شیر مادر بهترین غذای فوق العاده است که منبع تغذیه کامل و پویا برای نوزادان و فواید بی شماری برای مادران فراهم می کند.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ شیر مادر به طور گسترده ای به عنوان بهترین منبع تغذیه برای نوزادان شناخته شده است و تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو در ماه های اولیه زندگی را فراهم می کند.

اما فواید آن فراتر از تغذیه است و هم برای مادر و هم برای جنین مفید می باشد. در این مقاله، مزایای تغذیه‌ای شیر مادر و اینکه چرا آن را استاندارد طلایی برای تغذیه نوزادان می‌دانیم، بررسی خواهیم کرد.

فواید تغذیه ای شیر مادر

۱. تغذیه کامل

شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز نوزاد برای رشد و نمو است، از جمله کربوهیدرات ها، پروتئین، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی. به خصوص سرشار از اسیدهای چرب ضروری است که برای رشد مغز حیاتی هستند و حاوی ترکیبی منحصر به فرد از پروتئین ها و ایمونوگلوبولین ها است که به محافظت از کودک در برابر عفونت ها کمک می کند.

۲. ترکیب پویا

ترکیب شیر مادر با گذشت زمان تغییر می کند تا نیازهای تغذیه ای در حال تکامل کودک را برآورده کند. آغوز، شیر اولیه تولید شده در چند روز اول پس از تولد، سرشار از پروتئین و ایمونوگلوبولین است، در حالی که شیر بالغ حاوی چربی و کربوهیدرات بیشتری برای حمایت از نیازهای انرژی در حال رشد کودک است.

۳. هیدراتاسیون بهینه

شیر مادر بیش از ۸۷ درصد آب دارد و آن را به یک منبع عالی برای هیدراتاسیون برای نوزادان تبدیل می کند. محتوای آب به تنظیم دمای بدن کودک و حفظ تعادل مایعات کمک می کند، که به ویژه برای نوزادان نارس مهم است.

۴. هضم آسان

شیر مادر طوری طراحی شده است که به راحتی توسط سیستم گوارشی نابالغ کودک هضم شود. سطوح بالای لاکتوز موجود در آن، یک قند طبیعی، منبع سریع انرژی را فراهم می کند، در حالی که پروتئین و چربی به آرامی تجزیه می شوند و انرژی پایدار را در طول روز فراهم می کنند.

۵. از عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی می کند

شیر مادر مملو از آنتی بادی ها و سایر تقویت کننده های ایمنی استترکیباتی که به محافظت از کودک در برابر عفونت کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر از آلرژی، آسم و سایر بیماری های مزمن رنج می برند.

۶. میکروبیوم روده سالم را ترویج می کند

میکروبیوم روده انسان یک اکوسیستم پیچیده از باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها است که نقش مهمی در سلامت کلی ایفا می کنند. شیر مادر حاوی پری‌بیوتیک‌هایی است که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند، میکروبیوم سالم روده را ارتقا می‌دهد و به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند چاقی و دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.

۷. فواید شیردادن به نوزاد برای مادر

شیردهی فواید بی شماری برای مادر نیز دارد، از جمله کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها، بهبود تراکم استخوان و کاهش وزن. همچنین اکسی توسین ترشح می کند، هورمونی که به کاهش استرس و تقویت پیوند بین مادر و نوزاد کمک می کند.

شیر مادر بهترین غذای فوق العاده است که منبع تغذیه کامل و پویا برای نوزادان و فواید بی شماری برای مادران فراهم می کند. چه یک والدین جدید باشید یا یک حرفه ای باتجربه، مهم است که فواید تغذیه ای شیر مادر و اینکه چرا آن را استاندارد طلایی برای تغذیه نوزادان می دانند، بدانید.