ابزارهای مشتقه عمق بازار را بیشتر کرده و دید سرمایه گذاران را بازتر میکند تا بهتر سهمها را ارزیابی کنند، مدیران شرکتها باید بر اساس این ابزارها چشم انداز شرکت را ترسیم کرده و مدینه فاضله سهم را به سهامداران نشان دهند، حال این سهام میتواند براساس اخبار مثبت و منفی که دارد چشم انداز بازار را به سهامداران و مدیران و هیات مدیره نشان دهد، متاسفانه در اکثر شرکتها چنین چشم اندازی حتی در هیات مدیره وجود ندارد و نمیتوانند خط قیمتی سهم را بر اساس عملکرد خود ترسیم کنند.
ابزارهای نوین مالی به شرکتها دیکته میکنند که این چشم انداز و سیاست گذاری روی سهمها را داشته باشند. به وسیله ابزار مشتقه سرمایه گذار میتواند کشف اهرم کند و ببیند با اهرمی که در بازار متحمل میشود چه سود و زیانی به دست میآورد، همچنین این ابزار برای تریدر کارهای کوتاه مدت و برای سرمایهگذاران بلند مدت نیز مناسب است. عمق بازار باید حداقل یکساله باشد اما متاسفانه تاریخهای سررسید مدت کمتری است، برای بورس کالا یک ماه در میان و برای طلا حداکثر ۱۰ ماه آینده در نظر گرفته شده است، انتظار میرود برای هر سهم حداقل به مدت یکسال یا تا هنگام مجامع زمان تعیین شود. به عنوان مثال اگر سهمی الان به مجمع رفت تا سال آینده که هیات مدیره پیشبینی سود میکند، سررسید انتشار پیدا کند تا سهامدار بتواند پرتفوی و ریسک را محاسبه کند. این ابزار به طور کلی بر شاخص کل و به ویژه شاخص هم وزن نیز اثر مثبت خواهد داشت. بازار روز دنیا به سمت ابزار مشتقه رفته است، بیش از ۹۰ درصد بازار جهانی از ابزارهای نوین مالی استفاده میکنند اما در ایران سهامداران سواد کافی ولازم را ندارند.
- حسین افرادی - مدیر سرمایه گذاری بیمه البرز
- شماره ۴۹۹ هفته نامه اطلاعات بورس