به گزارش صدای بورس، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۸ میلیون دستگاه خودرو سواری در سراسر دنیا تولید شده که از نظر تیراژ رشد ۷.۹ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۱ تجربه کرده است. این در حالیست که در سال ۲۰۲۱ در سراسر دنیا حدود ۶۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده بود.
در این بین به تولید خودروهای سواری در ایران نیز اشاره شده که رشد چشمگیری را در سال ۲۰۲۲ (دی ماه سال ۱۴۰۰ تا دی ماه سال ۱۴۰۱) داشته است. به سبب همین رشد، صنعت خودروسازی ایران توانسته یک صعود هشت پله ای را در سال ۲۰۲۲ در زمینه تولید نسبت به سال ۲۰۲۱ تجربه کند. طبق گزارش منتشر شده توسط انجمن تولید کنندگان خودرو اروپا، صنعت خودروسازی ایران در سال ۲۰۲۱ تعداد ۹۷۹ هزار و ۹۶۹ دستگاه خودرو تولید کرده بود. این در حالیست که در سال ۲۰۲۲ در ایران یک میلیون و ۸۵ هزار و ۸۵۹ دستگاه خودرو تولید شده که رشدی ۱۰.۸ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۱ داشته است.
لازم به ذکر است که ایران در سال ۲۰۲۲ موفق شده که بیشتر از فرانسه با تولید ۹۴۰ هزار دستگاهی، اسلوواکی با تولید ۹۶۴ هزار دستگاهی، رومانی با تولید ۵۰۷ هزار دستگاه و ایتالیا با تولید ۴۷۶ هزار دستگاه خودرو تولید کند. لازم به ذکر است به جز آلمان که رشد ۱۳.۲ درصدی را در تولید خودروهای سواری داشته و همچنین رومانی که رشد ۲۰.۶ درصدی را داشته، هیچ کشور اروپایی دیگری رشد دو رقمی در زمینه افزایش تیراژ تولید خودروی سواری نداشته است. نزدیکترین کشور در زمینه رشد تیراژ تولید به ایران که رشد ۱۰.۸ درصدی داشته، کشور فرانسه بوده که با وجود رشد ۱۰.۳ درصدی تولید سواری، تیراژ آن به ۹۴۰ هزار دستگاه رسیده است.
در مقیاس جهانی هم ایران از نظر میزان رشد تولید خودرو سواری عملکرد بسیار خوبی را داشته است. چین با رشد ۱۱.۷ درصدی در تولید سواری نسبت به سال ۲۰۲۱ جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. در اروپا هم به صورت میانگین رشد تولید خودروهای سواری ۷.۱ درصد بوده است. آمریکا هم رشد تولید ۱۱.۷ درصدی را در سال ۲۰۲۲ تجربه کرده که پس از کل کشورهای اروپایی قرار دارد. در این میان نباید از رشد زیاد تولید خودروی سواری در هند در سال ۲۰۲۲ غافل شد که افزایش ۲۱.۶ درصدی را تجربه کرده و در این لیست که بر اساس منطقه ای تنظیم شده و کل کشورهای اروپایی در یک نمودار هستند جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است.
حال که صحبت از تیراژ تولید شد ذکر این نکته الزامیست که در گذشته آمار تولید خودروهای ناقص نیز در آمار کلی تولید خودرو محاسبه می شد. این در حالیست که خودروهای ناقص یک کالای در حال تولید بوده و نباید آن را جزو آمار تولید لحاظ کرد. در سال جاری ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایران و خاورمیانه از خرداد ماه تولید خودرو به صورت ناقص را برای همیشه متوقف کرد و تولید ۱۰۰ درصد عبور مستقیم در این شرکت پایه ریزی شد. این موضوع ضمن اینکه هزینه های تولید و جاری شرکت را کاهش داد، به روانسازی خطوط تولید نیز کمک شایانی کرد و زمینه ساز رشد تولید ایران خودرو شده است. با توجه به اینکه این اقدام در اواسط سال ۲۰۲۲ به ثمر نشسته، در همین ۶ ماه هم ثمره آن در رشد تولید ۱۰.۸ درصدی تولید خودرو سواری در ایران نمود پیدا کرده است. بدین ترتیب گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایران و خاورمیانه نقش بسیار کلیدی و مهمی در جهش هشت پله ای ایران در تولید خودروی سواری و تصاحب سکوی یازدهمین کشور تولید کننده خودرو سواری را داشته است. ایران خودرو در سال جاری با تحقق تولید عبور مستقیم توانست گلوگاه های تولید را شناسایی و برای برطرف کردن آنها سرمایه گذاری کند. ضمن اینکه قراردادهای خود را با قطعه سازان و زنجیره تامین بازنگری کرد تا بتواند عملا جهش تولید را محقق کند. در بهمن ماه سال جاری در ایران خودرو بیش از ۶۵ هزار دستگاه خودرو تولید شده که این رکورد در ۵ سال گذشته بی سابقه است. ضمن اینکه مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرده که در سال ۱۴۰۲ گروه صنعتی ایران خودرو رکورد تولید در تمامی ادوار را خواهد شکست. با توجه به فضای رقابتی حاکم بر صنعت خودرو، یقینا دیگر خودروسازان کشور هم در سال جاری و هم در آینده رشد تولید خواهند داشت و در این صورت یقینا شاهد بهبود جایگاه صنعت خودروسازی ایران هم در زمینه تولید خودروهای سواری و هم تجاری در پایان سال ۲۰۲۳ خواهیم بود.
با توجه به هدفگذاری ایران خودرو برای تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده ۱۴۰۲ (۲۰۲۳)، یقینا شاهد افزایش حجم تولید در صنعت خودروسازی ایران خواهیم بود. حال باید صبر کرد و منتظر ماند.