زوال عقل یک بیماری نیست، بلکه ترکیبی از علائمی است که از آسیب ناشی از بیماری های مختلف مانند آلزایمر به مغز ناشی می شود.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ این عارضه می تواند افراد را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار دهد و علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

در حالی که سن، سابقه خانوادگی زوال عقل و سندرم داون می‌توانند از عوامل خطرناک اصلی زوال عقل باشند، سبک زندگی، غذایی که می‌خورید، میزان فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، مصرف الکل و ضربه به سر نیز می‌توانند شانس ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند.

اگرچه برخی از افراد ممکن است هیچ علامتی را در مراحل اولیه زوال عقل نشان ندهند، علائم هشدار دهنده رایجی وجود دارد که می توانید به آنها توجه کنید.

هنگامی که انجام وظایف و فعالیت های روزانه چالش برانگیز می شود

به گفته انجمن آلزایمر، افرادی که قادر به انجام کارهای روزانه نیستند و انجام کارهای روزمره برایشان مشکل است، باید خود را از نظر زوال عقل معاینه کنند. این موسسه خیریه می‌گوید: "فردی که مبتلا به زوال عقل است ممکن است در انجام کارهایی که در تمام عمر برایش آشنا بوده‌اند، مانند تهیه غذا یا بازی کردن، دچار مشکل شود. گیج شدن در مورد مسیر طی شده هنگام رفتن به خرید می تواند یکی از علائم اولیه شایع زوال عقل باشد."

مشکلات زبان و گفتار

به غیر از مواجهه با مشکل در انجام وظایف روزمره آشنا، تلاش برای دنبال کردن مکالمه یا یافتن کلمه مناسب نیز می تواند نشانه زوال عقل باشد. ممکن است در به خاطر سپردن کلمات مشکل پیدا کنید یا ممکن است آن را با کلماتی جایگزین کنید که درک آنها سخت است.

سردرگمی در مورد زمان و مکان

گیج شدن در مورد زمان و مکان یکی دیگر از علائم شایع اولیه زوال عقل است. به گفته انجمن آلزایمر، "افراد مبتلا به زوال عقل می توانند در خیابان محل سکونت خود گم شوند، بدون اینکه بدانند چگونه ازجایی به آنجا رسیده اند یا چگونه از مقصدی دیگر به خانه بروند."

مشکل در استدلال، حل مسئله یا قضاوت واضح

زوال عقل ممکن است منجر به تغییرات شناختی از جمله از دست دادن حافظه، مشکل در برقراری ارتباط، انجام وظایف پیچیده و برنامه ریزی یا سازماندهی شود. با این حال، زوال عقل همچنین می تواند حس استدلال فرد را مختل کند. آنها ممکن است فاقد توانایی های حل مسئله باشند و همچنین با قضاوت های واضح مشکل دارند.

دمانس یا بیماری زوال عقل اصطلاحی است که برای توصیف تغییرات شدید در مغز که باعث از دست دادن حافظه می شود استفاده می شود. این تغییرات همچنین انجام فعالیت های اساسی روزانه را برای افراد دشوار می کند. در بیشتر افراد، زوال عقل باعث تغییراتی در رفتار و شخصیت می شود.

همه انواع زوال عقل سه ناحیه از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد:

زبان

حافظه

تصمیم گیری

بیشتر موارد زوال عقل ناشی از یک بیماری است و قابل برگشت نیست. استثناهای نادر به طور کلی در موارد زوال عقل وجود دارد مثلا زوال عقل ناشی از افسردگی یا سوء مصرف مواد مخدر و الکل .

انواع مختلف زوال عقل از مراحل مختلف پیشرفت، پیروی می کنند، اگرچه اکثر آنها در مجموعه ای از مراحل مشابه درجه بندی می شوند. دراینجا به برخی از آنها میپردازیم.

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است. بر اساس گزارش انجمن آلزایمر، بین ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد زوال عقل ناشی از این بیماری است. علائم اولیه بیماری آلزایمر شامل فراموشی نام ها و رویدادهای اخیر، بی توجهی به مراقبت شخصی، تغییرات خلقی و شخصیتی، بی نظمی و موارد دیگر است. اگرچه افسردگی می تواند نشانه اولیه بیماری آلزایمر باشد، اما بخشی از خود بیماری نیست و باید جداگانه به عنوان یک اختلال درمان شود. گاهی اوقات، افراد مسن افسرده به اشتباه مبتلا به بیماری آلزایمر تشخیص داده می شوند.

بیماری آلزایمر با مرگ سلول های مغزی مشخص می شود. با پیشرفت بیماری، افراد بیشتر دچار سردرگمی و تغییرات خلقی می شوند. آنها همچنین در صحبت کردن و راه رفتن مشکل دارند.

افراد مسن بیشتر احتمال دارد به آلزایمر مبتلا شوند. حدود ۵ درصد از موارد آلزایمر، آلزایمر زودرس است که در افراد ۴۰ یا ۵۰ ساله رخ می دهد.

مراحل

پیشرفت آلزایمر به هفت مرحله تقسیم می شود. علائم معمولاً در مرحله ۲ ظاهر می شوند، اگرچه زوال عقل قابل تشخیص در حدود مرحله ۴ شروع می شود. اختلال به تدریج تا مرحله ۷ بدتر می شود، در این مرحله اکثر افراد مبتلا به آلزایمر احتمالاً با چالش های شدید در گفتار و حرکت مواجه می شوند.

مانند بسیاری از انواع زوال عقل، سطح مراقبت مورد نیاز همراه با پیشرفت علائم بسیار متفاوت است.

عوامل خطرناک بیماری الزایمر

بیماری آلزایمر علل مختلفی دارد که اغلب با هم کار می کنند، که هیچ کدام به طور کامل شناخته نشده اند. عوامل خطرناک شناخته شده برای بیماری آلزایمر عبارتند از:

سن

سابقه خانوادگی

ژنتیک

زوال عقل عروقی

دومین نوع شایع زوال عقل، دمانس عروقی است. ناشی از کمبود جریان خون در مغز است. زوال عقل عروقی می تواند با افزایش سن رخ دهد و می تواند با بیماری آترواسکلروتیک، دیابت، فشار خون بالا و موارد دیگر مرتبط باشد. سکته مغزی شایع ترین علت زوال عقل عروقی است.

علائم زوال عقل عروقی بسته به علت آنها می تواند به آرامی یا ناگهانی ظاهر شود. سردرگمی و گیجی از علائم اولیه شایع هستند. سپس، افراد در انجام وظایف یا تمرکز برای مدت طولانی مشکل دارند. زوال عقل عروقی می تواند باعث مشکلات بینایی و گاهی اوقات توهم نیز شود.

از آنجایی که اغلب در اثر رویدادهای مجزا ایجاد می‌شود، دمانس عروقی بیشتر از کاهش تدریجی ناشی از بیماری آلزایمر به شکلی تدریجی ظاهر می‌شود و بدتر می‌شود.

عوامل خطرناک بیماری زوال عقل عروقی

عوامل خطرزا برای زوال عقل عروقی متعدد هستند و عبارتند از:

سن

سابقه سکته مغزی

سابقه حملات قلبی

کلسترول بالا

دیابت

لوپوس

فشار خون بالا

ریتم های غیر معمول قلب

زوال عقل با بدن های لویی

دمانس با اجسام لویی که به نام زوال عقل لویی نیز شناخته می شود، به دلیل رسوب پروتئین در سلول های عصبی ایجاد می شود. این کار پیام های شیمیایی در مغز را قطع می کند و باعث از دست دادن حافظه و بی نظمی می شود.

افراد مبتلا به این نوع زوال عقل نیز دچار توهمات بصری می شوند و در به خواب رفتن در شب مشکل دارند یا در طول روز به طور غیرمنتظره ای به خواب می روند. آنها همچنین ممکن است بیهوش شوند یا گم شوند یا دچار سردرگمی شوند.

زوال عقل با اجسام لویی علائم مشترک بسیاری با بیماری های پارکینسون و آلزایمر دارد. به عنوان مثال، بسیاری از افراد دچار لرزش در دست، مشکل در راه رفتن و احساس ضعف می شوند. اجسام لویی می تواند در مغز افراد مبتلا به آلزایمر وجود داشته باشد و اغلب در افراد مبتلا به پارکینسون یافت می شود.

برای مبتلایان به پارکینسون، عوامل خطرناک شناخته شده برای ابتلا به زوال عقل لویی بدن عبارتند از:

جنسیت مرد بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند

تغییرات در وضعیت بدن

بی ثباتی در راه رفتن

دشواری بیشتر در حرکت

علائم متفاوتی که در سمت چپ و راست بدن مشاهده می شود

زودتر توهم را تجربه میکنند

علائم عدم پاسخ به دارو