تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰

مساله رکود بورس فقط در بازار سرمایه نیست و می‌توان در همه بازارها این رکود را شاهد بود. بحث بر روی سیاست‌های کنترل تورمی دولت است که نقدینگی را جمع می‌کند و محدود به بازار سهام نیست.

تا زمانی که پول وارد بازار نشود و چشم اندازهای اقتصادی سال ۱۴۰۲ اتفاق نیفتد بازار حرکت خاصی ندارد و پولی وارد آن نمی‌شود؛ در زمانی شاهد ورود پول خواهیم بود که بازار در رشد باشد و در حال حاضر در رکود هستیم.

برای عبور از این وضعیت، در شرایط فعلی می‌توان سیاست حمایتی دولت را در نظر گرفت. ولی در واقع بازار برای اینکه جذابیت داشته باشد به این معنی که چشم انداز کسب سود در آن باشد، باید دو طرفه شده و ابزارهای جدید در آن تعریف شود. در حال حاضر ابزارهایی مثل اختیار معاملات که عمق کمی دارد در بازار وجود دارد.

یکی از ابزارهایی که می‌تواند کمک خوبی جهت عمق بخشیدن به بازار باشد بحث فروش استقراضی است که در حال حاضر امکان آن را نداریم. بعضی ابزار مثل آتی و اختیار خرید وجود دارد که به دلیل اینکه در شرایط فعلی بازار ریسک زیادی را متوجه کارگزاران می‌کند برای آنان جذابیت ندارد زیرا منافع آن به ریسک موجود نمی‌ارزد که بخواهند این ابزارها را توسعه دهند و در اختیار مشتری‌های خود به جز مشتری‌های خیلی‌ خاص قرار دهند.

بنابراین ابزارهای موجود هم چندان قابلیت استفاده شدن ندارد. در نتیجه باید از طریق سیاست گذاری در تعریف ابزارها این موضوع را مدیریت کنند که اگر از سمت سهام جذابیت برای ورود پول وجود ندارد از طریق سایر ابزارها جذابیت لازم ایجاد شود.

باتوجه به اینکه به نظر می‌رسد دلیل شرایط فعلی بازار سرمایه، بیرونی و سیاست‌های دولت است و از طرفی آمار مشخصی نداریم که دولت تا کی تصمیم دارد این وضعیت را حفظ کند یا تا کی منابع در اختیار دارد تا بازارهای دیگر را کنترل کند، نمی‌توان برای عادی شدن و رشد بازار زمان دقیقی متصور بود.

  • سید محمود یاسینی اردکانی - مدیر عامل کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی
  • شماره ۵۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس