با برگزاری هر ساله مجامع به صورت الکترونیک شاهد رشد ۲ برابری برگزاری مجامع به این روش بوده‌ایم...

با برگزاری هر ساله مجامع به صورت الکترونیک شاهد رشد ۲ برابری برگزاری مجامع به این روش بوده‌ایم درحالی که در ۴ ماه ابتدای سال ۱۴۰۲، تعداد مجامع الکترونیکی برگزار شده بیشتر از مجامع سال ۱۴۰۱ است. این استقبال از سوی ناشران ناشی از چند دلیل است؛ اول اینکه هزینه‌های برگزاری مجامع برای ناشران به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. دومین دلیل، ایجاد بستری جهت مشارکت حداکثری سهامداران است. نکته سوم برگزاری مجامع در نوبت اول برای ناشرانی که سهامدار خرد داشتند به عنوان مثال مجمع شرکت کاغذ پارس با حضور نزدیک به ۳۰۰۰ نفر در نوبت اول به حد نصاب رسید. در حالی‌ که قبل از برگزاری مجامع به روش الکترونیک، مجامع ناشرانی که سهامدار خرد داشتند در نوبت اول به حد نصاب نرسیده و در نوبت دوم برگزار می‌شد. علاوه بر موارد فوق، تسریع در برگزاری مجامع و رای گیری‌ها و همچنین شفافیت در اعلام نتایج رای‌گیری از دیگر مزایای برگزاری مجامع به روش الکترونیکی است.
مهم‌ترین مزیت‌ درباره برگزاری مجامع به روش الکترونیک، تسهیل دردسترسی سهامداران برای حضور در مجامع است. در گذشته به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی امکان حضور سهامداران در مجامع دشوار بود، اما اکنون سهامداران در اقصی نقاط کشور می‌توانند در لحظه به روش الکترونیکی در مجمع حضور یافته و در رای‌گیری مشارکت داشته باشند. موضوع دوم بحث زمانی است که بسیاری از سهامداران به دلیل برگزاری مجامع در ساعات اول صبح نمی‌توانستند در مجامع حضور داشته باشند اما اکنون این مشکل نیز مرتفع شده و حتی سهامداران می‌توانند در یک روز در چندین مجمع و حتی در مجامعی که بصورت همزمان برگزار می‌شود به روش الکترونیکی حضور یابند.
درمجامعی که بصورت حضوری برگزار می‌شود فرآیند رای‌گیری برای دستورجلسات بخصوص دستورجلسه انتخاب اعضای هیات‌مدیره طولانی است، اما در روش الکترونیکی این فرآیند در مدت زمان کمتری صورت می‌گیرد. شفافیت در رای‌گیری مزیت دیگر روش برگزاری مجامع به صورت الکترونیک است. به بیان دیگردر این روش، تعداد افراد مشارکت کننده در هر دستورجلسه، تعداد سهام و نتایج آرای سهامداران به طور دقیق مشخص است در حالی که در گذشته با بلند کردن دست دستورجلسات تصویب می‌شد و میزان سهام افراد و اینکه دستور جلسه با چه تعداد سهم مصوب شده مشخص نبود اما روش الکترونیک به شفافیت رای‌گیری کمک قابل توجهی کرده است.
از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون تنها در سه مجمع الکترونیکی بیش از ۱۱ هزار نفر مشارکت داشتند. به بیانی دیگر، درمجمع پدیده شاندیز ۶ هزار نفر، مجمع کاغذ پارس حدود سه هزار نفر و سرامیک صنعتی اردکان دو هزار و ۲۰۰ نفر مشارکت کرده‌اند. بیشترین مجامع الکترونیکی برگزار شده متعلق به گروه‌های دارویی، سرمایه گذاری و پتروشیمی اس. برخی از ناشران اما که به صورت هلدینگ بوده و سهامدار عمده دارند، کمتر مجامع خود را به صورت الکترونیک برگزار کرده‌اند.
«سامانه دیما» یا همان درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک در حال توسعه است به طوری‌که علاوه بر ارتباط این سامانه با سایر سامانه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در توسعه‌های پیش رو ارتباط این سامانه با سامانه‌های مراجع ثبتی و بازار سرمایه نیز در دستور کار است.
ضرورت دارد تغییراتی از طرف مجلس و نهادهای قانونگذار برای برگزاری مجامع الکترونیک تصویب شود. قانون تجارت که سال ۱۳۱۱ تدوین شده و چندین اصلاحیه در سال‌های بعد دارد، درخصوص برگزاری مجامع به روش الکترونیکی نیازمند تصویب قوانین مرتبط است، اکنون تنها می‌توان به قانون برگزاری مجامع به روش الکترونیکی مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برای ناشران بازار سرمایه استناد کرد، این در حالی‌است که اگر در سطح مجلس نیز قوانینی در خصوص برگزاری مجامع به روش الکترونیک مثل زمان برگزاری، نحوه اعلام کاندیدا، نحوه احراز هویت سهامداران، نحوه اعطای نمایندگی سهامداران تدوین شود، بیش از ۹۰ درصد ناشران مجامع خود را به صورت الکترونیک برگزار خواهند کرد.

  • پوریا خاوری - مسئول برگزاری مجامع الکترونیک سمات
  • شماره ۵۱۵ هفته نامه اطلاعات بورس