دیابت وضعیتی است که باید به طور روزانه مدیریت شود.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ قند خون بالا اغلب می تواند منجر به افزایش تشنگی، نیاز به ادرار مکرر، خستگی، تاری دید و کاهش وزن ناخواسته شود.

علاوه بر این، سطح قند خون کنترل نشده نیز می تواند باعث آسیب به رگ های خونی کوچک در بدن شود که می تواند رسیدن خون به اندام ها را دشوار کند. این به نوبه خود می تواند تهدید بزرگی برای سلامتی باشد. با این حال، باید مراقب علائمی بود که ممکن است در قسمت های مختلف بدن ایجاد شود.

چشم ها

سطوح بالای قند خون می‌تواند بر رگ‌های خونی شبکیه تأثیر بگذارد و منجر به مشکلات مرتبط با چشم مانند تاری دید، آب مروارید، گلوکوم و مهم‌ترین آنها رتینوپاتی دیابتی شود. رتینوپاتی شامل تغییراتی در شبکیه است که لایه حساس به نور در پشت چشم است. در صورت عدم درمان، می تواند منجر به از دست دادن بینایی و نابینایی در افراد مبتلا به دیابت شود.

پا

دیابت به دو روش می تواند روی پاهای شما تأثیر بگذارد. اولین مورد از طریق آسیب عصبی است که پای شما را از هر نوع احساسی محروم می کند. ثانیاً، ممکن است گردش خون ضعیفی را در پاهای خود تجربه کنید، که بهبود هر گونه عفونت را دشوار می کند. با گذشت زمان، اگر زخم یا عفونت درمان نشود، حتی می تواند منجر به قطع عضو شود.

کلیه ها

کلیه ها بخشی جدایی ناپذیر از بدن هستند که به تصفیه تمام سموم و مواد زائد بدن کمک می کند. این شامل رگ های خونی ریز است که به عملکرد موثر اندام کمک می کند. با این حال، قند خون بالا ممکن است باعث آسیب به این رگ های خونی شود که به نوبه خود می تواند منجر به بیماری کلیوی دیابتی شود که به نفروپاتی دیابتی نیز معروف است. علائم عبارتند از: پروتئین در ادرار، افزایش نیاز به ادرار، بدتر شدن کنترل فشار خون، تورم در پاها، مچ پا، دست ها و چشم ها، حالت تهوع، استفراغ، خستگی و موارد دیگر.

اعصاب

درست مانند رتینوپاتی دیابتی و نفروپاتی، قند خون بالا نیز می تواند منجر به آسیب عصبی به نام نوروپاتی دیابتی شود. این عارضه می‌تواند منجر به علائمی از جمله بی‌حسی یا کاهش توانایی احساس درد یا دما، سوزن سوزن شدن یا سوزش، درد و گرفتگی شدید، حساسیت شدید به لمس و زخم‌های شدید پا، عفونت و غیره شود.

قلب و عروق خونی

با توجه به اینکه قند خون بالا می تواند باعث آسیب رگ های خونی شود، یک دیابتی همیشه در معرض افزایش خطر عوارض قلبی عروقی از جمله سکته مغزی و بیماری قلبی است. علاوه بر این، با توجه به مطالعات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، افراد مبتلا به دیابت نیز بیشتر به سایر بیماری‌ها مبتلا می‌شوند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از جمله فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.

لثه ها

بیماری لثه که بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود، یک بیماری شایع است که با قند خون بالا مرتبط است. معمولاً به دلیل گرفتگی یا ضخیم شدن رگ‌های خونی رخ می‌دهد که جریان خون را به لثه کاهش می‌دهد و در نتیجه ماهیچه‌ها را ضعیف می‌کند. علاوه بر این، قند خون بالا می‌تواند باعث رشد باکتری‌هایی شود که معمولاً باعث بیماری لثه می‌شوند. علائم شامل خونریزی، لثه های حساس و دردناک است.

چگونه خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهیم؟

هر کسی ممکن است مستعد ابتلا به دیابت باشد. با این حال، راه های مختلفی برای کاهش خطر وجود دارد.

پیروی از یک سبک زندگی سالم اولین قدم برای مدیریت سطح گلوکز خون است. فرد باید غذاهای سالم، مغذی و کمتر فرآوری شده بخورد تا خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله دیابت را کاهش دهد.

حفظ وزن سالم باید در اولویت قرار گیرد. این را می توان از طریق فعالیت بدنی و تمرین منظم به دست آورد. عادات ناسالم از جمله سیگار کشیدن و مصرف الکل را محدود کنید.

مهمتر از همه، به پزشک مراجعه کنید و به طور منظم چکاپ سلامتی خود را انجام دهید.

غذاهایی که در صورت داشتن قند خون بالا باید از آنها اجتناب کنید، چیست؟

اگر سطح قند خون شما بالاست، مهم است که رژیم غذایی خود را کنترل کنید.

از مصرف نوشیدنی های شیرین، خوردن غذاهای حاوی چربی ترانس زیاد، برنج سفید، نان، پاستا، ماست طعم دار، غلات شیرین، میوه های خشک و غیره خودداری کنید.

بدن شما به کربوهیدرات، پروتئین و فیبر نیاز دارد، اما باید انتخاب های هوشمندانه ای داشته باشید. به سراغ غذاهایی بروید که سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند و همچنین مواد مغذی مهمی را برای شما فراهم می کنند.

برای کاهش سطح قند خون ورزش کنید

فعالیت بدنی می تواند قند خون را تا ۲۴ ساعت یا بیشتر پس از تمرین کاهش دهد. این به این دلیل است که ورزش می تواند بدن شما را نسبت به انسولین حساس تر کند. برای مشاهده فواید فعالیت ورزشی می توانید سطح قند خون خود را قبل و بعد از ورزش بررسی کنید. همچنین می توانید قند خون خود را بررسی کنید تا ببینید بدن شما چگونه به فعالیت های مختلف واکنش نشان می دهد.