ساختار مدیریت دارایی به این صورت است که هر وقت ریسک‌های سیستماتیک کاهش پیدا می‌کند سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه گذاری پرخطر و با سودهای بالاتری می روند.

در شرایط عکس این موضوع اتفاقی که می افتد این است که زمانی که ریسک های سیستماتیک افزایش پیدا می‌کند، سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند که منابع خود را به سمت سرمایه گذاری های کم ریسک هدایت کنند.

در شرایط کنونی که ما ریسک‌های بسیار مختلفی را در حوزه های سرمایه گذاری شاهد هستیم که عمدتا هم مباحث مربوط به حاکمیت دستوری در اقتصاد است، نتیجه آن تبدیل به آن شده که بیشتر سرمایه گذاران در حال حاضر ترجیح بدهند تا منابع خود را به سمت دارایی هایی با ریسک بسیار کم تری ببرند، از این جمله برای مثال می‌توانیم صندوق‌های درآمد ثابت را در ابتدا مثال بزنیم که نتیجه آن این شده است که در بسیاری از بازارها و حتی بازار سرمایه نیز منابع خارج می‌شود و به سمت بازارهای درآمدثابت و یا سپرده‌های بانکی و حتی بازار مسکن منتقل می‌شود.
این موضوع که نقدینگی در بازار سرمایه وجود ندارد صحت ندارد چرا که با یک اشاره نقدینگی می‌تواند بین بازارها جا به جا شود برای مثال از صندوق‌های درآمد ثابت به راحتی پول می‌تواند شیفت پیدا کند به سمت بازار سهام اما یکسری ملزومات وجود دارد. در حال حاضر تا حاکم شدن ثبات نسبی در وضعیت اقتصاد کلان، سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند تا سرمایه خود را در صندوق‌های درآمد ثابت نگه دارند.

  • سید رضا علوی - رییس هیات مدیره سبدگردان داریک پارس
  • شماره ۵۰۴ هفته نامه اطلاعات بورس