به گزارش صدای بورس, امیر طایفه ابراهیمی رئیس اداره میز صنعت و رتببندی ناشران سازمان بورس، در رابطه با دستورالعمل رتبهبندی ناشران، اظهار کرد: مطابق مستندات تا سال ۱۳۹۶ رتبه بندی ناشران براساس دومولفه ( قابلیت اتکا و به موقع بودن اطلاعات ) مورد ارزیابی صورت میگرفت اما از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ ناشران اوراق بهادار به دلیل تغییر دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات مورد ارزیابی قرار نگرفتند.
او افزود: همزمان با راهاندازی اداره میزهای صنعت و رتبهبندی ناشران از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، موضوع رتبهبندی ناشران نیز در دستور کار این اداره قرار گرفت، برای رتبه بندی ناشران به یکسری مولفهها و ضوابط نیاز بود در همین راستا پیشنویس دستورالعملی تحت عنوان ( امتیازدهی به ناشران اوراق بهادار ) آماده و برای کمیته تنقیح و تدوین مقررات سازمان ارسال گردید.
رئیس اداره میز صنعت و رتبه بندی ناشران سازمان بورس تاکید کرد: تاکنون چندین جلسه از بررسی دستورالعمل امتیازدهی به ناشران اوراق بهادار برگزار شده و پس از آنکه به طور کامل تدوین این دستورالعمل طی چند جلسه آتی نهایی گردید، جهت بررسی و تصویب به هیات مدیره محترم سازمان ارسال خواهد شد.
طایفه ابراهیمی در خصوص اقدامات بعد از تصویب دستورالعمل امتیازدهی به ناشران، گفت: پس از تصویب دستورالعمل امتیاز دهی ناشران، بحث طراحی و راه اندازی سامانه امتیاز دهی ناشران اوراق بهادار مطرح است.
او در خصوص معیارهای دستورالعمل رتبهبندی ناشران، گفت: دستورالعمل رتبه بندی ناشران براساس شفافیت اطلاعاتی، حاکمیت شرکتی و نقش آفرینی در توسعه بازار سرمایه تهیه و تنظیم شده است.
رئیس اداره میز صنعت و رتبه بندی ناشران سازمان بورس تصریح کرد: شفافیت اطلاعاتی به دو قسمت ارائه اطلاعات به موقع ( اطلاعات صورتهای مالی، گزارش فعالیتهای ماهانه، گزارش فعالیت هیئت مدیره، پرتفوی شرکتهای سرمایهگذاری و...) و بحث ارئه اطلاعات قابل اتکا هم به موضوعاتی از جمله تفاوت سودهای حسابرسی شده و نشده ، تعدیلات اعلامی در قالب گزارش فعالیتهای ماهانه و پرتفوی و نوع گزارش حسابرسی بر میگردد.
طایفه ابراهیمی افزود: قسمت دیگر شفافیت اطلاعاتی به رعایت ضوابط پذیرش ناشر در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس باز میگردد و اینکه آیا ناشران اوراق بهادار معیارهای پذیرش تابلوها را رعایت کردند یا خیر.
او در رابطه با بحث حاکمیت شرکتی در بحث رتبه دهی ناشران بیان کرد: بحث حاکمیت شرکتی به رعایت ضوابط و مقرراتی که مطابق دستورالعمل حاکمیتی شرکتی برای ناشران وضع شده است.
رئیس اداره میز صنعت و رتبه بندی ناشران سازمان بورس تصریح کرد: در این بخش بحثهایی همچون تامین مالی در بازار سرمایه ، بهبود عملکرد شرکتها(تولید، سودآوری، فروش...)، افشای زودتر از موقع اطلاعات و اطلاعیهها، برگزاری مجامع به صورت الکترونیک، پرداخت زودتر از موقع سود سهامداران قبل از موعدهای قانونی، عدم تخلف شرکت در طول سال و غیره مطرح است.
طایفه ابراهیمی افزود: ضرایبی که در این سه بخش تخصیص داده می شود سبب تعیین شاکله رتبهبندی ناشران، در سطح کل بازار سرمایه، بازار های بورس، فرابورس و هر صنعت می گردد.
او بیان کرد: بنای میز صنعت این است که تا به واسطه سامانه ارزیابی که پس از تصویب دستورالعمل راهاندازی شد، امتیازات ناشران به صورت مستمر در طی سال تعیین و امتیاز دهی انجام شود.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)،رئیس اداره میز صنعت و رتبه بندی ناشران سازمان بورس در پایان درباره اهداف امتیاز بندی، گفت: تشویق ناشران به منظور رعایت قوانین و مقررات، رعایت حقوق سهامداران، ایجاد فرصا پاسخگویی هر چه بهتر و بیشتر ناشران ، افزایش شفافیت بازار سرمایه و .... از جمله مزایای مهم امتیاز بندی ناشران است.