به گزارش صدای بورس؛ واحد اصلی، شرکت گروه صنعتی گلرنگ (سهامی خاص) است. فعالیت شرکت تولید محصولات بهداشتی خانگی، فردی و البسه؛ در قالب بالغ بر ۱۴۴ کالا با برندهای اکتیوسافت، پروشاین، اکتیدنت، اکتیوهوم، حیات و رویاست.
نکات تحلیلی مهم و ریسکها و پتانسیلهای شرکت
عمده مواد اولیه مورد استفاده در شرکت، آلکیل بنزن سولفونیک اسید (LABSA) و پلی اتیلن ترفتالات (PET) میباشد. با توجه به محصولات شرکت که در دسته کالاهای تند مصرف قرار میگیرند؛ در دسترس بودن محصولات، تاثیر به سزایی در میزان فروش شرکت دارد. با عنایت به شبکه پخش قوی مجموعه گلرنگ، این شرکت توانسته است هر ساله میزان تولید و فروش خود را افزایش دهد که تاثیر قابل ملاحظهای در میزان رشد سودآوری شرکت دارد. افزایش قیمت محصولات شیمیایی (که موجب بالارفتن بهای تمام شده شرکت میشود) و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان (به دلیل افزایش قیمت محصولات) میتواند سهم قابل توجهی در ریسکهای پیش روی شرکت داشته باشد. قابل ذکر است کهمحصولات مرتبط با بهداشت البسه در سال ۱۴۰۱، ۴۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ و در ۴ ماهه نخست ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۴ درصد رشد داشته است که در این تحلیل معادل ۳۰ درصد رشد برای کل سال ۱۴۰۲ درنظر گرفته شده است. رشد محصولات مرتبط با بهداشت شخصی در ۴ ماهه نخست امسال ۲۱ درصد و در سال ۱۴۰۱، ۱۰ درصد بوده است که در این گزارش ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است. همچنین رشد تولید محصولات مرتبط با بهداشت خانه در ۱۴۰۱، ۱۳ درصد و در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۳۵ درصد بوده است که در این گزارش برای سال ۱۴۰۲، معادل ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.
نتیجهگیری بنیادی
نرخ مواد اولیه شرکت متاثر از قیمت نفت و دلار است و در صورت افزایش، چنانچه شرکت مجوز افزایش نرخ متناسب با آن را دریافت نکند، حاشیه سود شرکت کاهش مییابد. با این حال با توجه به محبوبیت برندهای محصولات شرکت، برنامه شرکت جهت افزایش سهم فروش صادراتی محصولات خود و دارا بودن شبکه پخش و فروش قوی مجموعه گلرنگ، میتوان این شرکت را جزو شرکتهای ارزندهتر در صنعت شوینده دانست.
- فرزانه هاشملو - تحلیلگر