به گزارش صدای بورس,ایران خودرو یک شرکت تولید کنندهی خودرو در ایران است. ایران خودرو در حال حاضر بزرگترین تولید کنندهی خودرو در ایران محسوب میشود.ایران خودرو در ابتدا با همکاری شرکتهای خارجی تولید خودرو آغاز کرد؛ اما در دهه ۹۰ به دلیل تحریمهای اقتصادی، خودروسازی را به صورت مستقل آغاز کرد. در حال حاضر ایران خودرو خودروهای متنوعی از جمله سدان، هاچ بک، کروکی، ون و اتوبوس تولید میکند که علاوه بر بازار داخلی، به کشورهای منطقه نیز صادر میشود.جهت اطلاع بیشتر از قیمت محصولات ایران خودرو مطلب زیر را بخوانید.
شرکت ایران خودرو که پیشتر اعلام کرده بود در طرح فروش یکپارچه، محصولی جهت فروش عرضه نخواهد کرد، اخیرا طی بخشنامهای که منتشر کرده، اعلام میکند که قرار است پیش فروشی جهت طرح مادران و جوانی جمعیت داشته باشد. یکی از محصولات این شرکت دنا پلاس ساده است.
مبلغ پیشپرداخت دنا پلاس ساده 133 میلیون و 300 هزار تومان اعلام شده که با موعد تحویل شهریورماه به فروش میرسد. قیمت کارخانه سدان لوکس ایران خودرو 324 میلیون تومان است. همچنین این خودرو در 19 اردیبهشت ماه 1402 حدود 670 میلیون تومان در بازار معامله میشود.
اختلاف قیمت کارخانه و بازار دنا پلاس چهقدر است؟
دنا پلاس بهصورت پیشفروش چهار ماهه و با سود مشارکت 12 درصد عرضه میشود. در نتیجه سود مشارکت این خودرو در چهار ماه حدود پنج میلیون و 300 هزار تومان خواهد شد و با احتساب قیمتهای امروز، اختلاف قیمتی دنا پلاس معمولی در حدود 351 میلیون تومان میشود.
البته باید درنظر داشته باشیم که قیمت این خودرو بهصورت قطعی نبوده و احتمال افزایش قیمت تا موعد تحویل آن برقرار است.
نمودار تغییرات قیمتی یک ماهه این سدان لوکس ایران خودرو به شرح زیر است. مشاهده میشود در یک ماه اخیر قیمت دنا پلاس دستی در بازار چیزی حدود 155 میلیون تومان کاهش داشته.
معرفی اجمالی
این خودرو از همان پیشرانه EF7 استفاده میکند و برای اولین بار در سالهای 1396 در بازار عرضه شد. این پیشرانه چهار سیلندر و 16 سوپاپ تنفس طبیعی قادر است حداکثر قدرت 113 اسببخار و گشتاور 155 نیوتنمتر تولید کند.
از جمله آپشنهای این خودرو میتوان به کروزکنترل، سنسور دنده عقب، دیلایت، دکمههای کنترلی روی فرمان، دوربین دنده عقب و نمایشگر 7 اینچی اشاره کرد.
قیمت خودروهای ایرانخودرو در بازار آزاد
وانت آریسان ارزانترین خودرو تولیدی ایرانخودرو در بازار آزاد محسوب میشود و در دسته وانتهای تککابین قرار میگیرد. ارزانترین خودرو سواری تولید شده ایرانخودرو در بازار آزاد رانا Lx است. رانا با موتور TU ۵ از نظر پیشرانه با خودروهای ۲۰۶ تیپ پنج، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و پژو ۴۰۵ رقابت دارد. به گزارش فرارو، با وجود توقف تولید رانا، نسخه به روزرسانی شده رانا پلاس توسط ایرانخودرو روانه بازار شد. بعد از رانا Lx، پژو ۴۰۵ و سمند Lx ارزانترین محصولات داخلی ایران خودرو به حساب میآیند.
در سوی مقابل گرانترین خودرو داخلی ایرانخودور دنا پلاس توربو اتوماتیک است. دنا پلاس توربو اتوماتیک از موتور EF ۷ توربو بهره میبرد و مجهز به جعبه دنده شش سرعته است. همچنین جدیدترین خودرو داخلی ایرانخودرو تارا دنده دستی است و همین حالا دومین محصول گرانقیمت ایرانخودرو به شمار میرود. همچنین قرار است نسخه اتوماتیک تارا به زودی وارد بازار شود. پژو پارس اتوماتیک نیز ارزانترین محصول ایرانخودرو با جعبه دنده اتوماتیک است. بین مدلهای مونتاژی ایرانخودور پژو ۵۰۸ بیشترین قیمت را دارد و کنار سوزوکی گرند ویتارا اتوماتیک در دسته خودروهای گرانتر از یک میلیارد قرار میگیرد.
پیش بینی عجیب از قیمت خودرو
سعید موتمنی گفت: مدلهای ۱۴۰۱ خودروی داخلی متقاضی زیادی دارد. هر کالا نیاز بازارش باید تامین شود یعنی عرضه با تقاضا هماهنگ باشد ولی اکنون این عرضه جوابگوی تقاضا نیست. اگر عرضه جوابگوی تقاضا باشد فاصله قیمتی ایجاد نمیشود. برای مثال ۲۰۶ تیپ ۲ که ۱۴۹ میلیون تومان در کارخانه فاکتور میشود، در بازار۲۸۱ تومان معامله میشود یعنی ۱۳۳ میلیون تومان بالاتر از قیمت اصلی.
وی افزود: این مقدار را مصرف کننده نهایی که پول خود را برای خریداری خودرو پس انداز کرده است باید پرداخت کند. چرا باید مصرف کننده مبلغ ۱۳۰ میلیون بالاتر از قیمت مصوب شرکت یک کالایی را خریداری کند. در هر صورت باید عرضه بیشتر شود تا این مصرف کنندگان هزینه بیشتری برای خرید خودرو پرداخت نکنند.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو با تاکید بر اینکه چرا خودرو که جزو کالاهای مصرفی است در کشور ما تبدیل به کالای سرمایهای شده است، ادامه داد: این اتفاق به خاطر عرضه کم خودرو در سه سال گذشته بوده که این عرضه پاسخگوی نیاز بازار نبوده و فاصله قیمتی پیدا کرده و تبدیل به کالای سرمایهای شده است. به همین دلیل کوچکترین خبر مثبت و منفی و کوچکترین نوسان ارزی که اتفاق میافتد در قیمت خودرو تاثیرگذار است.
موتمنی افزود: برای این که خودرو را از کالای سرمایهای تبدیل به کالای مصرفی کنیم باید عرضه خودرو را بیشتر کنیم و اگر فاصله قیمتی از بین برود این واسطه گری و دلالی کمتر میشود. وقتی یک خودرو ۱۳۰ میلیون تومان با بازار اختلاف قیمت دارد و وقتی میخواهند ده هزار خودرو ثبتنام کنند، میلیونها نفر صف میکشند تا برای خودرو ثبت نام کنند، چون این سود برای آنها جذاب است و حاضرند وقت خود را بگذارند و در این قرعهکشی شانس خود را آزمایش کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: خودرو هم مثل کالاهای دیگر در زندگی شهری نقش کالاهای اساسی را بازی میکند یعنی وقتی فردی احتیاج به خودرو داشته باشد، ۱۳۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت مصوب خودرو میخرد. ما اگر بخواهیم بازار متعادلی داشته باشیم باید نیاز بازار را بسنجیم و نسبت به آن نیاز خودرو تولید کنیم. اگر نمیتوانیم تولید کنیم باید کسری نیاز بازار را از طریق واردات تامین کنیم. اگراین اتفاق میافتاد شاهد این فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار و سوداگری در این میان نبودیم و نوسانات ارز در قیمت خودرو دخیل نبود. اکنون برای اینکه عرضه خودرو کم و تبدیل به کالای سرمایهای شده، این اتفاقات برای آن میافتد.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو درباره نیاز کشور به واردات خودرو اظهار کرد: در همه دنیا مصرف کننده دنبال کالای ارزان و با کیفیت می گردد که باید به این حقوق شهروندی احترام گذاشت و کاری کرد تا مصرف کننده بیشتر از این برای خرید خودرو پول پرداخت نکند.
فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو درباره افزایش قیمت خودروی داخلی گفت: چون بازهم از مذاکرات خبری نشده، جو بازار تغییر کرد. همچنین افزایش نرخ دیه، بیمه، حقوق و کرایهها ... هم در گرانی خودرو تاثیر داشت.
به گزارش ایلنا,نادری با بیان اینکه در بازار فعلی در فروردین ماه قیمت خودرو با افزایش مواجه بوده است، ادامه داد: تا اردیبهشت امسال هنوز خبری از گرانی نرخ خودرو از سوی کارخانهها نیست شاید بعد از اردیبهشت کارخانهها هم افزایش قیمت داشته باشند ولی هنوز چیزی اعلام نکرده اند.