به گزارش صدای بورس، از جمله مصوبات این مجمع انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار بود. همچنین مبلغ سود ۴۰۸۵ ریال بود که بر اساس تصویب مجمع ۷۰ درصد سود تقسیم و مبلغ سود خالص به ازای هر سهم ۳۴۰۰ ریال است. سود سالانه ۳۶۲ میلیارد و مؤسسه حسابرسی اصلی نیز توسعه مهر آیندگان است.
خلاصه برنامه استراتژیک شرکت به شرح زیر است:
چشمانـــداز
ما اسوه را در کیفیت، تولید داروهای جدید و بهرهوری و فروش سرآمد خواهیم کرد.
رسالت (مأموریت)
تولید داروهای با کیفیت و نوآورانه، همسو با منافع و نیازهای ذینفعان در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه و اثربخشی درمان
ارزشهای حاکم بر شرکت
تعهد به اخلاق حرفهای و رعایت حقوق ذینفعان
خلاقیت و نوآوری در محصولات و فرآیندها
تعهد به کیفیت
مشارکت جویی و رعایت کرامت انسانی همکاران
صداقت در گفتار و کردار
استراتژیهای سازمان
سرمایهگذاری جهت تولید محصولات و مواد اولیه Biotech
نوآوری و تولید داروهای جدید
داشتن برنامه بازاریابی مدون داینامیک برای محصولات استراتژیک شرکت بر اساس آنالیز سبد کالایی
ارتقای سطح GMP به منظور دریافت مجوز تولید داروهای جدید، افزایش امکان صادرات، استفاده از ظرفیت مازاد جهت تولید محصولات سایر شرکتها و تولید تحت لیسانس داروهای برند جهت مهار بازار از طریق کنترل واردات
اهداف کیفی شرکت
افزایش سطح برونگرایی، مشتری مداری، رشد منسجم، افزایش سازگاری بخشهای درونی شرکت با یکدیگر، بهینهسازی ترکیب منابع
اهداف کمی شرکت
انتظار میرود با اجرای برنامه استراتژیک تدوین شده، شرکت در طی سالهای ۱۴۰۱-۱۳۹۸ به رشد متوسط سالانه برابر ۲۰ درصد برسد و ضمن رعایت حقوق همه ذینفعهای سازمان به اهداف مورد انتظار نیز نائل شود. این رشد را رشدی با ثبات میتوان دانست، چرا که اجرای آن میتواند چرخه دیگری از برنامهریزی راهبردی برای رشد و توسعه سازمان را هموارتر گرداند.
راهبردهای کلیدی
برنامه، با تأثیرپذیری از اهداف کیفی تعیین شده و بر منطق رشد و توسعه درونزا استوار است که در آن سه راهبرد اصلی شرکت برای رشد عبارتند از:
رشد از طریق بسط بازار
رشد از طریق تعمیق بازار
رشد از طریق منابع داخلی
گزارش سالانه هیئت مدیره به مجمع عمومی عادی سال ۱۴۰۱
بررسی عملکرد شرکت طی سالهای گذشته نشان میدهد که به دلیل:
۱- نوسازی خطوط تولید
۲- ایجاد خطوط جدید تولید
تقویت بخش تحقیق و توسعه سبد محصولات شرکت به طور کامل متحول شده و این شرکت قادر گردیده است نرخ مناسب رشد و بازدهی را درمیان صنایع مشابه تجربه نماید. مشروح این گزارش در بندهای گزارش عملکرد و مالی آورده شده است. همچنین اهداف شرکت شامل فروش مقداری و ریالی، جذب منابع مالی موردنیاز، تحقق EPS پیش بینی شده در بودجه، افزایش کیفیت محصول و کارایی پرسنل، کاهش ضایعات و اجرای طرح و توسعه، افزایش فضاهای تولید از دستاوردهای مهم در سال مورد نظر است.
بیان برنامهها و چشمانداز و وضعیت شرکت برای سال مالی آتی
اسوه بودن در بین شرکتهای داروسازی چشمانداز مورد توافق مدیران و کارکنان این شرکت بوده است، به گونهای که نام اسوه نشانهای از بصیرت، دانایی، ذکاوت و هوش سرشار ایرانی در تأمین نیازهای دارویی جامعه و الگویی از تعهد، تخصص و هماهنگی در پاسداری از منافع همه ذینفعان سازمان است. ادامه برنامه استراتژیک شرکت مهمترین برنامه سنوات آتی است. براساس برنامه استرتژیک تدوین شده متوسط رشد۲۰ درصدی سالانه هدف شرکت است و امید میرود با تحقق متوسط رشد پیشبینی شده در برنامه استراتژیک، به اهداف پیشبینی شده نائل شود.
بیان ریسکهای عمده شرکت
مهمترین ریسکهای عمده شرکت عبارتند از:
ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز
تأثیر نوسانات نرخ ارز بر صنعت دارو، از جهت شدت ارزبری این صنعت در بخش تامین مواد اولیه نسبت به صنایع دیگر و همچنین استراتژیک بودن کالای تولیدی و ارتباط مستقیم با حوزه سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بخش قابل ملاحظهای از تجهیزات و مواد اولیه مؤثر موردنیاز شرکت از طریق واردات تأمین میگردد، لذا با توجه به عدم اطمینان در خصوص ثبات نرخ ارز، تغییرات نرخ ارز در آینده میتواند بر سود شرکت تأثیرگذار باشد.
ریسک تورم
نظر به افزایش نرخ تورم ناشی از عوامل بینالمللی طی ماههای اخیر و عدم وجود ثبات در سطح هزینهها اعم از عملیاتی و غیر عملیاتی و عدم اطمینان از نرخ تورم برآورد شده، هر گونه افزایش احتمالی در نرخ تورم برآورد شده میتواند باعث افزایش سطح هزینهها به خصوص هزینههای عملیاتی شرکت و نهایتاً افزایش هزینههای تولید و بالطبع کاهش حاشیه سود محصولات و نیز سود خالص شرکت شود.
ریسک عوامل بین الملل
تحولات بینالمللی بر وضعیت اقتصادی کشور و کلیه کسب و کارهای کشور سایه انداخته است و صنعت دارو و شرکت داروسازی اسوه نیز از این امر مستثنا نیست. در این راستا با توجه به وضع تحریمهای جدید و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، مشکلات سوئیفت بانکی و گشایش اعتبارات اسنادی دیداری و همچنین تخصیص ارز موردنیاز برای واردات، به شدت افزایش یافته است که این امر ممکن است موجب بالا رفتن ریسک عدم تءمین به موقع مواد اولیه جهت تولید و همچنین بالا رفتن هزینههای مالی ناشی از بهکارگیری سایر روشهای پرداخت به تأمینکنندگان خارجی مواد اولیه و ماشینآلات شود. همچنین عدم ثبات در روابط بینالمللی کشور و احتمال وضع تحریمهای سیاسی و اقتصادی از سوی سایر کشورها باعث ایجاد شرایط عدم اطمینان در مراودات تجاری با سایر کشورها نهایتاً تغییر احتمالی در پیشبینیها و برآوردهای آتی میگردد.
گزارش سالانه هیئت مدیره به مجمع عمومی عادی سال ۱۴۰۱
ریسک تغییرات قوانین و مقررات حاکم بر محیط تجاری شرکت:
با توجه به اینکه قوانین حاکم بر محیط تجاری شرکت از عوامل تأثیرگذار بر عملیات شرکت و نتایج ریالی آن میباشند، لذا هر گونه تغییرات برآوردهای آنرایط تجاری و نیز مفروض در قوانین حاکمه جاری میتواند باعث تغییر در شن ًتی گردیده و نهایتاً منجر به عدم تحقق بخشی از پیشبینیها گردد. بنابراین این تغییر قوانین مذکور همواره یکی از دغدغههای پیش روی مدیران شرکت است.
ریسک نقدینگی و افزایش دوره وصول مطالبات
ایجاد محدودیت برای استفاده از تسهیلات بانکی میتواند شرکت را با مشکل نقدینگی مواجه سازد این موضوع بخش عمدهای از خریدهای خارجی شرکت برای تهیه مواد اولیه و سایر مواد موردنیاز برای تولید را با مشکلات زیادی روبهرو می سازد و با توجه به اینکه فروش شرکت از طریق شرکتهای توزیعکننده معتبر به مراکز درمانی و داروخانهها انجام میپذیرد، لذا امکان سوخت شدن مطالبات شرکت بسیار کم است لیکن تأخیر در پرداخت مطالبات از سوی مشتریان، همواره یکی از دغدغههای شرکت بوده و همچنین از سویی کاهش چشمگیر مهلت پرداخت خریدهای مواد اولیه و ماشینآلات شرکت، موجب عدم تأمین به موقع سرمایه در گردش موردنیاز و نیز عدم ایفای به موقع تعهدات شرکت و یا افزایش سطح تسهیلات و بالطبع هزینههای مالی شرکت میگردد.
ریسک کیفیت محصولات
معیار کیفیت، تنها رضایتمندی پزشک و بیمار نیست، بلکه آزمایشاتی است که به صورت علمی بر روی دارو انجام میشود. همچنین تبلیغات و بازاریابی نقش قابل ملاحظهای در معرفی و ارائه دارو دارند مضافاً اینکه نبود نگاه مثبت به تولیدات داخلی موجب میشود تا پزشکان به تجویز داروهای خارجی تمایل بیشتری نشان دهند عوامل مزبور به عنوان عواملی هستند که معرفی کیفیت داروی داخلی را با چالش روبهرو ساخت است. برای مقابله با این چالش تولید محصولات تحت لیسانس و اصلاح GMP واحدهای تولیدی راهکارهایی هستند که در دستور کار شرکت قرار گرفته است با تحقق آن شرکت میتواند محصولات خود را با کیفیت مناسب تولید و به بازار عرضه نماید.
ریسک عدم تخصیص افزایش قیمت از سوی سازمان غذا و دارو
با توجه به سیاست دولت مبنی بر کاهش هزینههای درمانی مردم، طی سالهای بسیاری از درخواستهای افزایش قمیت محصولات شرکت علی رغم متناسب بودن با نرخ تغییر هزینههای تولید دارو از سوی سازمان غذا و دارو مورد تأیید قرار نگرفته، در نتیجه شرکت با ریسک کاهش حاشیه سود روبرو می باشد. همچنین پیرو تصمیمات و سیاستهای ابلاغی اولویتهای ارزی وزارت بهداشت و درمان، خرید مواد اولیه و جانبی مربوط به کالاهای OTC و مکملهای شرکت از نرخ دولتی به نرخ نیمایی منتقل شده است که این موضوع منجر به افزایش قیمت خرید این مواد و افزایش بهای تمام شده شرکت خواهد شد. لذا انتظار میرود سازمان غذا و دارو در خصوص افزایش قیمت این گروه از محصولات تصمیمات لازم را گرفته و ابلاغ نماید.
ریسک تجاری
حضور تولیدکنندگان بالفعل و بالقوه در خصوص تولیدات در کشور نیز از جمله ریسکهای تجاری است و به همین دلیل شرکت همواره برنامه طرح و توسه و تولید فرآوردههای جدید دارویی را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین شرایط بعضا غیرمنصفانه و رقابتی در صنعت دارو کشور مانند اعطای جوایز جنسی از عرف توسط سایر رقبا به منظور افزایش فروش محصولات از جمله ریسکهای تجاری موجود در صنعت دارو می باشد.
ریسک حفظ سلامت پرسنل درشرایط همه گیری بیماری کرونا
شیوع بیماری کرونا و اقدامات انجام شده جهت پیشگیری از گسترش زنجیره انتقال موجب بروز مشکلات عدیده اقتصادی در سراسر جهان گردیده است موضوع مورد اشاره تأثیر با اهمیتی بر فعالیتهای شرکت نداشته است، لذا شرکت با برنامهریزی صورت گرفته اقدامات مناسبی را در آگاه سازی پرسنل و پیشگیری از شیوع این بیماری و رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی مربوطه به عمل آورده است.
گزارش سالانه هیئت مدیره به مجمع عمومی عادی سال ۱۴۰۱
۱- نوسازی و راهاندازی بخش آمپولسازی و تولید بیش از۱۰۰.۰۰۰ عدد آمپول روزانه.
۲- همزمانی تولید در بخش PFS و آمپولسازی که باعث افزایش ظرفیت خطوط و تولید عددی بالاتر شده است.
۳- کاهش ضایعات و افزایش بهرهوری، پیرو نوسازی خط آمپول.
۴- انجام تستهای اولیه تولید قراردادی در سایت ویال برای بیش از ۱۰ شرکت.
۵- به روز کردن کلیه مستندات تولید متعاقب تغییر سایت آمپولسازی.
اقدامات صورت پذیرفته در سال ۱۴۰۱
۱- بهبود روند فروش و ایجاد سبد مناسب داروسازی اسوه به جهت تحقق بودجه سال
۲- انتخاب محصولات بر اساس حاشیه سود بالا و شرایط حداقلی فروش
۳- پیگیری و بررسی شرایط بازار و رقبا به جهت همسانسازی تسهیلات کالایی و بازپرداخت فاکتورهای فروش
۴- هماهنگی با واحد بازاریابی به جهت جلوگیری از رسوب محصولات کند فروش در انبار شرکتهای پخش و افزایش سهم بازار داروهای تخصصی و خاص
۵- ایجاد هماهنگی بین شرکتهای پخش و پیگیری روزانه آنها و بهبود روند فروش محصولات به داروخانهها (به نحوی که میزان فروش به داروخانه از مبلغ ۴.۶۵۴ میلیارد ریال به ۶.۷۸۴ میلیارد ریال (افزایش ۴۶ درصد فروش به داروخانه)
۶- رصد روزانه داروهای تولیدی شرکت و وضعیت آنها در سطح مراکز استانها و داروخانهها از طریق نمایندگان علمی
۷- به روزرسانی سیستم CRM در راستای اطلاعرسانی به بیماران در خصوص موجود شدن محصولات درمانی خاص
۸- ایجاد واحد حمایت از بیمار برای بیماران خاص و پیگیری درمان از مرحله تشخیص تا مراحل مختلف درمان در راستای انجام وظایف اجتماعی شرکت
۹- افزایش پایش بیماران خاص MS (پایش تلفنی۵۸۴ بیمار و پایش حضوری و بالینی ۲۲ بیمار)
۱۰- برگزاری برنامههای علمی با پزشکان (ادوایزری بورد و وبینار)