تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹

آلزایمر قابل پیشگیری نیست. با این حال، یک سبک زندگی خوب، رژیم غذایی و معاینات منظم سلامت می تواند مراحل پیشرفته بیماری را به تاخیر بیندازد.

صدای بورس - مهراز حبیبی، تصور می‌شود که بیماری آلزایمر ناشی از تجمع غیرطبیعی پروتئین‌ها در داخل و اطراف سلول‌های مغز است. یکی از پروتئین های درگیر آمیلوئید و پروتئین دیگر تاو نام دارد که رسوبات آن به ترتیب پلاک هایی را در اطراف سلول های مغزی تشکیل می دهند و در داخل سلول های مغزی گره می خورند.

۴ چیز برای جلوگیری از کاهش حافظه و آلزایمر عبارتند از:

  • ترک سیگار

از آنجایی که سیگار یک عامل خطرناک قابل تغییر است، ترک سیگار می تواند برای سلامت مغز مفید باشد. افزایش خطر ابتلا به زوال عقل، به ویژه بیماری آلزایمر و زوال عقل عروقی، با سیگار کشیدن فعلی مرتبط است و ترک سیگار یک عامل مهم برای کاهش خطر ابتلا به الزایمر است.

از جمله فواید ترک سیگار می توان به باریک شدن رگ های خونی در قلب و مغز اشاره کرد. همچنین ترک سیگار، ایمنی را برای مبارزه با مشکلات سلامتی بهبود می بخشد.

  • رژیم غذایی سالم و متعادل

از غذاهایی شامل حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات روزانه، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و لبنیات کم چرب استفاده کنید و از غذاهای حاوی چربی اشباع شده، قند و نمک پرهیز کنید.

فوایدرژیم غذایی سالم عبارتند از:

حافظه بهتر، تجمع کمتر پلاک در مغز و محافظت در برابر آتروفی مغز.

  • ورزش کردن

هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه با انجام یک فعالیت هوازی با شدت متوسط (مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع) تا جایی که می توانید ورزش کنید.

فواید ورزش کردن عبارت است از:

بهبود حافظه، استدلال، قضاوت و مهارت های تفکر (عملکرد شناختی)

افزایش اندازه بخش مغز مرتبط با تشکیل حافظه (هیپوکامپ)

  • آزمایشات و چکاپ های منظم

آلزایمر قابل پیشگیری نیست. با این حال، یک سبک زندگی خوب، رژیم غذایی و معاینات منظم سلامت می تواند مراحل پیشرفته بیماری را به تاخیر بیندازد.

فواید چکاپ های منظم جهت پیشگیری از آلزایمر:

تشخیص زودهنگام احتمال دسترسی به گزینه های درمانی و میزان موفقیت آنها را افزایش می دهد.

فرصتی برای شرکت در کارآزمایی های بالینی که ممکن است کمک پزشکی ارائه دهد.