به گزارش صدای بورس,فربد زاوه کارشناس اقتصادی درباره تأثیر عرضه خودرو در بورس کالا در کنترل قیمتها اظهار کرد: به نظر من پلتفرم بورس کالا برای فروش کالایی مانند خودرو مناسب نیست.
وی ادامه داد: آنچه در بازار خودرو اتفاق افتاده، در اثر تغییرات شاخصهای اقتصاد کلان از جمله تورم عمومی است و نمیتوان با روشهایی مانند عرضه خودرو در بورس کالا جلوی رشد قیمتها در بازار خودرو را گرفت.
کارشناس اقتصادی یادآور شد: بازار خودرو در ۳ ماه گذشته در رکود شدیدی فرو رفته بود و خودروسازان سعی داشتند با روش عرضه خودرو در بورس کالا، این رکود؛ حال آنکه یکی از دلایل رشد قیمت خودروهای صفر تولید داخل، وجود دلالی و تعیین نرخهای غیر واقعی از سوی سفته بازان برای خودروهای خارجی و وارداتی بود که بر روی خودروهای تولید داخل هم اثرگذار بود؛ مثلا چرا باید لندکروز ۱۵ ساله ۶ میلیارد تومان یا سانتافه مدل ۲۰۱۵، ۳ میلیارد تومان باشد؟
وی تصریح کرد: تا پیش از این در هیچ کشوری جز ایران، سابقه عرضه خودرو در بورس کالا وجود نداشته است و این روش به کشورمان منحصر است.
زاوه یکی دیگر از مشکلات بازار خودرو را قیمتگذاری دستوری دانست و گفت: وقتی در بورس کالا، قیمت درب کارخانه که تفاوت بعضا تا چند صد درصدی با قیمت بازار آزاد دارد، به عنوان قیمت پایه مطرح میشود، عملا ادامه همان روش قیمت گذاری دستوری است.
به گزارش خبرگزاری آنا,وی تأکید کرد: روش عرضه خودرو در بورس زمانی تأثیرگذار است که قیمت گذاری دستوری به طور کامل حذف شده و اجازه داده شود تا در سازوکار بازار آزاد قیمتها کشف شوند که در این صورت هم دیگر نیازی به بورس کالا نیست و خودروساز میتواند در روشهای جاری و ثبت نامی هم با قیمتهای آزاد اقدام به فروش خودرو کند.
کارشناس اقتصادی تصریح کرد: پلتفرم بورس کالا اساسا برای دلالی ساخته شده؛ حال آنکه مشکل اصلی بازار خودرو، وجود دلالان در آن است. با این حال بورس کالا این حُسن را دارد که شفاف است و میتواند عدم شفافیت در دلالیهای موجود در بازار خودرو را به تدریج حذف کند.
گفتنی است پیش از این نیز هم خودروسازان و هم مدیران ارشد بازار سرمایه از مدافعان حذف تدریجی قیمت گذاری دستوری خودرو در بورس کالا هستند و تا کنون بارها وعدههایی مبنی در حذف قیمتهای پایه خودرو هنگام عرضه در بورس کالا را داده اند، اما تا به حال این وعدهها عملی نشده است.