به گزارش صدای بورس,حمید نجف، درباره حذف رشتههای فاقد بازار کار از دفترچههای دانشگاهی اظهار کرد: از گذشته نسبت به این موضوع انتقاداتی مطرح بوده و ساماندهی رشتههای دانشگاهی مورد تاکید قرار داشته تا تعریف رشتهها بر اساس نیاز کشور و بازار کار صورت گیرد حتی رشتههای جدید دانشگاهی تعریف شوند و یکسری رشتهها از بین برود تا بازار کار ساماندهی شود.
وی با استقبال از حذف رشتههای فاقد بازار از دفترچههای دانشگاه گفت: وزارت کار و وزارت علوم و حتی آموزش و پرورش باید به یک برنامه منسجم در این خصوص برسند تا روند کار به شکل بهتری پیش برود.
این کارشناس بازار کار در عین حال تاکید کرد که حذف رشتهها به صورت کلی نباید اتفاق بیفتد و ادامه داد: برخی رشتهها مثل رشته جغرافیا شاید کاربرد آنچنانی نداشته باشند ولی نیازمند تربیت یکسری اساتید و کارشناس در این حوزه هستیم تا در آینده در بخشهای مطالعاتی بتوانند کمک کنند.
نجف افزود: درحالحاضر لزومی ندارد که در برخی رشتهها هزار نفر پذیرش داشته باشیم و در این رشتهها میتوان تعداد محدودی دانشجو پذیرش کرد لذا معتقدم باید در بحث حذف رشتهها توجه کنیم که خلأ علمی در برخی رشتهها اتفاق نیفتد زیرا ممکن است برخی از کسانی که در این رشتهها تحصیل کردهاند مهاجرت کنند یا در آینده به کار تحقیقاتی و مطالعاتی در این رشتهها نیاز پیدا کنیم لذا به جای حذف این رشتهها میتوان تعداد جذب دانشجو در آنها را محدود کرد و این رویه را در خصوص رشتههایی که بازار کار از آنها اشباع شده است نیز در پیش گرفت.
وی با بیان اینکه در بحث آمایش سرزمینی رشتهها باید با همکاری وزارت صمت، وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفهای استعدادها و نیازهای نیروی کار در مناطق مختلف را بسنجیم، اظهار کرد: اگر برخی مناطق نیازمند نیروی ماهر در زمینه برق است باید این نیاز شناسایی و بر مبنای آن نیرو تربیت شود.
به گفته این کارشناس حوزه کار نیاز کشور و بازار کار باید بر مبنای برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بررسی شود و در کنار حذف رشتههای فاقد بازار، رشتههای جدید اضافه و جوانان به سمت و سوی این رشتهها سوق داده شوند.
به گزارش ایلنا,نجف گفت: یکی از اقدامات سازمان مدیریت و برنامهریزی باید این باشد که برای ۱۰ سال آینده بازار کار برنامهریزی و چشمانداز جامعی ترسیم کند. اگر بخواهیم بر اساس نیاز و تقاضای ۱۰ سال آینده بازار کار نیرو تربیت کنیم، از حالا باید بستر و کارهای مقدماتی آن را انجام بدهیم و رویکرد آینده مشاغل در دستور کار قرار گیرد. ما باید بدانیم که در ۱۰ سال آینده به چه رشتههای جدیدی نیاز داریم و بازار به کدام سمت و سو خواهد رفت و بر اساس استانداردهای روز جهان برنامهریزی کنیم.