از ابتدای سال جاری تا ۹ خرداد و لحظه تنظیم این گزارش بورس کالا شاهد عرضه ۱۲ میلیون و ۱۴۳ هزار تن انواع سیمان بود و این در حالی است که بیش از ۱۵ میلیون تن برای آن تقاضا شکل گرفت که نشان می‌دهد نسبت این دو رقم زیر یک و به معنای کمبود عرضه در این محصول است.

این امر باعث شد میانگین قیمت پایانی این محصول در مقایسه با قیمت پایه نزدیک به ۸ درصد افزایش قیمت را تجربه کند.
این در حالی است که در تالار محصولات فولادی در همین مدت ۶ میلیون و ۷۰ هزار تن محصول عرضه شده که از این میزان ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تقاضا شکل گرفت که نشان‌دهنده مازاد عرضه در این محصول در تالار محصولات صنعتی است. بررسی قیمت‌های میانگین محصولات فولادی نیز نشان می‌دهد در این مدت قیمت محصولات گروه فولاد هرچند در برخی کالاها مانند شمش شاهد رشد نسبی قیمت‌ها بودیم اما در مقاطع قیمت‌ها حتی کاهش یافته‌اند و در برخی محصولات نیز قیمت‌ها روند باثبات‌تری را پشت سر گذاشته‌اند که دلیل این امر تا حد زیادی به کاهش قیمت ارز و قیمت‌های جهانی و کاهش حجم تقاضا در بازار بر می‌گردد. به عبارتی همه مولفه‌های مستقیم و غیرمستقیمی که در قیمت محصولات فولادی در بورس کالا اثرگذارند، با کاهش روبه‌رو شده‌اند. به این ترتیب در مجموع میانگین قیمت‌های پایانی در تالار محصولات فولادی در مقایسه با قیمت‌های پایه با افت ۷ تا ۹ درصدی روبه‌رو شده است.
در تالار محصولات پلیمری نیز در مدت مورد مطالعه شاهد عرضه ۹۰۲ هزار و ۵۰۰ تن محصولات پلیمری بودیم که برای این میزان عرضه یک میلیون و ۳۶۰ هزار تن تقاضا شکل گرفت. قیمت‌های پایه این محصولات به طور میانگین ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان بود اما در پایان به ۵۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید که از رشد ۲.۵ درصدی (رقابت) حکایت دارد.
در مورد محصولات شیمیایی نیز وضعیت تقریبا مشابه بود؛ از ابتدای سال تا لحظه تنظیم این گزارش میزان عرضه محصولات این گروه ۳۴۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده و این در حالی است که بیش از ۴۰۰ هزار تن تقاضا برای آن تشکیل شده و در مجموع میزان رقابت قیمتی برای این گروه ۸ درصد بوده است.

برق تهدید اصلی صنعت سیمان
خبر قطعی برق در صنایع تولیدی مادر که در بورس کالا فعالیت می‌کنند باعث بروز برخی نگرانی‌ها در این صنایع شده است. با این حال جز سیمان در سایر صنایع شاهد روند نسبتا باثباتی هستیم. بر اساس رشد قیمت‌ها در تالار محصولات فولادی اغلب کالاها با کاهش قیمت‌های نهایی روبه‌رو شده‌اند و رشد قیمت در تالار محصولات پلیمری نیز محدود است اما در مورد محصول سیمان، اولا پایین بودن عرضه‌ها در مقایسه با تقاضا و از سوی دیگر آغاز فصل ساخت و سازها و تسریع پروژه‌های ساختمانی باعث شده تا روند افزایشی قیمت را در این تالار شاهد باشیم. این در حالی است که قیمت سیمان چندان تحت تاثیر بهای ارز به صورت مستقیم قرار ندارد و این موضوعات باعث شده تا رقابت برای این کالا بیش از سایرین باشد.
آمارهای فوق نشان می‌دهد برنامه رشد قیمت سیمان استارت خورده ولی هنوز سایر صنایع از برنامه قطعی برق اثر نپذیرفته‌اند و این در حالی است که بنا به پیش‌بینی کارشناسان کالاهای صنعتی، قطعا فولاد و محصولات پتروشیمی نیز از وضعیت کنونی متاثر خواهند شد و قیمت این محصولات نیز افزایش خواهد یافت.
طبق معمول دولت برای پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان داخلی تلاش می‌کند با قطع برق صنایع پرمصرف نیاز خانوار را تامین کند و این در حالی است که آثار غیرمستقیم این سیاست به خانواده منتقل می‌شود. این در حالی است که دولت به جای برنامه‌ریزی برای زیرساخت‌های افزایش تولید برق و جلوگیری از توقف تولید در صنایع، هیچ اقدام متناسبی را در دستور کار قرار نمی‌دهد و اقدامات کوتاه‌مدت نمی‌تواند نیاز خانوار و تولید را به طور همزمان تامین کند.
همانطور که هفته پیش نیز اعلام شد، شرکت مدیریت توزیع برق در نامه‌ای مکتوب به شرکت‌های تولیدی پایه سهمیه‌بندی برق را به آنان ابلاغ کرده است. در این نامه آمده است، به جهت برنامه مدیریت بار مشترکین سیمان، فولاد و انرژی بر شرکت‌های توزیع به شرح زیر اعلام می‌شود. مقتضی است یکی از برنامه‌های ذیل متناسب با فرآیند تولید مشترک انتخاب و ضمن ابلاغ به مشترک در سامانه جامع مدیریت پیک بار کشور (سمپ) نیز ثبت شود. سه دوره قطعی برق عبارتند از ۱۵ خرداد الی ۱۵ شهریور و کاهش بار ۳۰ درصدی از ساعت ۱۱ تا ۲۳. دوم از تاریخ ۱ تیرماه الی ۳۱ مردادماه، کاهش بار ۶۰ درصدی از ساعت ۱۱ الی ۲۳ و از تاریخ ۲۴ تیرماه الی ۲۴ مردادماه، کاهش بار ۹۰ درصدی از ساعت ۱۱ الی ۲۳.

گرانی سیمان در راه است؟
در این باره عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: قطع برق واحدهای تولیدکننده سیمان و فولاد موجب کاهش عرضه و در نتیجه گرانی می‌شود.
سیدجواد حسینی کیا درباره سهمیه‌بندی برق صنایع سیمان و فولاد از ابتدای ماه خرداد، گفت: قطع برق واحدهای تولیدی موجب ایجاد دو مشکل خواهد شد؛ نخست آنکه از آنجاکه عرضه محصولات به بازار کاهش می‌یابد، گرانی ایجاد می‌شود و به تبع آن نارضایتی به وجود می‌آید.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با قطع برق واحدهای صنعتی پرداخت حقوق کارگران نیز با چالش روبه‌رو خواهد شد، افزود: از دست رفتن بازارهای صادراتی و از بین رفتن تراز تجاری کشور دومین مشکل ناشی از قطعی برق واحدهای صنعتی است. وی در تشریح راهکارهای جلوگیری از قطع برق واحدهای تولیدی، توضیح داد: نخست باید با مدیریت و جابه‌جایی تعطیلات از قطعی برق این واحدها جلوگیری کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: احداث نیروگاه‌های جدید نیز باید به عنوان دومین راهکار در دستورکار دولت و وزارت نیرو قرار گیرد تا بتوان ظرفیت تولید برق را افزایش داد. البته بر اساس گزارش‌های ارائه شده حدود ۷ هزار و ۷۰۰ مگاوات برق وارد مدار سراسری خواهد شد تا بخشی از ناترازی موجود در این زمینه برطرف شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: دولت و بخش خصوصی باید برای افزایش تولید برق سرمایه‌گذاری‌های مناسب انجام دهند.
نکته موثر دیگر که رقابت بازارهای مختلف را تحت تاثیر خود قرار داد، موضوع روند باثبات قیمت ارز در بازار آزاد بود. در ابتدای هفته قبل قیمت ارز افزایش یافت اما به تدریج تا لحظه تنظیم این گزارش کاهش قیمت دلار تا ۵۲ هزار تومان باعث شد تا بازارهای فولاد و پتروشیمی با روند باثبات‌تری روبه‌رو شوند. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند شرایط سیاسی کشور روند مناسب‌تری را پشت سر می‌گذارد و ارتباط با کشورهای همسایه و چراغ سبز به مصر از طریق فرستاده عمان موضوعاتی هستند که احتمال دستیابی ایران به توافق هسته‌ای را افزایش می‌دهد و این موضوعات ممکن است باعث گشایش در وضعیت اقتصادی کشور شود که اگر افت قیمت ارز تا ۴۵ هزار تومان و پایین‌تر را به همراه داشته باشد، این موضوع می‌تواند روی بازارهای کالایی اثرگذار باشد. بسیاری معتقدند سفر مقام عمانی به تهران، علاوه بر ارتباط میان دو کشور، به مباحث مربوط به برجام نیز ارتباط داشته است. جالب است بدانید روند دلار نیز پس از انتشار این خبر کاهشی شد و حال باید منتظر نتایج این سیاست‌گذاری‌ها و تاثیر آنها بر بازار ارز باشیم.

  • حمزه بهادیوند چگینی - روزنـامه‌نـگار
  • شماره ۴۹۵ هفته نامه اطلاعات بورس