تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

مشاهده اتفاقات اقتصادی مانند تورم و دشوار بودن به دست آوردن سرمایه باعث می‌شود افراد زیادی برای شروع سرمایه گذاری به سراغ زمینه‌ای بروندکه تا اندازه قابل توجهی کم ریسک باشد.

به گزارش صدای بورس؛ البته ممکن است در این مواقع، افراد برای دریافت بازدهی بیشتر، وارد زمینه‌های با ریسک بیشتر مانند بورس هم بشوند.

با این حال، در شرایط بی‌ثباتی بازارهای دارایی، بهتر است در کنار انتخاب‌های پرریسک و پربازده، قسمتی از سرمایه را در زمینه‌ای کم‌ریسک مانند صندوق‌ درآمد ثابت قرار داد تا بتوان از ضررهای احتمالی جلوگیری کرد.

اما این که چطور می‌شود سرمایه گذاری بهینه‌ای در اوراق درآمدثابت داشت از موضوعاتی است که باید به بررسی آن بپردازیم. افتتاح حساب‌های بانکی و اقدام به سپرده‌گذاری در آن‌ها از اولین روش‌هایی است که به فکر سرمایه گذاران می‌آید تا سرمایه گذاری کم ریسک داشته باشند.

اما آیا این روش را می‌توان همان روش بهینه سرمایه گذاری کم ریسک دانست؟ در ادامه به مقایسه سوددهی بانک و ابزار مالی نوین صندوق درآمدثابت می‌پردازیم و برای رسیدن به پاسخی مناسب به مقایسه و برشماری مزایا می‌پردازیم.

مقایسه صندوق درآمد ثابت و بانک

با توجه به تجربه‌هایی که از قرار دادن پول در حساب‌های بانکی به دست آمده است، به خوبی می‌دانیم که حساب‌های بانکی نمی‌توانند در حفظ ارزش پول‌مان در بازه‌های زمانی مختلف موفق عمل کنند. با ساختاری که حساب‌های بانکی دارند شاید بتوانند به حفاظت از پول در برابر متضرر شدن بپردازند اما بازدهی چندان خوبی هم ندارند.

این در حالی است که صندوق درآمدثابت با سبدی متشکل از اوراق با درآمدثابت و سپرده بانکی و مقدار کمی سهام منتخب برای سرمایه گذاری دربورس، در عین حال که ساختاری مطمئن برای حفاظت از ارزش سرمایه افراد سرمایه گذار خود دارد، می‌تواند سوددهی بیشتری نسبت به بانک برای سرمایه گذارانش به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال صندوق درآمد ثابت کیان از صندوق‌های سرمایه گذاری بادرآمد ثابت است که ویژگی‌های بهتری در مقایسه با پس‌انداز و سپرده‌گذاری در بانک‌ها دارد. تفاوت‌هایی در سوددهی و برخی موارد دیگرمیان صندوق درآمدثابت و بانک وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

سوددهی صندوق درآمد ثابت در مقایسه با بانک

همان‌طور که اشاره شد، حساب‌های بانکی بازدهی خوبی در مقایسه با تورم بالا ندارند. بنابراین خوب است دنبال گزینه کم ریسک دیگری باشیم که با ریسکی مشابه بانک، بازدهی بهتری نسبت به آن داشته باشد. صندوق درآمدثابت کیان با حداقل ۲۷ درصد سود موثر سالانه شده می‌تواند جایگاه قابل توجهی در نظر سرمایه گذاران کم ریسک داشته باشد.

این در حالی است که بانک برای سپرده یک ساله ۲۰.۵ درصد سود پرداخت می‌کند. به طور واضح می‌توان دید که چه میزان اختلافی میان بازدهی بانک و صندوق درآمد ثابت وجود دارد. صندوق درآمدثابت کیان تنها در اردیبهشت ۱۴۰۲ نزدیک به ۲ درصد بازدهی داشته است که بالاتر از سود سپرده بانکی است. علاوه بر سوددهی، نکته قابل توجه دیگری که باید در نظر داشت، نرخ شکست و سود روزشمار است.

نرخ شکست و سود روزشمار

جدا از سوددهی متفاوتی که صندوق درآمد ثابت در مقابل بانک دارد، می‌توان به نرخ شکست و سود روزشمار هم اشاره کرد. حساب‌های بانکی بر اساس شرایطی که دارند، اقدام به ارائه سود دوره‌ای به سرمایه گذاران خود می‌کنند. به این معنی که اگر سپرده یک ساله بانکی افتتاح کرده باشید، سود مشخصی برای شما تعیین شده است و آن را دریافت می‌کنید. اگر زودتر از موعد مقرر اقدام به برداشت پول کنید، نرخ شکست به شما تعلق می‌گیرد و سود پرداختی به شما کمتر می‌شود.

این در حالی است که صندوق درآمد ثابت نرخ شکست ندارد. به این معنی که هر زمان سرمایه گذار تمایل به ابطال یا همان فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق کند، می‌تواند سودش را بدون نرخ شکست دریافت کند. از سوی دیگر، بانک سود روزشمار ندارد ولی به واحدهای سرمایه گذاری صندوق درآمدثابت کیان به صورت روزشمار سود تعلق می‌گیرد.

با این همه، ممکن است بسیاری از افراد به این دلیل به انتخاب بانک برای قرار دادن پول‌شان اقدام کرده باشند که بتوانند از سود دوره‌ای و ماهانه برخوردار شوند. صندوق درآمدثابت کیان تقسیم سود دوره‌ای ندارد. اما برای داشتن این امکان و بهره‌مندی از تقسیم سود دوره‌ای، می‌توانیم از صندوق ندای ثابت کیان نیز استفاده کنیم.

آشنایی بیشتر با صندوق ندای ثابت کیان

صندوق ندای ثابت کیان با سبدی متشکل از اوراق درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی و مقدار بسیار کمی از سهام همان ساختار صندوق درآمدثابت کیان را دارد. البته با این فرق که صندوق ندای ثابت کیان از صندوق‌های صدور و ابطالی به حساب می‌آید و در میانه هر ماه اقدام به تقسیم سود دوره‌ای برای سرمایه گذاران خود می‌کند. اما مزایای مشترکی هم میان صندوق ندای ثابت کیان و صندوق درآمدثابت کیان به عنوان دو نوع صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت وجود دارد.

نقدشوندگی سریع

برخی از بازارهای دارایی این اجازه را به سرمایه گذار نمی‌دهند تا بتواند در کمترین زمان ممکن، دارایی خود را نقد کنند. ممکن است در شرایطی قرار بگیریم که به سرمایه خود به صورت نقدی نیاز پیدا کنیم و در صورت نقد نشدن سرمایه، با مشکل مواجه شویم.

در چنین شرایطی، واحدهای سرمایه گذاری صندوق ندای ثابت کیان و صندوق درآمدثابت کیان از نقدشوندگی سریع برخوردار هستند.

سود موثر در دو نوع صندوق درآمد ثابت

در صندوق درآمد ثابت کیان، اصل پول و سود سرمایه فرد به صورت یکجا و هنگام فروش واحدها به فرد پرداخت می‌شود و افراد از نرخ بهره مرکب بهره‌مند می‌شوند. این در حالی است که در صندوق ندای ثابت کیان، اگر افراد سود پرداختی ماهانه را دوباره در همین صندوق سرمایه گذاری کنند، می‌توانند بازدهی بالاتری را نیز کسب کنند.

نتیجه گیری

با دو نوع صندوق درآمدثابت کیان و صندوق ندای ثابت کیان آشنا شدیم و به مقایسه این دو صندوق با بانک و مزایا و تفاوت‌های آن‌ها پرداختیم. با بررسی و شناخت به دست آمده باید گفت برای بهره‎‌مندی از سرمایه گذاری کم ریسک باید روش‌های نوین را جایگزین کرد تا بتوان نتیجه بهتری از سرمایه گذاری گرفت.