به طور کلی نمیتوان جلوی اینگونه موارد را گرفت چرا که در تمام دنیا به اشکال مختلف این مسئله وجود دارد، بنابراین به نظر نمیرسد به طور صددرصد اینگونه موارد حل شود، بلکه باید در بازار نهاد متولی بستری را فراهم سازد تا مردم از ابزارهایی که در دستشان قرار میگیرد، استفاده کنند و به نوعی فریب نخورند.
وجود اینها همانگونه که برای بازار مضر است، گاهی انتفاع نیز دارد، چرا که بخشی از اطلاعاتی که توسط آنها داده میشود و خوراکی که به بازار ارائه میدهند و همچنین سرمایهگذارانی که از آنها استفاده میکنند و پاداش میگیرند، بسیاری را تشویق میکنند و در بسیاری از موارد مردم و یا سرمایهگذاران بالقوه ممکن است دسترسی و اطلاعات کافی نداشته باشند بنابراین از دادهها و اطلاعات آنها استفاده میکنند.
نکتهای که در اینجا وجود دارد، این است که چون معمولا اینها تحت نظارت نیستند و خیرخواهی نیز ندارند، ممکن است گمراهکننده نیز باشند و به نظر میرسد که متولیان بازار باید به وسیله کانالهای ارتباطی اطلاعرسانی مناسبی داشته باشند و یا کسانی که این کار را انجام میدهند شاخصهای آنها را شناسایی و نقد کنند و بلافاصله در کانالهای خود منتشر کنند.
در حال حاضر در بازار به تعداد کارگزاریهای موجود، کانال ارتباطی با مردم وجود دارد، بنابراین باید از مولتی مدیا استفاده و مردم را آگاه کرد. تنها روش خنثی کردن اثرات سوء اینها آگاهی دادن به مردم به شکلی درست است و در این راستا باید از ظرفیتهای بازار استفاده شود.
- حسین میری- کارشناس بازارسرمایه
- شماره ۴۹۰ هفته نامه اطلاعات بورس