به گزارش صدای بورس,در شش ماهه اخیر بسیاری از فعالان بازار سرمایه به گروه خودرویی و بورسی دلبسته بودند تا با لیدری این دو گروه بازار روندی صعودی آغاز کند، اما بعد از اینکه چالش ها بر سر راه برجام بروز کرد، همچنان گروه خودرو محور محرک های بازار سرمایه بود تا از این طریق سیگنال های مثبتی در بازار داده شود و رشد بورس کلید بخورد هرچند بسیاری در همان زمان هم معتقد بودند با این زیان که خودروسازان دارند خصوصی سازی هم نمی تواند امتیاز مثبتی برای سهامداران خرد باشد و حالا با خبرهای که درباره احتمال لغو خصوصی سازیشنیده می شود این بار هم نوسان گیرها کار خود را به طور حرفه ای انجام داده اند و سوار بر سهام خودروها شده اند.
یک استاد دانشگاه در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه ارزیابی فاندامنتالی در صنعت خودرو نشان می دهد که هیچ امیدی برای سودآوری خودروسازی ها وجود ندارد، گفت: در شرایط کنونی که شایعه های مطرح شده مبنی بر اینکه واگذاری صنعت خودرو لغو شده به نظر می رسد نباید در سهام این شرکت ها تغییر به وجود بیاید اما برخی سهام این خودروسازی ها را در زمانی که بحث واگذاری جدی بود بالا بردند و حالا عده ای با خبر لغو واگذاری سعی دارند سهام این خودروسازی ها را پایین بکشند.اخیرا خبری منتشر شده که سرمایه گذاری در ارمنستان برای تولید خودرو انجام شده و از آنجایی که سرمایه گذاری های قبلی خودروسازان در کشورهای خارجی منجر به زیان بیشتر آن ها شد بنابراین خبر سرمایه گذاری جدید برای تولید خودرو در کشور دیگر نباید مبنای نوسانات مثبت سهام خودروسازها باشد
امیرحسن کاکایی با تاکید بر اینکه تا زمانی که تحریم ها برطرف نشود و مشکل قیمت گذاری و تولید برطرف نشود برای سهام این خودروسازی ها در بازار سرمایه هم اتفاقی نمی افتد، اظهار کرد: در مقطع کنونی به نظر می رسد که سیاست گذاران اجازه نمی دهند این دو خودروساز رشد کنند، برای نمونه به تازگی خبری منتشر شده که سرمایه گذاری در ارمنستان برای تولید خودرو انجام شده و از آنجایی که سرمایه گذاری های قبلی خودروسازان در کشورهای خارجی منجر به زیان بیشتر آن ها شد بنابراین خبر سرمایه گذاری جدید برای تولید خودرو در کشور دیگر نباید مبنای نوسانات مثبت سهام خودروسازها باشد.
او درباره اثر سرمایه گذاری های جدید خودروسازان در کشورهای دیگر به وضعیت ارزندگی سهام شرکت ها افزود: برای نمونه در سنگال، ایران تولید خط رنگ دارد که ۱۵ سال پیش این خط با فناوری روز راه اندازی شده بود که حتی در ایران چنین خط رنگی وجود نداشت و این اتفاق برای خودروسازها جزء خروج سرمایه و ... چیز دیگری نبوده در حالی که ممکن است خود دولت با استفاده از همین خبرها سهام خودروسازی ها را بالا و پایین بکند ولی از نظر بنیادی اتفاقی در سودسازی شرکت ها نمی افتد، هرچند ممکن است برخی از سهامداران خرد هم پشت این خبرها اغفال شوند و سهام شرکتی را بخرند اما به طور قطع آن ها هم زیان می بینند.
واکنش به خبر لغو شدن واگذاری دو خودروساز
کاکایی با تاکید بر اینکه باید دید در واکنش به خبر لغو شدن واگذاری دو خودروساز برنامه دولت چیست، گفت: این موضوع می تواند متفاوت باشد برای نمونه سهام این دو شرکت پایین بیاورند، همانطوری که قبلا گفته می شد که زیان ها مربوط به ایران خودرو و سایپا دروغ است اما چهار ساله تولید با همین زیان ادامه پیدا کرده و سوال اینجاست که اگر تولید خودرو زیان ساز است چرا تولید این دو خودروساز همچنان ادامه دارد؟سهام خودروسازها به دلیل اینکه دولت و مجلس در تولید و قیمت گذاری محصولات این شرکت ها دخالت می کنند زیان ساز هستند، همانطوری که در سال ۹۸ و ۹۹ دخالت دولت رشد و افت شدیدی در شاخص بورس به وجود آورده اند، در سهام شرکت های خاص هم می توانند همین نوسانات را ایجاد کنند
او درباره سهام خودروسازها به دلیل اینکه دولت و مجلس در تولید و قیمت گذاری محصولات این شرکت ها دخالت می کنند زیان ساز است، تصریح کرد: همانطوری که دخالت دولت در سال ۹۸ و ۹۹ رشد و افت شدیدی در شاخص بورس به وجود آورده اند، در سهام شرکت های خاص هم می توانند همین نوسانات را ایجاد کنند.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه اطلاعاتی که در بورس مطرح می شود خیلی سالم نیست به همین دلیل در زمانی که دولت مردم را به حضور در بورس دعوت کرد به نوعی سوار دوش مردم شد تا بخشی از منابع بودجه ای خود را تامین کند، اظهار کرد: در سال ۹۹ بسیاری از متخصصان بورس بعد از اینکه شاخص به محدوده ای یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید هشدار دادند و گفتند افزایش شاخص بیش از این محدوده در آن زمان خطرناک بود و حتی گفته می شد ریزش شدیدی در بورس اتفاق می افتد و بعد از آنکه شاخص کل بورس را به محدوده ای دو میلیون واحد رساندند به یکباره شاخص ریزش کرد و زیان شدیدی بر مردم تحمیل شد.
امید سهامداران دارایی خودروسازی ها
یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه نمادهای خودرویی در شرایط کنونی به دلیل زمین و دارایی که دارند بیشتر مورد توجه سهامداران خرد بوده اند، گفت: به طور قطع خصوصی سازی این دو شرکت می توانست به بسیاری از مشکلات این دو شرکت خودروی پایان دهد، زیرا دولت زمینه ورود محصولات این شرکت ها را به بورس تسهیل کرده بود و به نظر می رسید مقدمه ای برای حرکت به سمت خصوصی سازی بود تا این شرکت ها بر مبنای کشف قیمت بازار محصولات خود را بفروشند و از زیان فاصله بگیرند.
رضا روحی با تاکید بر اینکه واگذاری نمادهای تودلی خودروسازها هم می تواند در شفاف سازی ارزندگی سهام این شرکت ها موثر باشد، افزود: به طور قطع اگر سیاست هایی که دولت در زمینه واگذاری خودروسازی ها اجرا شود در بازار سهام اثرگذار است در غیر این صورت به دلیل اینکه جو منفی بر بازار حاکم است هر خبر منفی می تواند اثر مخربی بر سهام شرکت های متاثر داشته باشد و البته گروه های بزرگی مانند خودرویی ها به دلیل اینکه نوسانات آنها در بازار نقش بزرگی ایجاد می کند در صورتی که منفی شوند روی تمام بازار و گروه ها اثر می گذارند.