تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶

شرکت پاکسان در صنعت تولید محصولات شوینده و بهداشتی فعالیت می‌کند و در بین شرکت‌های فعال در این صنعت با فروشی معادل ۲۲.۲۶۶.۳۸۰ میلیون ریال در رابطه با صابون و کفشوی در رده اول و در رابطه با پودرهای شوینده در رده چهارم قرار دارد.

به گزارش صدای بورس، شرکت پاکسان که برندی آشنا برای نسل‌های مختلف ایرانیان در اقصی نقاط کشورمان است، همواره به محصولات شوینده به خصوص صابون و پودر شوینده معروف بوده است، اما در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت جهانی روغن‌های موردنیاز برای تولید صابون و همچنین کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان صابون جامد که محصول اصلی این شرکت ۶۰ ساله است موجب زیان آن شده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ ۵ میلیون ریال (شامل تعداد ۱۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۵۰.۰۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ ۹.۲۲۱.۳۹۸میلیون ریال (شامل تعداد ۹.۲۲۱.۳۹۸سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) در پایان سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ افزایش یافته است.

همچنین سهامداران دارای مالکیت بیش از یک درصد سهام شرکت در پایان سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ شرح جدول زیر است:

الف) وضعیت معاملات و قیمت سهام شرکت در تاریخ ۱۳۷۳/۱۱/۰۴ در بورس اوراق بهادار تهران در گروه مواد و محصولات شیمیایی با نماد شپاکسا درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ ۱۳۷۴/۰۴/۳۱ مورد معامله قرار گرفته است.

وضعیت سهام شرکت طی ۳ سال اخیر به شرح زیر بوده است:

ب) وضعیت نقدشوندگی سهام و کیفیت افشاء اطلاعات شرکت

ب-۲) رتبه کیفیت افشاء اطلاعات و نقدشوندگی سهام

وضعیت رتبه‌بندی شرکت از لحاظ نقدشوندگی سهام و کیفیت افشاء اطلاعات در سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ براساس ارزیابی سازمان بورس و اوراق بهادار به شرح زیر بوده است:

شرکت در صنعت تولید محصولات شوینده و بهداشتی فعالیت می‌کند و در بین شرکت‌های فعال در این صنعت با فروشی معادل مبلغ ۲۲.۲۶۶.۳۸۰ میلیون ریال در رابطه با صابون و کفشوی در رده اول و دررابطه با پودرهای شوینده در رده چهارم قرار دارد. همچنین سهم فروش محصولات مختلف این شرکت از کل بازار داخلی و صادرات به شرح زیر است:

۷) گزارش تجزیه و تحلیل ریسک شرکت:

۱- ریسک نوسانات نرخ بهره: باتوجه به اینکه بخشی از منابع مالی شرکت از طریق تسهیلات ریالی از سیستم بانکی تأمین شده است، لذا سود و کارمزد مربوط به تسهیلات ریالی مزبور در چارچوب هزینه‌های شرکت لحاظ شده و فروش محصولات پوشش هزینه‌های مزبور را می‌دهد، لذا شرکت در این ارتباط با توجه به ثبات نرخ سود و کارمزد تسهیلات اعطایی فاقد ریسک ناشی از نوسانات نرخ بهره است.

۲- ریسک کیفیت محصول با توجه به اینکه محصولات شرکت توسط واحد کنترل کیفیت شرکت به طور مرتب مورد کنترل قرار می‌گیرد و همچنین به طور ادواری توسط مراجع ذیربط قانونی کنترل می‌شود، لذا شرکت فاقد ریسک کیفیت محصول است.

۳- ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز باتوجه به اینکه بخش قابل ملاحظه‌ای از خریدهای شرکت (مواد اولیه و قطعات لوازم یدکی) به صورت وارداتی و ارزی بوده، لذا در صورت تغییر در نرخ برابری ارز نسبت به ریال شرکت دارای ریسک است.

۴- ریسک قیمت نهاده‌های تولید با توجه به نوسانات نرخ ارز و تورم شرکت دارای ریسک است.

۵- ریسک کاهش قیمت محصولات ریسک کاهش قیمت توسط رقبا به صورت ارائه تخفیف مطرح است.

۶- ریسک مربوط به عوامل بین‌المللی و یا تغییرات مقررات دولتی

با توجه به اینکه شرکت جهت تولید محصولات خود نیاز به خرید مواد اولیه خارجی دارد که امکان تأمین آن در داخل وجود نداشته و از طرفی بخشی از فروش شرکت به صورت صادرات است، لذا در صورت تغییرات اساسی در روابط و عوامل بین‌المللی، شرکت دارای ریسک است.

۷- ریسک تجاری با توجه به بند بالا و نوع صنعت شرکت و وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه، شرکت دارای ریسک تجاری است.

۸- ریسک اقبال مشتریان به محصولات جایگزین

علی‌رغم اینکه محصولات خارجی جایگزین برای بخشی از تولیدات شرکت وجود داشته و از طرف دیگر مقداری محصولات وارداتی مشابه از طریق مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود ولیکن در طی سنوات اخیر شرکت از اقبال عمومی جهت محصولات خود برخوردار بوده، لذا شرکت امیدوار است که ریسک ناشی از اقبال مشتریان به محصولات جایگزین در حداقل باشد.

۹- ریسک نقدینگی

با توجه به نحوه وصول مطالبات از مشتریان (عمدتاً شرکت به پخش) با توجه به سقف تسهیلات اخذ شده از سیستم بانکی، در صورت تداوم روند پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها، شرکت در این زمینه دارای ریسک قابل ملاحظه‌ای در تأمین به موقع منابع مالی نخواهد بود.

*عملکرد های حوزه فروش و بازاریابی

• عملکرد واحد تحقیقات بازار

• بررسی بازار محصولات مختلف اعم از محصولات شوینده مربوط به دامداری‌ها، ژل‌های اصلاح، شامپوهای سر، شامپو کارواش، صابون‌های حمام و آرایشی، صابون‌های گلسیرینه، قالیشویی‌ها، قرص ماشین ظرفشویی، مایع خشکشویی، مایع لباسشویی، محصولات نانو و صابون‌های کامل

• نظرسنجی از مصرف‌کنندگان در خصوص محصولات شامپو، مایع دستشویی و صابون در شهرهای تهران، تبریز، شیراز، رشت و ساری

• تهیه گزارش میزان سهم شلف محصولات شوینده در خرده فروشی‌های شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، اهواز، ساری و رشت در دو بازه زمانی

• تهیه گزارش صحه گذاری شامپوهای کارواش و انتخاب بطری مایعات ماشین لباسشویی

• تهیه گزارش میزان حضور محصولات شرکت‌های گروه پاکسان و رقبا به صورت ماهانه در استان‌های تهران و گیلان

• تهیه گزارش قیمتی و بررسی میزان تخفیفات ارائه شده توسط شرکت‌ها، در گروه محصولات مختلف به صورت ماهانه و منظم

• تهیه نمونه محصولات جهت بنچ مارک و ارائه به واحد تحقیق و توسعه

shelving• و فضاگیری در خرده فروشی‌های شهر تهران به صورت ماهانه

• تهیه گزارش فعالیت‌های تبلیغاتی و پروموشن رقبا

• تدوین و راه اندازی پلتفرم دیجیتال در حوزه تحقیقات بازار و حذف فرم‌های کاغذی جهت سهولت و دقت در گردآوری و پردازش اطلاعات

• تهیه پرسونای مشتری جهت فروش به سازمان‌ها و ارگان‌ها

• بررسی بازار خرده فروشی شهرستان‌های تبریز، شیراز، رشت، اصفهان، مشهد و ساری (دو بار در سال)

• تهیه گزارش چگونگی عملکرد شرکت به پخش در کلیه مبادی فروش به صورت ماهانه و منظم

عملکرد فروش داخلی

•بهبود فرآیند سفارش‌گیری گزارش فعالیت و وضع عمومی شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر۱۴۰۱

•ایجاد تعامل بیشتر با شرکت پخش

•کنترل و کاهش تخفیفات

*عملکرد فروش خارجی

• رشد فروش ۳۱ درصدی تناژی نسبت به سال گذشته

• افزایش ۴۲ درصدی فروش پودرهای نسبت به سال گذشته

• رشد فروش ۴۹ درصدی ریالی نسبت به سال گذشته

• در جهت استراتژی توسعه جغرافیایی افزایش کشورهای هدف صادراتی از ۱۳ کشور به ۲۲ کشور

• ورود به بازارهای مهم روسیه و عمان و غنا در سال ۲۰۲۲

• ارتقا و بهبود بسته‌بندی‌های صادراتی تا سطح مورد انتظار بازار

• افزایش بانک اطلاعاتی کشورها

• افزایش بانک اطلاعاتی مشتریان (CRM)

• بهره‌گیری حداکثری از حمل و نقل ریلی

✓ برنامه‌های استراتژیک حوزه صادرات

• استراتژی توسعه جغرافیایی مناطق صادراتی

• استراتژی تثبیت برند

• استراتژی تأمین ارز

• استراتژی خلق محصول

• استراتژی حفظ و گسترش بازارهای صادراتی ارمنستان، سوریه، لبنان، جنوب عراق

• استراتژی توسعه جغرافیایی آفریقا، عمان و روسیه

• استراتژی خلق محصول تولید پودر با بسته‌بندی و سایز جدید

• استراتژی حفظ و گسترش بازارهای صادراتی موجود ارمنستان، سوریه، لبنان و عراق گزارش فعالیت و وضع عمومی شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر۱۴۰۱

*عملکرد فروش محصولات صنعتی

در راستای تحقق راهبرد توسعه فروش مواد اولیه صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی، شرکت پاکسان در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۱ ،فروش مقداری محصولات صنعتی به مقدار۲۹۵،۱۴ تن دست یافته است.

*عملکرد واحد فناوری اطلاعات

• طراحی، اجرا و توسعه گزارشات تحلیلی و لحظه‌ایِ داشبورد مدیریتی

• داشبورد کمیتههای استراتژیک

• داشبورد مدیریتی فروش صادراتی

• داشبورد مدیریتی مالی

• نگهداری و پشتیبانی از زیرساخت فیبر نوری کارخانه

• در حال حاضر ۵۵۰۰ متر فیبر نوری بستر ارتباطی و زیرساختی تأسیسات و ساختمان‌های مختلف شرکت را فراهم آورده است. این بستر باعث ایجاد تبادل اطلاعات با سرعت و امنیت بالا به منظور دستسی کاربران به سرویس‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی است. در حوزه فناوری اطلاعات اهمیت اتصال مراکز ورود داده‌های خام به سیستم‌های اطلاعاتی به منظور پردازش و ایجاد اطلاعات و دانش اهمیت فراوان دارد.

• طراحی و اجرای مکانیزم حفاظت از اطلاعات شرکت.

• سرورهای Mirror به منظور افزایش در دسترس پذیر بودن، ضریب امنیت به کار گرفته شده است. یک دستگاه در موقعیت جغرافیایی شرکت ساینا و دو عدد دستگاه در موقعیت جغرافیایی شرکت پاکسان هستند. تهیه اطلاعات پشتیبان از سرورهای شرکت امری حیاتی و پاسخی مطمئن به حفاظت از دارای‌های دیجیتال است.

*برنامه‌های آتی مدیریت

✓ برنامه‌ریزی استراتژیک برند با هدف

• حفظ و ارتقای جایگاه برندهای موجود به عنوان ارزشمندترین دارایی نامشهود سازمان

• افزایش سهم بازار داخلی

• خلق برند و محصول جدید

برنامه‌ریزی و طراحی اجرای طرح‌های جدید شامل

• توسعه تولید مواد اولیه صنعت شوینده بهداشتی و آرایشی در قالب استراتژی‌های یکپارچه‌سازی رو به عقب گزارش فعالیت و وضع عمومی شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر۱۴۰۱

• بهبود و بهینه‌سازی محیط کار با هدف افزایش نشاط و سلامت کارکنان

•برنامه‌ریزی و اجرای پلنت فیلم راکتور سولفوناسیون و صابون پیوسته (طرح افزایش سرمایه)

• برنامه‌ریزی و اجرای طرح بهبود تصفیه پساب صنعتی مطابق با آخرین استانداردهای سازمان محیط زیست

فروش داخلی و صادراتی

• توسعه محصول/ بازار در بخش صادرات (برنامه‌ریزی جهش صادراتی)

• سرمایه‌گذاری جهت ارتقا کیفیت بسته‌بندی محصولات داخلی و صادراتی

• بکارگیری مدل‌های جدید فروش (شبکه‌ای، توسعه نمایندگی‌ها و ...) نوآوری و بازنگری فرمول با رویکرد کاهش بهای تمام شده و ارتقا کیفیت

اطلاعات و برنامه‌های آتی مدیریت

۱- مدیریت برند با هدف حفظ و ارتقای جایگاه برندهای شرکت به عنوان مهم‌ترین دارایی نامشهود سازمان با توجه به چابک‌سازی و تغییرات ساختار فروش با استفاده از روش‌های نوین در شرکت به پخش.

۲- توسعه بازار محصولات صادراتی.

۳- نوسازی پلنت سولفوناسیون و ایجاد سیستم صابون پیوسته (به علت قدمت خطوط تولیدی شرکت به ویژه خطوط سولفوناسیون اقدامات اصلاحی به‌سازی و خرید تجهیزات به روز در دستور کار هیات مدیره قرار گرفته است که در این خصوص نسبت به شناسایی تأمین کننده اقدام شده است)

۴- سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های الزام برای بهبود بسته‌بندی محصولات.

۵- بازنگری فرمولاسیون محصولات در جهت کاهش بهای تمام شده و با حفظ و ارتقای کیفیت.

در انتهای مجمع مصوبات به شرح زیر به تصویب رسید:

مؤسسه حسابرسی بهمن به مدت یک سال به عنوان حسابرس انتخاب شد و ۲۰ درصد به حق الزحمه آن اضافه شد.

روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت تأیید شد.

انتخاب اعضای هیئت مدیره برای ۲ سال شامل:

شرکت صادراتی بهشهر عضو اصلی

شرکت توسعه صنایع بهشهر عضو اصلی

شرکت صنایع شوینده بهشهر عضو اصلی

شرکت سرمایه‌گذاری بهشهر عضو اصلی

شرکت صنعتی بهگل عضو علی البدل

شرکت یاران توسعه علی البدل

همچنین تغییرات اساسنامه نیز به تصویب رسید.