تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

در چندین روز گذشته به دلیل ریسک‌های سیستماتیکی که به وجود آمده بود وضعیت شاخص کل و بازار سهام، وضعیت خوبی نبود اما...

در چندین روز گذشته به دلیل ریسک‌های سیستماتیکی که به وجود آمده بود وضعیت شاخص کل و بازار سهام، وضعیت خوبی نبود اما در همین چندین روز گذشته صندوق‌های درآمدثابت حدودا هزارمیلیاردتومان جذب منابع داشته و به نوعی بزرگ تر نیز شده‌اند. این موضوع به علت ماهیت کم ریسک بودن این صندوق‌هاست که طبیعی نیز به نظر می‌رسد. در شرایطی که خروج پول از سهام و صندوق‌های سهامی وجود دارد به دلیل ریسک‌های گفته شده، صندوق‌های درآمد ثابت عملکرد برعکسی دارند و منابع بیشتر به سمت آنها جاری می‌شود. ‌ این صندوق‌ها در شرایطی که بازارسهام وضعیت خوبی ندارند، غالبا وضعیت مساعدی پیدا می‌کنند و به نوعی جذب نقدینگی دارند و خروج پول بیشتر از سهام و صندوق‌های سهامی است. اما در این مدت صندوق‌های درآمد ثابت ورود پول را داشتند و اگر با بازده زمانی بلندتری نگاه کنیم برای مثال در سه ماهه گذشته نیز ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت شکل گرفته است.
در ابتدای سال ارزش کل صندوق‌های درآمد ثابت چیزی در حدود چهارصد و ‌پنجاه هزار میلیاردتومان بود که این عدد در سه ماهه گذشته و در اواسط مرداد به پانصد و پانزده هزارمیلیارد تومان رسید و در حال حاضر این عدد به پانصد و پنجاه هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نزدیک صدهزارمیلیارد تومان ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت را داشته‌ایم که دلیل آن مشخص است چرا که در این مدت رکودی که در بازارهای موازی وجود داشت باعث شده بود تا سرمایه گذاران این تصور را داشته باشند که پول در صندوق‌های درآمد ثابت می‌تواند بازدهی بهتری برای آن‌ها ایجاد کند به همین دلیل از ابتدای سال تا امروز شاهد رشد حدود ۲۲ درصدی در ارزش کل صندوق‌های درآمد ثابت بوده‌ایم. این وضعیت شش ماهه بیانگر ورود پول بوده است که حتی در سه ماهه گذشته نیز این عدد افزایش پیدا کرده است و در چند روزه گذشته نیز ادامه دار بوده است.
این نشانگر آن است که علاوه بر دیدی که سرمایه گذاران دارا هستند این صندوق‌ها جایگاه خود را بین آحاد مردم افزایش می‌دهد. دلیل اصلی آن باز می‌گردد به اینکه نسبت به سپرده‌های بانکی که رقیب اصلی به شمار می‌روند چند ویژگی مثبت دارند در ابتدا بحث نقدشونده بودن این صندوق‌ها است که اینها چه به صورت etf و یا به صورت صدور ابطالی نقدشونده هستند ‌و جریمه شکستی که در سپرده‌های بانکی موجود است در این صندوق‌ها وجود ندارد برای مثال سرمایه گذاران می‌توانند در بازده‌های زمانی کوتاه مدت و حتی زیر یک ماه سرمایه گذاری کنند و به بازدهی مدنظر خود دست پیدا کنند، در حالی که ممکن است در سپرده‌های بانکی محدودیت نرخ شکست یک‌ماهه و یا حتی سه ماهه نیز وجود داشته باشد.
مورد بعدی سود جذاب تری است که این صندوق‌ها نسبت به سپرده‌های بانکی ایجاد می‌کنند، در حال حاضر سودی که صندوق‌های بادرآمد ثابت می‌دهند اعداد مختلفی است اما عمدتا مابین ۲۵ تا ۲۸درصد بازده سالانه است در حالی که در سپرده‌های بانکی این اعداد به مراتب کمتر است و این دو دلیل از اصلی‌ترین دلایلی هستند که صندوق‌های درآمدثابت را نسبت به سپرده‌های بانکی مخصوصا برای افراد حقیقی و سرمایه‌گذاران خرد جذاب‌تر می‌کند. به نظر می‌رسد در شرایطی که بازار سهام و شاخص کل وضعیت نامناسبی پیدا می‌کند گزینه رقیب آن یعنی درآمدثابت‌ها جذاب می‌شوند و عمدتا این دو رابطه برعکسی دارند.

  • محسن اسلامی - مدیر صندوق سرمایه گذاری بادرآمد ثابت ترنج سودمند
  • شماره ۵۱۳ هفته نامه اطلاعات بورس