پژو ۲۰۷ ایران‌خودرو در حالی در بورس کالا با قیمتی حدود ۳۹۲ میلیون تومان به‌ فروش رفت که قیمت‌ آن درب کارخانه، ۲۰۹ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان مصوب شده و در طرح‌های فروش فوق‌العاده این گروه صنعتی نیز با همین قیمت عرضه می‌شود.

به گزارش صدای بورس,پژو ۲۰۷ به‌ عنوان اولین خودروی پرتقاضای خودروسازان، دوشنبه هفته جاری (۳۰ آبان ماه) در بورس کالا عرضه شد؛ که با در نظر گرفتن قیمت‌ها در بازار آزاد و درب کارخانه، خریدار از بورس حدود ۲۸ میلیون تومان نسبت به خرید از بازار سود می‌کند و ایران‌خودرو محصول خود را قریب به ۱۲۷ میلیون تومان بیشتر از قیمت دستوری می‌فروشد.

در آخرین روز آبان ماه (دوشنبه)، تعداد ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۴۰۰ تومان در حدود یک ساعت رقابت، در بورس کالا معامله شد؛ این در حالی است که قیمت این خودرو همان روز، با قیمتی حدود ۴۴۰ میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شده بود.

در معاملات روز دوشنبه، در حالی قیمت پایه پژو ۲۰۷، ۱۸۷ میلیون تومان تعیین شده بود که در جریان رقابت تا قیمت ۳۶۶ میلیون تومان هم بالا رفت که حدوداً افزایش ۹۵ درصدی نسبت به قیمت پایه را نشان می‌دهد؛ اما در نهایت با احتساب ۱۳ درصد مالیات و عوارض و همچنین چهار میلیون و ۳۷۱ هزار تومان هزینه ثابت که به مبلغ معامله اضافه می‌شود، خرید پژو ۲۰۷ از بورس کالا به طور میانگین برای خریداران حدود ۳۹۲ میلیون تومان تمام شده است.

با توجه به اینکه تحویل خودروهای عرضه شده در بورس کالا، سه ماهه (۳۰ بهمن) است، با احتساب هزینه خواب پول بر مبنای نرخ سود سپرده بانکی (حدود ۲۰ میلیون تومان)، می‌توان گفت خرید این خودرو از بورس کالا حدود ۲۸ میلیون تومان برای متقاضیان آن نسبت به بازار سود داشته است.

آغاز جلوگیری از زیان‌دهی خودروسازان

این محصول ایران‌خودرو در حالی در بورس کالا با قیمتی حدود ۳۹۲ میلیون تومان به‌ فروش رفت که قیمت‌ آن درب کارخانه، ۲۰۹ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان مصوب شده و در طرح‌های فروش فوق‌العاده این گروه صنعتی نیز با همین قیمت عرضه می‌شود.

بنابراین ضمن اینکه، خواب سه ماهه، پول خریدار در این وضعیت یکسان است و تفاوتی ایجاد نخواهد کرد اما ایران‌خودرو از عرضه هر پژو ۲۰۷ دستی در بورس کالا، (با توجه به اینکه قیمت خودرو، بدون احساب مالیات و سایر هزینه‌ها برای خودروساز پرداخت می‌شود) ۱۲۶ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان بیشتر کسب خواهد کرد. که بر این ۱۰۰۰ دستگاه به رقمی ۱۲۶ میلیارد و ۷۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسیم.

به‌عنوان نمونه با هر مرحله فروش تنها یک محصول خودروسازان در بورس کالا در تعداد همین یک هزار دستگاه، قریب به ۱۸۳ میلیارد تومان نقدینگی بیشتر وارد چرخه خودروسازی خواهد شد و به‌مرور اوضاع خودروسازان را بسیار بهتر خواهد کردبدین ترتیب می‌توان گفت به‌عنوان نمونه با هر مرحله فروش تنها یک محصول خودروسازان در بورس کالا در تعداد همین یک هزار دستگاه، قریب به ۱۸۳ میلیارد تومان نقدینگی بیشتر وارد چرخه خودروسازی خواهد شد و به‌ مرور اوضاع خودروسازان را بسیار بهتر خواهد کرد. با تعمیم این شرایط به اکثریت محصولات خودروسازان و افزایش عرضه، به‌ مرور شرایط نقدینگی و مالی خودروسازان بهتر و بهتر خواهد شد و نه‌تنها زیان گذشته صفر می‌شود که از زیان‌دهی‌های آینده جلوگیری می‌شود. بر همین اساس، روند توسعه صنعت نیز بهتر خواهد شد و می‌توان از افزایش کیفیت محصولات نیز امیدوارتر شد.

به گزارش تسنیم,این موضوع که به‌معنای کامل حذف قیمت‌گذاری دستوری که به گفته خودروسازان، فعالان و کارشناسان صنعت خودرو کشور، عامل اصلی زیان‌دهی خودروسازان است و افزایش بدهی آن‌هاست، می‌تواند آغازی برای توقف زیان‌دهی خودروسازان و نزدیک شدن قیمت فروش خودروها به قیمت تمام شده محصول باشد.

بدین ترتیب با واقعی‌تر شدن قیمت‌ها و اختلاف فاصله قیمت کارخانه‌ای تا بازار آزاد محصولات، بازار آزاد را هم آرام‌تر خواهد کرد و از سرعت افزایش قیمت خودروها در بازار که این روزها شاهد آن هستیم، خواهد کاست.

از سوی دیگر با خارج شدن تمامی محصولات ایران‌خودرو از گردونه قرعه‌کشی‌ها (به‌عنوان آخرین محصولات مشمول فرآیند قرعه‌کشی) و جمع شدن بساط فروش بصورت قرعه‌کشی، عرضه در بورس کالا، راه‌حل مناسبی برای خرید و فروش واقعی بر اساس واقعیت عرضه و تقاضا خواهد بود و این شیوه هم به‌نفع خریدار و هم به‌نفع خودروساز است.

این درحالیست که به‌تازگی مسئولان سازمان بورس، اعلام کرده‌اند که عرضه پژو ۲۰۷ آغاز ورود سایر خودروهای عمومی و پرتیراژ در بورس کالا است و متقاضیان خودرو می‌توانند به‌ جای امتحان کردن شانس خود در سیستم قرعه‌کشی، از بورس خودرو خریداری کنند.