مجید عشقی گفت: در بازار سرمایه برای نخستین بار و برای ارتقا آن مرکز افکار سنجی برای توسعه سواد مالی راه‌اندازی کردیم.

به گزارش صدای بورس؛ مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در این ۲ سال اتفاقات زیادی رخ داده و این ‌فرصت مغتنمی است که فعالان بتوانند تا نوآوری های این صنعت را رونمایی کنند و نتایج ان را ارائه دهند، گفت: این نمایشگاه فرصت طلایی برای افزایش دانش مالی برای مردم و فعالان این بازار است.

این مقام مسئول بیان کرد: در بازار سرمایه برای نخستین بار و برای ارتقا بازار سرمایه یک مرکز افکار سنجی برای توسعه سواد مالی راه اندازی کرده ایم. در صنعت مالی بخش خصوصی جایگاه ویژه ای دارد و بخش عمده ای از خدمات توسط این بخش ارائه می‌شود.

وی افزود: این نمایشگاه فرصت خوبی برای ارائه توانمندی ها است. در چندین سال گذشته اکثر نوآوری ها توسط بخش خصوصی بوده است و این بخش نقش پررنگی داشته است.

رییس سازمان بورس گفت: سازمان از این بخش حمایت خواهد داشت. افزایش مشارکت مردم و مردمی سازی تولید عامل تحقق شعار سال است. همچنین تاکید ما بر انتشار اوراق بهادار مالی اسلامی توسط بخش خصوصی است که سال گذشته نزدیک به سه برابر شد و قصد داریم این حجم را برای تامین مالی تولید افزایش دهیم.

عشقی ادامه داد: در بخش پذیرش شرکت‌های خصوصی نیز تلاش جدی داریم که در هفته های گذشته نیز شاهد آن بودیم. همچنین بحث تامین مالی بخش خصوصی نیز از جمله اقدامات جدی ما است.

وی بیان داشت: بحث تعریف مسیر سبز تامین مالی برای شرکت‌های بزرگ در دستور کار است. الکترونیکی کردن مجوزهای تامین مالی و همچنین بحث آموزش نحوه انتشار اوراق بدهی، بحث صندوقهای بازنشستگی نیز از دیگر موارد است.

رئیس سازمان بورس افزود: آموزش نحوه انتشار اوراق بدهی در همین نمایشگاه هم صکوک پلاس را رونمایی خواهیم کرد. که تامین مالی از بازارسرمایه را خیلی ساده آموزش خواهد داد. همچنین صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی را در همین نمایشگاه شروع خواهیم کرد.

عشقی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های جدی فعالان بازارسرمابه بحث دو طرفه شدن است که امسال در همین نمایشگاه بحث قراردادهای آتی سهام راه خواهد افتاد که به ثبات بازار کمک می‌کند. فعالیت صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی همزمان با نمایشگاه صنعت مالی آغاز خواهد شد. این صندوق‌ عواید مفید فراوانی برای بازار سرمایه و بازنشستگان خواهد داشت. فعال‌سازی صندوق‌های بازنشستگی در یک سال و نیم گذشته گسترش و مورد توجه قرار گرفت.

وی اظهار کرد: همزمان با آغاز فعالیت نماشگاه صنعت مالی، قراردادهای آتی سهام رونمایی خواهد شد. این قراردادها منجر به ثبات بازار می‌شود؛ هرچند که این ابزار، ابزاری بسیار پیچیده بوده و نیاز به دانش مالی فراوانی دارد اما فواید زیادی‌ به‌خصوص در ثبات بازار، خواهد داشت.