای مسافری به صورت مشارکتی را به داخل کشور انتقال دهیم. وی گفت: استفاده از توان بخش خصوصی در طراحی و ساخت هواپیما هزینه ساخت را برای دولت کاهش میدهد. شرکتهای دانشبنیان و غیر دانش بنیان زیادی تشکیل شدهاند که توان بالایی دارند. ما تکنولوژی،توانایی نظارت، کنترل و مدیریت برای ساخت هواپیما را داریم و با امکانات فعلی می توانیم هواپیماهای مسافری را تولید کنیم همچنان که جتهای آموزشی و نظامی را طراحی کرده و ساختهایم.
در خصوص مشارکت بخش خصوصی در ساخت هواپیمای مسافری، رئیس سازمان هواپیمایی خاطرنشان کرد: در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین، هواپیماهای فوق سبک و آموزشی، ساخت و تولید را به بخش خصوصی واگذار و این هواپیماها در حال ساخت و بهرهبرداری است. صنایع خرد و کوچک ما در این زمینه فعال است.
وی افزود: استفاده از ظرفیت های علمی و تکنولوژی، احتیاج به همگرایی و کار بزرگ صنعتی دارد و در هیچ کشوری ساخت هواپیمای سنگین یک موضوع بخشی نیست و حتی در ساخت برخی هواپیماهای مسافری چند کشور مشارکت می کنند. به دلایل محدودیت هایی که داریم، ساخت هواپیمای مسافری در حوزه دولت و با استفاده از توان تمام زیرگروههای تخصصی دنبال میشود؛ در برنامه ساخت هواپیما،وزارت دفاع مسئول مستقیم ساخت،وزارت صمت پشتیبان و وزارت راه نقش راهبردی و نظارت را دارند. به گفته محمدیبخش، تمام زیرگروه های تخصصی عمدتاً شرکت های دانش بنیان خصوصی هستند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با دستور رئیس جمهور پلتفرم های ساخت را بنا بر نیاز کشور طراحی کردیم .این همان خط تولید در مجموعه شرکت صنایع هواپیماسازی است که از گذشته فعال بوده،اما باید بازنگری در حوزه های مختلف انجام شود. انتظار داریم اشکالات و نواقص برطرف شود تا به پلتفرم قابل قبولی برسیم؛تا سازمان هواپیمایی کشور از تمام فرایندها و استانداردها اطمینان حاصل نکند، اجازه پرواز به هیچ هواپیمایی نمی دهیم.