به گزارش صدای بورس, اکبر پازوکی، در پاسخ به این پرسش که وزارت صمت از افزایش ۳۴ درصدی صادرات لوزام خانگی سبک در ۶ ماه نخست سال جاری خبر داد این در حالیست که ما در تولید این اقلام با چالش مواجه هستیم، آیا صادرات این اقلام تنظیم بازار داخلی را برهم زد؟ گفت: لوازم خانگی سبک بهصورت قاچاق وارد میشود، البته تنوع تولیدی ما در این لوازم قابل توجه نیست اما به این معنا نیست که ما نتوانیم این اقلام را تولید و صادر کنیم.صادرات لوازم خانگی کوچک و سبک از سالهای گذشته متداول بوده اما آنچه اهمیت دارد این است که ما چه محصولاتی را تولید و به چه کشورهایی صادر میکنیم؟
این فعال صنفی با اشاره به افزایش مشوقهای صادراتی برای تولیدکنندگان داخلی، تصریح کرد: تولیدکنندگان صرفا باهدف تامین بازار داخلی اقدام به تولید نمیکنند و بخشی از کالاهای تولیدی ما به عراق، افغانستان و سوریه صادر میشود اما صادرات لوازم سبک به این کشورها چشمگیر نبوده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه رشد صادرات لوازم خانگی سبک به معنی افزایش رقم صادراتی محسوب نمیشود، گفت: قیمت لوازم خانگی سبک در مقایسه با لوازم خانگی بزرگ قابل توجه نیست از اینرو افزایش صادرات نمیتواند به مثابه ورود ارز قابل توجه به کشور در نظر گرفته شود به عنوان مثال اگر صادرات ۳ یخچال ۲۱ میلیون میشود و با قیمت آن میتوان حداکثر ۱۰ پنکه صادر کرد.
پازوکی با بیان اینکه زمینههای افزایش صادرات کالا باید فراهم شود، گفت: قیمت کالاهای تولیدی در کشور باید قابل رقابت باشد؛ کشورهای همسایه خواهان کالاهای ایرانی هستند اما در گام نخست باید قیمت کالاها قابل رقابت شوند چراکه با وفور لوازم خانگی در بازار کشورهای همسایه آنها ترجیح میدهند کالای کشورهای اروپایی را انتخاب کنند.
به گفته وی؛ اگر صادرات افزایش پیدا کند هزینه سر بار تولیدکنندگان کاهش و در نتیجه قیمتها ریزش میکند این مهم مستلزم این است که دولت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند.
این فعال صنفی از حاکم شدن رکود ۸۰ تا ۹۰ درصدی بازار لوازم خانگی داخلی خبر داد و افزود: قیمت لوازم خانگی افزایش چشمگیری داشته است، تورم موجود در لوازم خانگی باعث شد که توان مردم برای تغییر و خرید لوازم خانگی کاهش پیدا کند و این اعتراضهای اخیر نیز به رکود بازار دامن زد چراکه فعالان اقتصادی ناچار به تعطیلی واحد صنفی و کاهش ساعت کاری خود شدند.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: سال آینده دولت باید رکود ۸۰ تا ۹۰ درصدی بازار را لحاظ کند و متناسب با آن مالیات از فعالان اقتصادی دریافت کند.
به گزارش ایرنا، وی با اشاره به افزایش تعداد گارانتیهای غیرشرکتی، افزود: تعمییرات تخصصی لوازم خانگی در فضای مجازی از سوی تعدادی از افراد دنبال میشود این افراد خود را تعمیرکاران اصلی شرکتها معرفی میکنند این در حالیست که بسیاری از تبلیغات آنها دروغ است به عنوان مثال اگر ماشین لباسشویی شخصی خراب شود ابتدا میگویند برد ماشین لباسشویی شما خراب است و باید برای تعمیر برده شود و مبلغی را برای هزینه تعمیر اعلام میکنند، اما بعد از چند روز ۲ برابر مبلغی که اعلام کردند برای تعمیر کالا از صاحب آن مطالبه میکنند که این شیوه تعمیر یک نوع کلاهبرداری محسوب میشود.