تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

بازار صعودی یا به‌اصطلاح بازار گاوی (Bull Market)، بازاری است که در آن، قیمت ارزهای دیجیتال در طولانی‌مدت میل به افزایش دارد یا انتظار می‌رود افزایش یابد.

این بازار معمولاً با احساسات مثبت سرمایه‌گذاران و امیدواری به تداوم صعود قیمت‌ها همراه است؛ البته این بدین‌معنا نیست که در بازار گاوی هیچ کاهش قیمتی اتفاق نمی‌افتد. در بازار صعودی، کاهش قیمت کوتاه‌مدت وجود دارد. حتی از آنجا که بازار ارزهای دیجیتال نسبتاً کوچک‌تر از بازارهای سنتی است و نوسان‌های بیشتری دارد، گاهی قیمت‌ها در یک یا دو روز کاهش ۴۰درصدی هم تجربه می‌کنند؛ اما مشخصه اصلی بازار گاوی این است که در طولانی‌مدت (مثلاً چند ماه) گرایش کلی قیمت‌ها به‌سمت صعود است.

عوامل به‌وجودآمدن انواع بازار صعودی
در انواع بازار سنتی، رشد اقتصاد درنتیجه افزایش تولید ناخالص داخلی، نرخ اشتغال روبه‌رشد، نرخ بهره اندک و سیاست‌های دولت که به رشد مالی شرکت‌ها می‌انجامد، عامل اصلی ایجاد بازار صعودی است. بازار صعودی ارزهای دیجیتال هم تحت‌تأثیر عواملی مشابه با بازارهای سنتی قرار می‌گیرد.
برای مثال، وقتی نرخ اشتغال زیاد است، افراد می‌توانند سرمایه بیشتری به ارزهای دیجیتال اختصاص دهند؛ اما از آنجا که این بازار هنوز نسبتاً کوچک است، تعداد کل سرمایه‌گذاران در آنها کمتر است و احتمال دارد عوامل دیگری هم در هدایت آن مؤثر باشند. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:
پشتیبانی افراد مشهور و شخصیت‌های بانفوذ، مانند نقشی که پاریس هیلتون و دی‌جی خالد در ایجاد بازار صعودی سال ۲۰۱۷ ایفا کردند.
ورود سرمایه‌گذاران نهادی: مانند سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیون ‌دلاری شرکت مایکرواستراتژی در بیت‌کوین و خرید بیش از ۷۰ هزار واحد بیت‌کوین.
افزایش خوش‌بینی از جانب امور مالی سنتی: مانند زمانی‌که استراتژیست‌های جی‌پی‌مورگان گفتند بیت‌کوین ماندگار خواهد بود و می‌تواند تا ۱۴۶هزار دلار افزایش یابد. رویدادهای تهدیدکننده امور مالی سنتی: مانند پاندمی کرونا که بسیاری از مردم را به ‌سمت بازار ارزهای دیجیتال سوق داد.
وقتی سرمایه‌گذاران احساس می‌کنند قیمت شروع به افزایش کرده است، سعی می‌کنند ارز دیجیتال بیشتری بخرند و این باعث افزایش اعتماد و خوش‌بینی در بین سرمایه‌گذاران می‌شود. با افزایش تعداد سرمایه‌گذاران، تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود و قیمت افزایش می‌یابد.

نشانه‌های بازار صعودی

  • افزایش قیمت در دوره زمانی مستمر
  • تقاضای زیاد با وجود عرضه کم
  • افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار
  • قیمت‌گذاری غیرواقعی (بیش‌ازحد) روی برخی از پروژه‌ها
  • علاقه عمومی به ارزهای دیجیتال در افراد مشهور یا اینفلوئنسرها
  • مطرح‌شدن ارزهای دیجیتال در رسانه‌های جریان اصلی و شبکه‌های اجتماعی
  • افزایش علاقه به ارزهای دیجیتال در میان سلبریتی‌ها و شخصیت‌های بانفوذ و کسانی که معمولاً در این ‌باره صحبت نمی‌کنند
  • افزایش شدید قیمت‌ها هنگام انتشار اخبار امیدوارکننده و تأثیر کم اخبار ناامیدکننده در کاهش قیمت‌ها

چگونه در بازار صعودی سود کنیم؟
هنگام سرمایه‌گذاری در بازار صعودی، هرچه‌زودتر روند را تشخیص دهید و زودتر خرید کنید، سود بیشتری نصیبتان می‌شود؛ زیرا به‌زودی سرمایه‌گذاران دیگر هم وارد عمل می‌شوند و قیمت‌ها بیشتر افزایش می‌یابد. وقتی بازار به اوج خود رسید، می‌توانید ارز دیجیتالی که خریده‌اید، با قیمت بیشتری بفروشید. بازارهای صعودی معمولاً بیشتر دوام می‌آورند؛ بنابراین، اگر هم کمی ضرر کنید، موقتی و جزیی است. حال اگر همه‌چیز به‌طور غیرمنتظره‌ای تغییر کند، مثلاً بحران خاصی اتفاق بیفتد یا مداخله نهادهای نظارتی ورق را برگرداند، ممکن است بازار نزولی شکل بگیرد. در این شرایط، بهترین راهبرد آن است که موقعیت‌های خرید را کاهش دهید؛ مخصوصاً سرمایه‌گذاری‌هایی که روی ارزهای دیجیتال ضعیف انجام داده‌اید، آنها را می‌توانید موقتاً به دارایی‌های سنتی مانند طلا تبدیل کنید.

  • شماره ۴۸۰ هفته نامه اطلاعات بورس