به گزارش صدای بورس، وزیر صمت وعده داد که خودروهای وارداتی از هفته آینده وارد کشور میشوند. اما کدام خودروها جزو لیست احتمالی خودروهای وارداتی قرار میگیرند؟
یکی از مهمترین نکات ذکر شده در آییننامه واردات خودرو به کشور، سقف قیمت ۲۰ هزار یورویی برای خودروها است. با در نظر گرفتن این شرط آییننامه، باید برویم سراغ ارزانترین و اقتصادیترین خودروهای جهان. البته وزارت صمت وعده ورود خودروهای باکیفیت را به مردم داده بود و اعلام کرده بود که خودروهای وارداتی از کشورهایی مانند هند و برزیل نخواهد بود.
در ابتدا، باید وعده وزارت صمت، یعنی ورود خودروهای کرهای به بازار را یادآور شویم. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت پیش از آن که نام دو شرکت برنده واردات خودر را اعلام کند، اعلام کرد که شرکتهای ایرانی با برندهای خوب اروپایی وارد مذاکره شدند و برخی از خودروهای کرهای باکیفیت که در رده خودروهای اقتصادی کره قرار گرفته اند، وارد کشور میشوند. البته کارشناسان در این باره یادآور شدند که مذاکره با این شرکتها به معنای آغاز فرایند واردات نیست و ممکن است این مذاکرات زمان زیادی بگیرد.
بیشتر بخوانید: دولت در بازار خودرو ناکام ماند
کیا
برند کیا که یک شرکت چند ملیتی است، یکی از گزینههای احتمالی واردات خواهد بود. خودروهای اقتصادی این شرکت شروط آییننامه واردات خودرو را پاس میکند.
خودروی کیا فورت LX S ۲۰۲۳ با قیمت ۱۹ هزار و ۹۹۰ یورو و کیا سول ۲۰۱۹ با ۲۰ هزار یورو قیمت، جزو این لیست احتمالی قرار میگیرد. اما با احتساب یوروی ۲۸ هزار تومانی، این دو خودرو بدون هزینههای حمل و نقل، گمرک، سود واردکننده و پلاکگذاری، به ترتیب ۵۵۹ میلیون و ۷۲۰ و ۵۶۰ میلیون تومان قیمت دارند.
کیا فورته هم یکی دیگر از خودروهای این برند است که با قیمت ۱۹ هزار و ۵۹۰ یورویی خود، جزو لیست احتمالی قرار گرفته است. این خودرو بدون احتساب هزیتههای واردات، ۵۴۸ میلیون تومان قیمت دارد.
تویوتا
چندی پیش سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که با شرکت تویوتا وارد مذاکره شدهایم. اما چند روز بعد از آن، فاطمیامین گفت که وزارت صمت با هیچ شرکتی مذاکره نکرده است. اما شرکتهای منتخب میتوانند با هر خودروسازی برای واردات مذاکره کنند. با صحبت وزیر هم میتوان برند تویوتا را جزو این لیست احتمالی قرار داد. اما این برند چه خودروهایی دارد که شروط آییننامه را پاس میکند؟
چندی پیش، تویوتا از نسخه ۲۰۲۳ کرولا پرده برداشت. کرولا از ۱۳ هزار و ۷۰۰ دلار تا ۲۰ هزار دلار، که حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان میشود نیز قیمت دارد و باید دید که شرکتهای واردکننده کدام نسخه این برند ژاپنی را برای ورود به کشور انتخاب میکند.
البته واردکنندگان میتوانند محصول دیگری از این برند ژاپنی، یعنی تویوتا پاریس ۱/۵ SE L پلاس، که حدودا ۱۹ هزار و ۹۱۰ یورو قیمت دارند را جزو لیست خودروهای وارداتی خود در نظر گرفته باشند.
چانگان و سیتروئن
پیش از این، سایپا اعلام کرده بود که این شرکت در حال همکاری با برند سیتروئن است. در روزهای اخیر هم خودروی چانگان UNIT در محوطه شرکت پارسخودرو به نمایش گذاشته شده است. این خودرو هم ۲۱ هزار و ۶۰۰ دلار قیمت دارد که حدودا ۶۰۴ میلیون تومان، بدون هزینههای واردات میشود. در نتیجه، احتمال این وجود دارد که شرکت خودروسازی سایپا ورود این دو برند به کشور را برعهده گرفته است.
رنو
طبق گفتههای دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، دو شرکت خودروسازی، یعنی ایرانخودرو و وسایپا، هرکدام وارد کردن دو برند خودرو را برعهده گرفته اند.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، درباره واردات خودرو گفت: به نظر میرسد بنابر مصوبه واردات خودرو، تنها خودروسازان دولتی ایران خودرو و سایپا میتوانند برای واردات خودرو اقدام کنند. طبق اخبار، خودروسازان ایرانی مذاکرات را برای واردات رنو از هند آغاز کردهاند. ایران خودرو در تلاش است پلتفرم رنو کوئید را وارد کند.
قیمت خودروهای وارداتی
اما این خارجیها در بازار ایران با چه قیمتی عرضه میشوند؟
کارشناسان همچنان معتقدند که بعید است که واردات تا پایان سال جاری عملی شود. اما اگر این اتفاق بیفتد، خودروهای وارداتی، باتوجه به هزینههای گمرکریال ترخیص، سود واردکننده و همچنین حمل و نقل، کمتر از یک میلیارد تومان نخواهد بود و قشر متوسط جامعه قادر به خرید این خودروها نیستند و تنها افرادی میتوانند خودروهای خود را نو کنند.
کارشناسان میگویند که حتی واردات باعث شکسته شدن قیمت خودروهای داخلی هم نخواهد شد. چراکه براساس سقف ارزی در نظر گرفته شده، تعداد خودروهای وارداتی به اندازهای نیستند که بازار را تحت تاثیر قرار بدهد و قیمتها را پایین بیاورد.
به گزارش تجارت نیوز، اما بر اساس وعدههای وزارت صمت باید دید که خودروهای اقتصادی برندهای خارجی، برای مردم ایران با چه قیمتی به فروش میرسد.