تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱

افزایش قیمت ۲۰ درصدی قیمت تایر مقدمه‌ای بر آزادسازی نهایی این محصول از آذر ماه خواهد بود...

به گزارش «صدای بورس» افزایش قیمت ۲۰ درصدی قیمت تایر مقدمه‌ای بر آزادسازی نهایی این محصول از آذر ماه خواهد بود. فعالان این صنعت می‌گویند این خبر خوبی برای سهامداران این مجموعه‌ها به شمار می‌رود، چراکه با افت تولید و زیان‌ده شدن صنعت تایر در خلال سه سال گذشته، سهامداران این گروه آسیب‌پذیر شده و از شکنندگی بالایی برخوردارند که رشد قیمت و آزادسازی آن در ماه‌های آینده، سهام تایر را به یکی از صنایع جذاب بازار تبدیل خواهد کرد.
شنیده‌ها حکایت از آن دارد که دولت با آزادسازی تایر از ابتدای دی ماه موافقت کرده است و در مقابل نرخ ارز این گروه را از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۸ هزار تومان افزایش داده است که هرچند هزینه‌های تولید را در این صنعت افزایش می‌دهد اما در مقابل تولیدکنندگان قادر به تعیین قیمت مناسب برای این محصول خواهند بود. وزارت صمت و سازمان حمایت با ۲۰ درصد افزایش قیمت برای تایرهای رادیال موافقت کردند تا آرامش دوباره به بازار این محصول برگردد. دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران اعلام کرد که با توجه به موافقت وزیر صمت با افزایش ۲۰ درصدی قیمت تایرهای رادیال، نرخ‌های جدید از ۲۲ مهر اجرایی می‌شود.
در این رابطه دبیر انجمن صنفی صنعت تایر کشور گفت: در نیمه نخست امسال فقط نیمی از ارز مورد نیاز این صنعت تامین شده است. به گفته مصطفی تنها، صنعت تایر برای حفظ روند تولید خود به ماهانه ۲۵ میلیون دلار ارز نیاز دارد در حالی‌ که در نیمه نخست امسال ماهانه به طور میانگین ۱۲ میلیون دلار ارز به طرف‌های تجاری و تامین‌کنندگان صنعت پرداخت شده است. این مقام صنفی افزود: ارز مورد استفاده صنعت تایر ارز مبادله‌ای (٣٨ هزار تومانی) است و ارز پتروشیمی‌ها نیز به همین ارز تغییر کرده و این در حالی است ارز مورد نیاز این صنعت به‌موقع تامین نمی‌شود. از سوی دیگر تولیدکنندگان، افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی را نیز باعث زیان خود می‌دانستند؛ عاملی که باعث شد در سه ماه تابستان روند تولید تایر با کاهش همراه شود.
دبیر انجمن صنفی صنعت تایر درباره رشد هزینه‌های تولید گفت: قیمت مواد اولیه تولید تایر که ٧٠ درصد قیمت محصول را تشکیل می‌دهد، ٣۵ درصد رشد داشته و افزایش قیمت ٢٠ درصدی برای صنعت تایر می‌تواند فقط بخشی از زیان‌دهی کارخانه‌ها را کاهش دهد اما همین میزان می‌تواند افزایش تولید را رقم بزند. به گفته وی، با افزایش ٢٠ درصدی شاید سوددهی کارخانه‌ها تامین نشود، اما با کاهش زیان‌دهی، تولیدکنندگان با تمام توان تولید خواهند کرد و با تخصیص به موقع ارز، تعادل در عرضه و تقاضا به بازار باز می‌گردد. حسین فرهیدزاده، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت نیز اوایل هفته گذشته طی بخشنامه‌ای به مدیران کل صمت استان‌ها بر رصد مستمر بازار و برخورد قاطع با هرگونه تخلف در زنجیره تامین و توزیع لاستیک تاکید کرده بود.