مدیرعامل ایران‌خودرو در نشست خبری این گروه صنعتی اعلام کرد: مذاکراتی با روسیه در حوزه صادرات خودروهای سواری و سنگین با تیراژ بالا انجام شد و صادرات خودرو سواری به روسیه آغاز شده است.

به گزارش صدای بورس؛ مهدی خطیبی گفت: قیمت‌گذاری دستوری با توجه به خروجی که داشته است، از گذشته به عنوان یکی از مشکلات گریبانگیر صنعت خودرو بوده است و در قانون بودجه سال آینده مشخص شده است که همه ‌خودروها باید در بورس کالا به فروش برسد.

او ادامه داد: راه عرضه در بورس کالا را ادامه می‌دهیم و معتقدیم در نبود راه حل بهینه عرضه در بورس بهترین گزینه است، بنابراین امید است با فروش خودرو در بورس کالا بخشی از زیان انباشته سال‌های گذشته خودروسازان جبران شود.

مدیرعامل "خودرو" تصریح کرد: در سال‌های گذشته حداقل ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل سیاست قیمت‌گذاری دستوری از جیب مردم و سهامداران خودرو که بخش خصوصی و دولتی است، خارج شده است.

خطیبی درمورد دستورالعمل اخیر شورای رقابت درباره قیمت خودرو گفت: دستورالعمل شورای رقابت به صورت کلیات است و اقدامی در مورد آن انجام نداده‌ایم و این دستورالعمل باید به صورت جزئی‌تر توسط سازمان حمایت ابلاغ شود.

مدیرعامل ایران‌خودرو توضیح داد: فعلا عرضه خودرو در بورس را انجام می‌دهیم، سرانجام قیمت‌گذاری دستوری باید به سمت و سوی مشخصی برود.

به گفته وی، مصوبه رئیس سازمان گسترش، معاون حمل و نقل وزارت صمت و رئیس سازمان خصوصی‌سازی چند ماه قبل ابلاغ کردند که باید قیمت‌گذاری دستوری در سال ۱۴۰۲ برطرف شود بنابراین فعلا در یک فضای غبار آلود قرار داریم.

مدیرعامل "خودرو" در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایران خودرو درخواستی برای افزایش قیمت داشته و آنالیز قیمت را به شورای رقابت اعلام کرده است، گفت: خیر، مانند سایپا به عنوان آنالیز قیمت و افزایش قیمت، موردی به شورای رقابت ارائه نکرده‌ایم.

خطیبی اعلام کرد: از جمله بازارهای هدف صادراتی ما روسیه است ضمن آنکه اقدامات قابل توجهی در این حوزه انجام شده و مذاکراتی با کشور روسیه در حوزه صادرات خودروهای سواری و سنگین با تیراژ بالا انجام شده است. همچنین صادرات خودروی سواری به این کشور آغاز شده است.

او درمورد تولید خودروی برقی توضیح داد: تفاهمنامه‌ای با مپنا انجام شده و بر اساس آن قرار است اوایل سال آینده حداقل ۵۰ دستگاه خودروی برقی تولید شود و احتمالا این خودروها در جزیره کیش به صورت تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل ایران‌خودرو ادامه داد: در زمینه تولید خودروی اقتصادی هم کارهایی را در ایران خودرو پیش برده‌ایم‌ و قرار است خودروی اقتصادی بنزینی توسط سایپا و خودروی برقی اقتصادی توسط ایران خودرو تولید شود.

توضیحی در مورد واگذاری خودرو به کارمندان دستگاه‌ها

در ادامه این نشست خبری مدیرعامل "خودرو" درمورد واگذاری خودرو به دستگاه‌های مختلف توضیح داد: تحلیل ما از دستور رئیس‌جمهور در این رابطه خودروهایی است که قرار است در قرعه‌کشی به مردم واگذار شود. موضوع دوم اینکه وقتی کالایی در بورس عرضه و از موضوع قیمت‌گذاری دستوری خارج می‌شود، دیگر واژه‌هایی از جمله رانت به آن اطلاق نمی‌شود اما درمورد اینکه خودرویی به دستگاهی واگذار شده یا نه، صراحتاً‌ می‌گویم خودروهایی که قرار است به صورت قرعه‌کشی عرضه شود، مانند پارس، رانا، سورن و پژو ۲۰۶ حتی یک دستگاه نیز به هیچ شخص حقیقی واگذار نشده و اگر واگذار شده، به این صورت است که طبق قانون و آئین‌نامه‌ها نهادهای امنیتی و نظامی اجازه ندارند، از بازار خودرو بخرند و خودروی خارجی هم نمی‌توانند خریداری کنند همچنین مکلف به جایگزینی خودروهای فرسوده هستند و در قانون بودجه هم این موارد لحاظ شده است.

او افزود: در زمینه خودروهایی که در بورس عرضه می‌شود نیز واگذاری به شخص حقیقی نداشته‌ایم و اطلاع‌رسانی درستی در این ارتباط صورت نگرفته است.

خطیبی درمورد واردات خودرو گفت: گروه ایران‌خودرو هیچ مخالفتی با واردات خودرو ندارد اما در رابطه با آزادسازی واردات خودروی دست ‌دوم، باید گفت دلیل این موضوع را به لحاظ سیاست‌گذاری نمی‌دانم و از نظر کارشناسی با این موضوع مخالفت دارم.

مدیرعامل ایران‌خودرو درمورد ضرب‌الاجل سازمان ملی استاندارد درباره اعمال استانداردهای ۸۵‌گانه تا پایان تیرماه سال آینده تصریح کرد:‌ ما به دنبال آن هستیم که خودروها و محصولات پرتیراژ را با تغییراتی در بدنه، تغییرات فنی و غیره بتوانیم تولید کنیم، بنابراین در این راستا تولید خودروی پژو ۲۰۶ متوقف می‌شود تا استانداردهای یاد شده بر روی آن اعمال شود.

به گفته وی در اسفند ماه میزبان مدیرعامل شرکت هایما خواهیم بود بنابراین اقدامات و همکاری با چینی‌ها در دست پیگیری است.

خطیبی به خروج خودروسازان اروپایی متأثر از تحریم‌ها در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت:‌ اینگونه مسائل را در سیاست‌های معمول خود و مشارکت‌های خارجی لحاظ کرده و مورد توجه قرار می‌دهیم.

مدیرعامل "خودرو" اعلام کرد: اتفاقات عجیبی در صنعت خودرو در جهان تا سال ۲۰۳۰ رخ می‌دهد و چینی‌ها سهم عمده و غالب را در بازارهای جهانی کسب می‌کنند بنابراین همکاری ما با چینی‌ها اقدام شایسته‌ای خواهد بود که باید در زنجیره جهانی خودروسازان بزرگ قرار بگیریم.

خطیبی گفت: در هر صورت تولید ایران ‌خودرو بر اساس چهار مشخصه صورت می‌گیرد؛ تولید در تیراژ بالا، به صورت کامل و با ثبات و باکیفیت به مراتب بالا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ٧٠ درصد تولید، در شبکه تأمین صورت می‌گیرد. گاهی اوقات الزامات و محدودیت‌هایی در شبکه تأمین وجود دارد که سیاست تولیدی ما نیز منطبق بر محدودیت‌ها و الزامات صورت می‌گیرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: خودرویی که در بورس عرضه می‌شود، تمام مشخصات و ویژگی‌های خودرو اعلام شده و می‌شود؛ بنابراین مشتریان از ویژگی‌ها اطلاع دارند و خرید خود را انجام می‌دهند؛ اگر ایران‌خودرو خلاف بخشنامه عمل می‌کرد، ایراد وارد بود. اما اقدامی صورت گرفته که با حفظ ایمنی و با قیمت پایین‌تر عرضه شود.

بازگشت دوباره ۲۰۶ به سبد محصولات

قائم مقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو ضمن تأکید بر اینکه توقف تولید محصولات خانواده پژو ٢٠۶ به معنای توقف کامل نیست توضیح داد: این خانواده خودرویی پس از تطبیق کیفی با استانداردهای جدید سازمان استاندارد به سبد محصولات ایران‌خودرو باز می‌گردد.

کیانوش پورمجیب درمورد علل توقف تولید محصولات خانواده پژو ٢٠۶ و استفاده از برخی قطعات آن بر روی پلتفرم خودروی ٢٠٧ و عرضه در قالب پژو ٢٠٧ تیپ ۵ ضمن اعلام این خبر، گفت: توقف تولید پژو به معنای توقف کامل و خداحافظی و حذف آنها از سبد محصولات این شرکت نیست؛ ما مجبور بودیم که در جهت تطابق این خودروها با استانداردهای جدیدی که سازمان ملی استاندارد به خودروسازان برای اعمال ابلاغ کرده است، تا زمانی که امکان این تطبیق استانداری ممکن باشد، دست نگه داریم چون به زمان نیاز داشتیم.

او ادامه داد: با توجه به اینکه از ابتدای فروردین ماه امکان تحقق پروژه‌های مرتبط با خودروی ٢٠۶ وجود نداشت؛ این توقف مقطعی تولید در نظر گرفته شد؛ بنابراین زمانی که تطابق استانداری محقق شود، محصولات ٢٠۶ به سبد محصولات ایران‌خودرو بازمی‌گردد.

قائم مقام اجرایی مدیرعامل "خودرو" درمورد نصب برخی قطعات ٢٠۶ بر روی نسخه پایه ٢٠٧ با حذف برخی قطعات و جایگزینی با قطعات ٢٠۶ و استفاده از فریم داخلی ٢٠۶ برای ٢٠٧ که می‌تواند قیمتی میان این دو (٢٠۶ و ٢٠٧ پایه) باشد گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و ذائقه مشتریان در تنوع محصولات و همچنین بحث قیمت خودروها، سیاست واریانت در خودروسازی‌ها یک سیاست درونی است و ما نیز با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که با سازمان فروش صورت گرفت و با توجه به ذائقه و تنوع مورد انتظار مشتریان، این امکان را فراهم کرده‌ایم که خودروها با واریانت‌های قیمت‌های فروش تبدیل به برنامه فروش شود.

پورمجیب تصریح کرد: این به آن معنا نیست که بخواهیم به واسطه حذف آپشنی از خودرو، محصولی جدید تولید کنیم بلکه متناسب‌سازی صورت می‌گیرد تا برخی واریانت‌ها را متناسب با نیاز مشتریان خاص داشته باشیم، همچون اتفاقی که برای ٢٠۶ افتاده یا عرضه دناپلاس‌ها که در بورس با تمرکز کاسه‌ای اتفاق افتاد. این موضوع در خودروسازان خصوصی نیز رخ می‌دهد و به معنای تقلیل ویژگی‌ها و آپشن‌ها برای کاهش قیمت نیست.

وی تأکید کرد: چنانچه به صورت کامل یک ویژگی یا آپشنی را حذف می‌کردیم که به‌واسطه کسری قطعه یا کاهش هزینه بود، می‌شد گفت تقلیل صورت گرفته است اما در حال حاضر همزمان با تیراژ بالا، واریانت‌های مختلفی داریم که بتوان هم ترمز کاسه‌ای و هم ترمز دیسکی بنا به سلیقه مشتری استفاده کرد، حق انتخاب به مشتری بر اساس قیمت می‌دهد بنابراین از روی ناچاری تقلیلی صورت نگرفته است که قیمت پایین بیاید. همزمان واریانت‌های مختلفی داریم، همراه با تیراژ بالا، تمام آپشن‌های مدنظر مشتریان در قالب واریانت‌های مختلف خودروها موجود هستند تا مشتری انتخاب کند.