به گزارش صدای بورس,رئیس اتحادیه بستنی، آبمیوه و کافیشاپ تهران بیان کرد: تورم بر میزان تقاضا برای آبمیوه و بستنی نیز اثرگذار بوده و با توجه به اینکه توان مردم کاهش یافته استقبال از آبمیوه و بستنی کاهش یافته، چنانچه ما سال گذشته نسبت به ۱۴۰۰ با افت ۲۰ درصدی تقاضا مواجه بودیم و امسال هم حدود ۲۰ درصد فروشمان افت کرده.
در این روزهای گرم، هیچ چیز مثل یک بستنی یا نوشیدنی و آبمیوه خنک آدم را سر حال نمیآورد. نوشیدنیهای تابستان بسیار متنوع هستند از فالوده و بستنی تا یخ در بهشت و شربت خاکشیر و لیموناد و آبمیوههای طبیعی تازه فصل.
درحالحاضر در مغازههای آبمیوه و بستنیفروشیهای مرکز تهران هر عدد بستنی قیفی بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان قیمت دارد. یک ظرف کوچک فالوده هم ۲۵ هزار تومان قیمت دارد. هر لیوان خاکشیر و تخمشربتی که از نوشیدنیهای ساده فصل تابستان است ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است. یخ در بهشت هم به همین قیمت فروخته میشود.
محصولاتی که میوه و اسانس میوه دارند گرانتر هستند. قیمت هویج بستنی ۳۵ هزار تومان، طالبی بستنی ۴۰ هزار تومان و انبه بستنی ۴۵ هزار تومان است. قیمت آبمیوهها بیشتر است. یک لیوان آب طالبی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان و آب انبه ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است.
قیمتها در کافیشاپها بسیار بالاتر است. یک لیوان لیموناد در کافههای مرکز تهران ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان است. اگر هوس آبمیوه طبیعی تازه فصل هم کردید قیمت آن بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان است.
قیمتها به مواد اولیه بستگی دارد
رئیس اتحادیه بستنی، آبمیوه و کافیشاپ تهران در مورد نحوه تعیین قیمت آبمیوه و بستنی گفت: قیمت بستنی و آبمیوه را مواد اولیه و هزینههای جانبی هر مغازه تعیین میکند البته روال در صنف ما به این صورت نیست که هر روز بخواهیم قیمت را افزایش دهیم بلکه صنف ما همواره متضرر است چون قیمتها همیشه رو به بالاست اما ما وقتی در یک فصل قیمتگذاری میکنیم مجبوریم با همان قیمتها ادامه بدهیم.
محسن مبرا ادامه داد: تا سالهای گذشته ما موظف بودیم قیمتها مخصوصا قیمت آبمیوه و بستنی و فالوده را برای اعضا مصوب کنیم اما امسال ما از نرخگذاری خارج شدیم و درواقع اجازه نداریم نرخگذاری کنیم بلکه خود فروشندگان با توجه به موقعیت مکانی و مواد اولیه و محصولی که عرضه میکنند تعیین نرخ میکنند.
مبرا در مورد علت تفاوت قیمت آبمیوه و بستنی در مغازهها و کافیشاپها گفت: کیفیت و نوع سرویسدهی و همچنین موقعیت مکانی مغازه و کافیشاپ در تعیین قیمتها تاثیرگذار است برای مثال، در کافیشاپها نوع قهوهای که سرو میشود در تعیین قیمتها موثر است چرا که قهوه از قیمت هر کیلو ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به بالا است برای همین کیفیت محصولی که عرضه میشود در افزایش قیمتها نقش دارد.
افت ۲۰ درصدی تقاضا برای آبمیوه و بستنی
رئیس اتحادیه بستنی، آبمیوه و کافیشاپ تهران در مورد وضعیت تقاضای مردم برای خرید آبمیوه و بستنی هم بیان کرد: متاسفانه تورم بر میزان تقاضا برای آبمیوه و بستنی نیز اثرگذار بوده و با توجه به اینکه توان مردم کاهش یافته استقبال از آبمیوه و بستنی کاهش یافته، چنانچه ما سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با افت ۲۰ درصدی تقاضا مواجه بودیم و امسال هم حدود ۲۰ درصد فروشمان افت داشته است.
مبرا ادامه داد: هزینههای جانبی به شدت افزایش یافته به طوری که علاوه بر اجارهبها که بسیار بالا رفته، مالیات، حقوق پرسنل و هزینه برق هم جزو هزینههای جانبی سنگین ماست که خود این عوامل باعث تورم میشود چرا که مغازهدار و فروشنده برای جبران هزینههای جانبی خود مجبور است بر قیمت محصول خود بیفزاید.
رئیس اتحادیه بستنی، آبمیوه و کافیشاپ تهران با انتقاد از تعیین مالیات بر ارزش افزوده افزود: افزون بر مالیات بر درآمدی که اداره دارایی از کافهها دریافت میکند متاسفانه از اول تیر به ما اعلام کردهاند که ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را هم از مشتریان دریافت کنیم که این موضوع برای ما دردسرساز است و سبب میشود کافههای ما جز اینکه سود نمیکنند مجبور شوند چیزی هم از جیب خودشان بدهند.
به گزارش همشهری آنلاین,مبرا با بیان اینکه تعیین مالیات بر ارزش افزوده سبب ریزش بیشتر مشتری خواهد شد، عنوان کرد: ما در جلسات مختلف مخالفت خود را با این آیتم اعلام کردیم اما متاسفانه به درخواست ما رسیدگی نشد و از اول تیرماه اعلام شد اگر کسی بخواهد از سرویس کافهشاپها استفاده کند باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هم بدهد یعنی اگر کسی حتی یک فنجان قهوه هم در کافیشاپ بخورد علاوه بر پول قهوه و سرویس کافه، باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بدهد که این موضوع سبب ریزش بیشتر مشتریها خواهد بود.