به گزارش صدای بورس، گزارشی از اتمام پروژه دوخطه کردن راه آهن محور شبنم - مشک توسط گروه ریلی شرکت کیسون منتشر شد.
کیسون از شرکت های ساختمانی خصوصی در ایران است که خدمات مهندسی و ساخت و ساز پروژه های عمرانی را در یک تراز جهانی در زمینه طراحی مدیریت تدارک و اجرای پروژه های بزرگ و چند نظامه به کارفرمای داخل و خارج از ایران ارائه می دهد و نمونه بارز اقدام عملی در حوزه اقتصاد مقاومتی است. حال این شرکت در پروژه دو خطه کردن راه آهن محور شبنم – مشک حضور دارد. پروژه اجرای خط دوم محور اتصال شهرستان های بافق در استان یزد تا زرین شهر در استان اصفهان به طول حدود ۴۷۰ کیلومتر در کنار خط موجود در حال بهره برداری با هدف ساخت خطی با بار محوری سنگین در کشور افزایش سرعت و کاهش زمان سیر قطارهای باری و مسافری در این محور و در جهت توسعه و افزایش حجم جابه جایی های ایمن ،ریلی با همت والای مهندسان و متخصصان فعال در حوزه حمل و نقل ریلی کلید خورده و در دست احداث است.
این محور اتصال ریلی بر سر راه خود شهرهای یزد میبد و اردکان را می پیماید و هم اکنون حدود ۴۰۰ کیلومتر از از مجموع ۴۷۰ کیلومتر آن تکمیل و در حال بهره برداری است. در سنجش ابعاد کارآیی پروژه های دوخطه کردن محورهای اتصال ریلی می توان به پارامترهای مهمی همچون کاهش تولید گازهای آلاینده هوا تا ۵۲۰۰ تن در سال صرفه جویی در مصرف سوخت و به تبع آن کاهش هزینه ها و افزایش صرفه اقتصادی و کاهش آمار سوانح رانندگی و تلفات جاده ای پرداخت و در نهایت آن را مصداق تلاس در جهت تقلیل آسیب های محیط زیست و ضررهای اقتصادی کشور دانست در توضیح راهگشایی و و اثر بخشی اجرای این پروژه در صنعت حمل و نقل ریلی کشور لازم به ذکر است که وجود معادن سنگ آهن مرکزی و چادرملو و ضرورت جابه جایی سنگ آهن برای کارخانه های ذوب آهن در سراسر کشور باعث افزایش ترافیک قطارهای باری در خطوط راه آهن در استان یزد شده است.
از سوی دیگر دو خطه بودن محور اتصال ریلی بندرعباس تا شهرستان های بافق زرسن شهر موجب کاهش بخشی از ترافیک حمل بار جاده ای برای انتقال محصولات معدنی استان یزد به صنایع استان اصفهان و انتقال محصولات این صنایع به دیگر استان ها برای صادرات خواهد شد. همچنین زمان سیر قطار باری از ۱۸ ساعت یه ۱۲ ساعت کاهش خواهد یافت و ظرفیت جابه جایی بار در این محور به چیزی بالغ بر۵۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.
توفیق مشارکت شرکت های کیسون هگزا در یاخاک پی در راستای چشم انداز ارزشمند این پروژه در مرداد ماه ۱۴۰۲ حاصل شد که ثمره این همکاری اجرای خط دوم قطعه ۴۶ کیلومتری از ای تگاه شینم تا ایستگاه شینم تا ایستگاه مشک از محور اصلی بافق زرین شهر شامل سه ایستگاه و سه بلاک بوده است عملیات اجرایی این پروژه در قالب قرارداد EPC (Engineering, Procurement, Construction) شامل طراحی تدارک و اجرای زیرسازی و روسازی مسیر و ابنیه های فنی در طول مسیر با کیفیت بالا و بر اساس استانداردهای مورد تایید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ساخت خطی با بار محوری سنگین در کشور افزایش سرعت ایران اجرا شد.
از مهم ترین اقدامات انجام شده در این پروژه می توان به موارد انجام عملیات خاکی شامل خاکبرداری و خاکریزی در لایه های خاکی با تراکم و ضخامت متفاوت در حدود ۹۴۰ هزار متر مکعب، اجرای زیر بالاست لایه خاکی از مصالح نسبتا ریزدانه به منظور محافظت از سطح تمام شده زیرسازی به میزان حدود ۸۱ هزار متر مکعب اجرای بالاست لایه ای مصالح سنگی شکسته با قطر متوسط ۲۰ تا ۶۰ میلی متر که مجموعه تراورس ها و ریل بر روی آن قرار میگیرد به میزان ۱۱۲ هزار متر مکعب اجرای ۸۱ هزار اصله تراورس قطعات بتنی پیش ساخته که ریل روی آن قرار میگیرد و ۸۱ هزار ست ادوات به منظور اتصال ریل به تراورس اجرای ۱۲۹ عدد پل و کالورت سازه ای که جریان سیال را در زیر جاده یا راه آهن هداست می کند. در طول مسیر و اجرای ۲۳ عدد سوزن به منظور جا به جایی قطارها در خطوط در ایستگاه ها اشاره کرد.