به گزارش صدای بورس،حسن رضاییفر در رابطه با وقوع حادثه برای هواپیمای فوکر ۱۰۰ هواپیمایی آسمان در فرودگاه مهرآباد، اظهار کرد: ساعت حدود ۵ صبح روز دوشنبه خلبان پرواز تهران-بوشهر هواپیمایی آسمان در داخل پارکینگ اقدام به استارت موتور میکند.
وی ادامه داد: روی موتور شماره یک هواپیما قطعهای در سیستم سوخترسانی وجود دارد که خراب بوده و به جای اینکه سوخت وارد محفظه موتور شود، سوخت زیر محوطه موتور جمع میشود.
وی افزود: وقتی موتور استارت میگیرد آتش از محفظه احتراق به سوختهای ریخته شده سرایت کرده و یک آتشسوزی داخل موتور روی میدهد و خارج از موتور آتشسوزی نداشتهایم.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: این آتشسوزی وقتی موتور روشن میشود بهعنوان یک Backfire بیرون میزند. این یک نوع نقص فنی است که در موتور اتفاق میافتد که پیامد آن آتشسوزی داخلی موتور است.
بیشتر بخوانید: علت آتشسوزی هواپیمای آسمان چه بود؟
رضایفر یادآور شد: سریعاً این موضوع را به خلبان اطلاع میدهند و پرسنل با کپسول آتشنشانی اقدام به اطفای حریق میکنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسافران این اتفاق را به خلبان اطلاع دادهاند، تاکید کرد: خیر. موتور فوکر ۱۰۰ عقب هواپیماست و نفر فنی که پایین است تا تمام موتورها روشن و هواپیما برای پرواز آماده میشود یک علامت را به خلبان نشان میدهد. نفر فنی متوجه نقص فنی در موتور شماره یک هواپیما فوکر شده است.
وی تاکید کرد: در واقع سوخت پسماند در موتور دچار احتراق شده که این سوخت پسماند حاصل از نقص فنی سیستم سوخت موتور بوده و این به منزله آتش سوزی بیرون موتور و سرایت به هواپیما نیست.
به گزارش تسنیم، پیش از این نیز سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با اشاره بروز نقص فنی در موتور هواپیمای فوکر ۱۰۰، آتشسوزی این هواپیما را تکذیب کرده بود. برخی رسانهها به اشتباه و با استناد به اظهارات مسافران پرواز تهران-بوشهر خبر احتراق درونی موتور را بهعنوان آتشسوزی هواپیما منتشر کرده بودند.