واتس‌آپ اپلیکیشنی را برای ویندوز راه‌اندازی می‌کند که با آن می‌توانید بدون روشن بودن نت گوشی یا به همراه داشتن تلفن همراه خود، چت کنید.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ سال گذشته، پرکاربردترین اپلیکیشن پیام رسان جهان، نسخه بتای یک اپلیکیشن بومی را برای سیستم عامل مایکروسافت یعنی ویندوز منتشر کرد. کم کم در حال بهبود و تجربه عملکردهای جدیدی بود تا اینکه امروز که متا به طور رسمی معرفی کرد که یک نسخه پایدار برای همه کاربران در دسترس است.

این نسخه برای همه کسانی که در نسخه بتا شرکت کرده‌اند جایگزین نسخه قبلی خواهد شد و به صورت رایگان از فروشگاه مایکروسافت قابل دانلود است. این برنامه که مانند نسخه بتا مبتنی بر واتس‌آپ وب نیست، می‌تواند بر روی هر رایانه‌ای با ویندوز ۸.۱ یا بالاتر نصب شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دانلود کنید، نصب کنید و سپس صفحه از شما می‌خواهد که یک کد QR را از تلفن همراه خود اسکن کنید، همانطور که در واتس‌آپ وب وجود داشت.

اکنون اپلیکیشن واتس‌آپ را از تلفن همراه باز کنید، (منو که نماد آن سه نقطه عمودی است) را فشار دهید و دستگاه‌های مرتبط را انتخاب کنید. دکمه Link a device را فشار دهید و وقتی دوربین فعال شد، به سمت کد QR که روی صفحه کامپیوتر دارید اشاره کنید و تمام. این برنامه حتی به شما امکان برقراری تماس و حتی تماس ویدیویی را نیز می‌دهد (اگر رایانه شخصی دارای دوربین باشد).

شما نیازی به داشتن تلفن همراه متصل به اینترنت ندارید

با این حال، قابلیتی وجود دارد که بیش از بقیه برجسته است، امکان چت کردن و استفاده از واتس‌آپ بدون نیاز به همراه داشتن تلفن همراه یا حتی روشن بودن آن. این به لطف این واقعیت امکان پذیر است که این نسخه جهانی به طور مستقیم با حساب اپلیکیشن واتس‌آپ کار می‌کند، درست همانطور که برنامه پیام رسانی دیگر، یعنی تلگرام، قبلا ارائه کرده بود. این نسخه سریع‌تر و پایدارتر است، طراحی منسجم و یکپارچه تری با خود سیستم عامل دارد و دارای گزینه‌های کاربردی‌تر است.

برخی از محدودیت‌ها

طراحی مشابه نسخه وب است و قابلیت‌هایی مانند پاسخ پیام، ویرایش تصاویر، حذف پیام‌ها، حتی مشاهده وضعیت‌ها (اینکه پیام خوانده شده یانه) را می‌دهد (یکی از شکاف هایی که نسخه قبلی داشت)، با این حال، در حال حاضر ، اجازه ایجاد استاتوس(status) را نمی‌دهد، چیزی که باعث می‌شود به احتمال زیاد در آینده تغییر کند.

همچنین محدودیت‌های بیشتری دارد، مانند عدم امکان اشتراک‌گذاری مکان (current location) یا امکان دیدن مکان واقعی (live location) که کاربر به اشتراک گذاشته است. در مورد استفاده از واتس‌آپ در آیفون، برنامه ویندوز به شما اجازه حذف پیام‌ها را نمی‌دهد، احتمالاً به دلیل نوعی ناسازگاری یا مشکل بین سیستم‌ها بدین صورت است.

عجیب است که این برنامه بومی مزایایی حتی نسبت به نسخه موبایل دارد. به عنوان مثال، با فشار دادن آیکون اشکال کلیپ ، جایی که در نسخه موبایل گزینه های اشتراک گذاری تصاویر، اسناد، مخاطبین یا مکان ظاهر می‌شود. در واتس‌آپ برای ویندوز، گزینه جدیدی ظاهر می‌شود، گزینه Sticker که به طور خودکار هر تصویر را به استیکر تبدیل می‌کند که به مکالمه اضافه می‌شود و نیازی به استفاده از برنامه دیگری برای ایجاد و ارسال استیکر ندارید.

همچنین به شما امکان می‌دهد پیش نمایشی از لینک های ارسال شده داشته باشید، عملکردی که در نسخه قبلی و در واتس‌آپ وب ناموفق بود. علاوه بر این، همگام سازی پیام‌ها بین نسخه موبایل و نسخه ویندوز سریع است و در طول مسیر هیچ مکالمه ای را از دست نمی‌دهید، چیزی که در نسخه های قبلی و نسخه وب پیش از این اعمال نشده بود.

به همین ترتیب، هنگامی که یک پیام ارسال می‌شود، به طور خودکار در مکالمه ظاهر می‌شود، بدون تاخیر، مزیتی که نسخه وب آن را نداشت. در واقع یکی از گلایه هایی که کاربران داشتند ارسال پیام است که چند ثانیه منتظر بمانند تا مرورگر را ببندند و ببینند این پیام‌ها نه ارسال شده اند و نه جایی هستند. خبر خوب دیگر این است که در حال حاضر، متا برنامه های مشابهی برای سیستم عامل اپل یعنی مک دارد، اگرچه هنوز در مرحله بتا است اما به زودی کاربران این سیستم عامل نیز از تغییرات جدید این اپلیکیشن استفاده خواهند کرد.