بازار طلا از ابتدای شروع سال ۱۴۰۱ با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است، و از ابتدای سال تا اسفند ماه رشدی ۸۹ درصدی به خود دیده است.

در این خصوص نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت وگو با هفته نامه اطلاعات بورس با بیان اینکه نمی‌توان چشم انداز دقیقی از وضعیت بازار طلا برای سال ۱۴۰۲ ارائه داد، گفت: برای سال آینده در ابتدای کار باید دید که شرایط اونس جهانی به چه صورتی پیش می‌رود و همچنین در داخل نیز بازار ارز چه رویه‌ای در پیش می‌گیرد.

* چشم انداز شما از وضعیت بازار طلا برای سال ۱۴۰۲ چیست و چگونه آن را ارزیابی می کنید؟
نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در خصوص بازار طلا ارائه داد چرا که در این رابطه باید دید شرایط اونس جهانی به چه صورت است و کنترل و نظارت‌های بانک مرکزی در رابطه با ارز و اونس جهانی طلا و همچنین عرضه و تقاضا چه می‌شود، اما به طور کلی از الان نمی‌توان هیچ‌گونه پیش‌بینی در این خصوص انجام داد. روزهای پایانی سال با توجه به اینکه یک کاهش چشمگیری را شاهد بودیم، مدیریت بانک مرکزی در رابطه با کاهش و کنترل ارز و با توجه به اینکه در بازارهای جهانی افزایش قیمت را داشتیم، در بازارهای داخلی ثبات و کاهش چشمگیری داشته است. بنابراین برای سال آینده باید دید که شرایط اونس جهانی به چه صورتی پیش می‌رود و همچنین در داخل نیز بازار ارز چه رویه‌ای در پیش می‌گیرد.

* چه متغیرهایی بر روی این بازار و تغییرات آن اثرگذار است؟
اگر عرضه و تقاضا به صورت فعلی باشد و کنترل و ثبات نرخ ارز توسط بانک مرکزی ادامه‌دار باشد، ممکن است نوسانات حداقلی وجود داشته باشد اما در شرایطی که این آیتم‌ها رعایت نشود نمی‌توان از الان پیش‌بینی کرد و باید دید که در ابتدای سال و در بازار اونس جهانی و در بازار مدیریت بانک مرکزی با نرخ ارز و بحث عرضه و تقاضا و عرضه سکه در بازارهای داخلی ادامه‌دار است یا خیر؟ همچنین باید در ابتدای سال شرایط تقاضا نیز دیده شود آن زمان می‌توان اعلام کرد اما در حال حاضر برای انجام این‌کار زود است و باید دید که ابتدای سال آینده شرایط بازار اونس جهانی با بازار داخلی قیمت ارز و بازار عرضه و تقاضا به چه صورت خواهد شد سپس می‌توان نظر داد.

* در شرایط کنونی بازار طلا با چه ریسک و یا به نوعی چه چالش‌هایی مواجه است؟
یک بخش از ریسک‌هایی که وجود دارد نوسانات بازار ارز است و بخش دیگر نوسانات بازار جهانی است و بخشی دیگر نیز نوسانات ارز در بازارهای داخلی و همچنین بحث عرضه و تقاضا است، در ابتدای ماه دیده شد که تقاضا زیاد و عرضه کم بود و همچنین نوسانات بازار ارز و افزایش آن را نیز شاهد بودیم. در حال حاضر در بازارهای داخلی و در هفته گذشته قیمت‌ها به یک کاهش چشمگیر رسید و بازار طلا و سکه به ثبات نسبی رسیده و بانک مرکزی نیز با کنترل نرخ ارز باعث شده تا این ثبات و کاهش ادامه‌دار باشد، در حال حاضر به نظر می‌رسد قیمت‌ها به یک ثبات نسبی خوبی رسیده و به نظر نمی‌رسد در روزهای پایانی سال نوسان خاصی در رابطه با اینکه در بازار جهانی مشکلاتی نداشته باشیم و نوسانات بازار ارز مقداری کمتر باشد و عرضه و تقاضا نیز حالت بالانس داشته و مشکلی نداشته باشد به نظر می‌رسد با توجه به این ثبات و کاهش در روزهای پایانی سال نهایت بین یک تا ۵ درصد افزایش و یا کاهش داشته باشیم.

* در حال حاضر این بازار با چه وضعیتی رو به رو شده است؟
به نظر می‌رسد در حال حاضر و ابتدای هفته نسبت به هفته گذشته کاهش‌ها چشمگیر بوده است و ثبات و کاهش قیمت ارز را داشتیم و مقداری نیز خبرهای اقتصادی و سیاسی باعث شده تا شرایط کاهش بیشتر باشد و به نظر می‌رسد حداقل قیمت‌ها و ریزش‌هایی لازم را به خود دیده است و دیگر نوسان خاصی نباید داشته باشد و مردم به راحتی می‌توانند مبادلات خود را در رابطه با خرید محصولات طلا و سکه انجام دهند.

  • مهرانا محمدی - خبرنگار
  • شماره ۴۸۷ هفته نامه اطلاعات بورس