تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷

بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می دهد که سیاست های دولت سیزدهم در این زمینه با موفقیت همراه نیست.

به گزارش صدای بورس، بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می دهد که سیاست های دولت سیزدهم با فرماندهی تیم اقتصادی دولت و میدان داری فاطمی امین و منوچهر منطقی در این زمینه با شکست کامل روبرو شده و این بازار مهم یکی از پایه های نارضایتی شدید عمومی است که خود را به شکل های مختلف نشان می دهد.

سطح قیمت انواع خودروها در ۱ مهر ۱۴۰۱ نسبت به ۱ مهر ۱۴۰۰ نشان دهنده افزایش تقریبا ۳۰ درصدی در قیمت خودروهای داخلی و افزایش ۴۵ درصدی در قیمت خودروهای وارداتی است که در سال نخست دولت فاجعه آمیز است و نمی توان آنرا توجیه کرد.

در یک سال گذشته وعده ها و برنامه های:

  1. برچیده شدن قرعه کشی تا پایان سال ۱۴۰۰
  2. واردات خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱
  3. واردات خودرو از خرداد ۱۴۰۱
  4. واردات خودرو از شهریور ۱۴۰۱
  5. واردات خودرو از آبان ۱۴۰۱
  6. واردات خودرو از آذر۱۴۰۱(احتمالا)
  7. تولید ۱.۵ میلیون دستگاه در سال
  8. رسیدن تولید به ۳ میلیون دستگاه در سال(تا ۱۴۰۴)
  9. رسیدن صادرات به ۱ میلیون دستگاه در سال(تا ۱۴۰۴) که در سال ۱۴۰۰ تقریبا صفر بود و در سال اول دولت سیزدهم هم صفر باقی ماند.
  10. حذف قیمتگذاری دستوری
  11. خروج دولت از مدیریت خودروسازان
  12. کمک به خودروسازان خصوصی و عدم سنگ اندازی برای افزایش توان آنها

ساختگی از آب درآمد و تحقق پیدا نکرد و حتی شاهد علنی شدن برنامه های مبهمی مانند واگذاری ایران خودرو و سایپا به چهار شرکت میهن، زرماکارون، گلرنگ و ماموت بودیم که هنوز سرانجام مشخصی پیدا نکرده است.

به گزارش تحریریه,در واقع اگر ادعاها و برنامه های تکراری فاطمی امین و منوچهر منطقی را کنار بگذاریم، صنعت و بازار خودرو در یک سال گذشته نه تنها قدمی رو به جلو حرکت نکرده است، بلکه شاهد پسرفت کیفی و جهش قیمتی هم بوده ایم که مایه حیرت کارشناسان است.

سال نخست در "خودرو" با ناکامی برای دولت سیزدهم به پایان رسید و با بقای تیم اقتصادی و خودرویی دولت در سال دوم می توان از هم اکنون وضعیت بازار خودرو در پاییز سال ۱۴۰۲ را پیش بینی کرد.