به گزارش صدای بورس، حسین باقری مدیرعامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس در نشست خبری عرضه اولیه سهام این شرکت با اصحاب رسانه گفت: شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس در سال ۱۳۹۱ به صورت شرکت سهامی خاص فعالیت خود را در زمینه ارائه کلیه خدمات عمومی و تخصصی حملونقل باری ریلی و ترکیبی (عملیات جاده ای) در داخل و خارج از کشور آغاز کرد و عمده بارهایی که از سوی این شرکت تاکنون حمل شده شامل محصولات معدنی، محصولات فولادی و کانتینر مربوط به شرکتهای معدنی و صنعتی خصوصی و دولتی و نیمه دولتی است.
وی افزود: ۲۵ هزار واگن باری در شبکه ریلی متعلق به بخش خصوصی است، اما کمبود لوکوموتیو در شبکه ریلی مشکلات زیادی را در بخش حمل بار به وجود آورده به طوری که شرکت راهآهن اقداماتی را در سال جاری با تولیدکنندگان داخلی و خارجی برای ورود لوکوموتیو انجام داده که به طور قطع در سال آینده با ورود لوکوموتیو شاهد رشد بار خواهیم بود.
باقری در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای تمامی واگنها حتی مازاد ظرفیت موجود، قرارداد بار داریم، افزود: برنامه احداث کارخانه فولادی هم در مجموعه هلدینگ وجود دارد و طی یک الی دو سال آینده بهرهبرداری خواهد شد. به این ترتیب با راهاندازی این کارخانه با واگنهای ملکی، اقدام به حمل بار هلدینگ خواهیم کرد.
باقری اضافه کرد: طی یک الی دو سال آینده زنجیره در این مجموعه کامل میشود. به این ترتیب مجموعه کامل بار، حمل لجستیک و بخش تعمیری و لوکوموتیو را در اختیار خواهیم داشت و ریسک شرکت به شدت کاهش و حتی به صفر خواهد رسید. همچنین شرکت راه آهن هر ساله ۱۰ شرکت برتر ریلی در حمل بار را معرفی می کند که خوشبختانه این شرکت جزو ۱۰ شرکت برتر بوده است و حائز رتبه هفتم بوده که امید است طی سال های آتی جزو ۵ شرکت اول باشیم.
مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس با بیان اینکه داراییهای این مجموعه عمدتا واگن است، گفت: حپرتو ۱۴۰۵ واگن در اختیار دارد که از این تعداد ۷۷۱ واگن اختصاصی و ملکی است که ۵۵ درصد کل ناوگان را تشکیل میدهد.
باقری ادامه داد: ۲۰۰ واگن لبهبلند طی دو سال گذشته به این مجموعه اضافه شده و سیاست شرکت توسعه ناوگان ریلی به خصوص حملونقل مواد معدنی است.
وی با بیان اینکه از بین قراردادها و پروژههای این مجموعه، به صورت عملیاتی ۵ پروژه در دست است. تصریح کرد: ماهانه ۷۵ هزار تن با اختصاص ۳۰۰ واگن با شرکت پارس فولاد سبزوار تا سال ۱۴۰۵ قرارداد داریم. پیشبینی میشود این قرارداد بلندمدت و دائمی با افزایش ظرفیت همراه باشد.
مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس در ادامه اظهار کرد: پروژه مهم دیگر حمل مواد نفتی گازوییل و مازوت برای شرکت پخش فرآوردههای نفتی است که این قرارداد هم بلندمدت و دائمی است. بخشی دیگر از پروژه عمدتا با واگنهای پایه کوتاه در انتقال محصولات دو شرکت فولادی است.
وی مطرح کرد: در بخش بینالمللی هم از سال گذشته به صورت جدی در حال فعالیت هستیم و ۲۰ هزار تن بار از سال گذشته و دو ماه ابتدای امسال به ترکیه ارسال کردیم که بعد از زلزله ترکیه فعلا از این بازار خارج شدیم.
صنعت حمل و نقل ریلی در لایحه برنامه هفتم
مدیرعامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس با اشاره به برنامه های آتی صنعت حمل و نقل ریلی در لایحه برنامه هفتم گفت: مطابق ماده ۹۹ لایحه تقدیمی دولت به مجلس: «وزارت راه و شهر سازی مکلف است تمهیدات لازم برای افزایش سطح ترانزیت کالا در کشور تا سطح ۳۰ میلیون تن در پایان برنامه را فراهم نماید.»
وی افزود: طبق ماده ۱۰۸ لایحه تقدیمی دولت به مجلس: «شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی اداره ترافیک و زیر ساخت شبکه ریلی کشور موظف است تا پایان سال دوم برنامه،کلیه واگن ها و لوکوموتیو های تحت اختیار خود را به بخش غیر دولتی واگذار کند.همچنین این شرکت مکلف است قطار های باری را به صورت برنامه ای مبدا مقصد سیر دهد و مجوز تشکیل و سیر«قطار کامل» را به بخش غیر دولتی اعطا کند به نحوی که تا پایان سال چهارم برنامه سیر تمامی قطار های باری کشور به منظم و برنامه ای انجام شود.»
باقری ادامه داد: با تصویب بند ۱۰۸ لایحه پیشنهادی و اجرای آن عملا انحصار بخش در بهره برداری از شبکه ریلی شکسته و مجموعه هایی که زنجیره لجستینگ کامل دارند از مزیت حمل بار بیشتر بهره مند خواهند بود. همچنین در آینده با توجه به اجرای بند ۱۰۸ هلدینگ توسعه طلوع خلیج فارس با داشتن برنامه احداث کارخانه فولادی و فعالیت در حوزه خرید لوکوموتیو باری نقش ممتازی پیدا خواهد کرد که شرکت پرتو بار با داشتن واگن و نیروی متخصص عملا دارای تضمین بار و تضمین حمل بار خواهد بود.
افزایش سرمایه «حپرتو»
در ادامه نشست محمد وثوقی، مدیر مالی شرکت پرتو بار فرابر خلیجفارس افزود: سود خالص سال آخر شرکت ۵۶۴ میلیارد تومان بوده و این رقم با احتساب مالیاتهای ۹۷ به بعد است و در حال پیگیری استفاده از معافیت مالیاتی هستیم. همچنین شرکت برنامه افزایش سرمایه از ۵۰ میلیارد تومان به ۱۵۰ میلیارد تومان از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی دارد.
پریا نجفیان، مسئول ارزشگذاری شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان نیزدر ادامه گفت: متوسط حمل هر واگن مخزندار ملکی ۸۰۰.۰۰۰ تن کیلومتر و واگن مخزندار استیجاری ۸۰۰.۰۰۰ تن کیلومتر برآورد شده است. این برآورد با توجه به عملکرد میاندورهای سال ۱۴۰۲ است. همچنین برآورد نرخ درآمد هر واگن در سال ۱۴۰۲ مخزندار ملکی ۶۰۵ تومان و مخزندار استیجاری ۶۰۵ تومان است.
نجفیان ادامه داد؛ ۷.۸۰۹.۱۵۰ میلیون ریال درآمد عملیاتی برآورد شده است. همچنین برآورد درآمد ماده عاملیت صرفهجویی سوخت (ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید) ۷۲۸.۰۰۰ است.
نجفیان در پایان پایان افزود: برآورد سود خالص سال جاری ۱.۳۲۹.۸۰۰ میلیون ریال است.