به گزارش صدای بورس، عبدالله توکلی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت در نخستین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور با بیان اینکه صنعت خودرو میدانی برای رقابت ندارد ، گفت:رقابتی شدن صنعت خودرو مساله جدی است و باید به آن نگاه ویژه داشت برهمین اساس مجلس و دولت براساس قانون مصمم هستند که این صنعت رقابت پذیر شود.
وی با اشاره به تشکیل ۸ کارگروه متشکل از نخبگان صنعتی و دانشگاهی در وزارت صمت به منظور بررسی مشکلات صنعت خودرو و برنامه ریزی برای رقابت پذیری این صنعت، گفت: مسائل صنعت خودرو در این کارگروه ها مطرح شده و راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت برای آن طراحی شده است.
وی افزود: با شروع تحریم ها در سال ۹۷و نبود قطعه در صنعت خودرو شاهد افت تولید بوده ایم به طوری که تولید در آن سال تقریبا به نصف رسید. حتی به دلیل عدم تامین قطعات، خودرو ها در نمایندگی ها به مدت زمان طولانی می ماندند. برهمین اساس دولت در ابتدای آغاز فعالیت خود اقدام به تدوین برنامه تحولی در این صنعت کرد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت به سه راه حل کوتاه مدت به منظور مهار مشکلات این صنعت در زمان افت تولید را افزایش تولید محصولات جاری ، شفاف سازی عرضه و آزاد سازی واردات عنوان کرد.
با اشاره به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۶ در کشور، گفت: با تشدید تحریم ها در سال ۹۷ با افت تولید خودرو روبرو شدیم و در عین حال خودروهای ناقص زیادی داشتیم که امکان تحویل به مشتری را نداشتند.
وی ادامه داد: این وضعیت تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت و در ابتدای دولت سیزدهم یک برنامه تحولی برای صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر افزایش تولید، بر توقف تولید خودروهای ناقص و شفاف سازی عرضه خودرو نیز تمرکز شد. همچنین آزادسازی واردات خودرو نیز مدنظر قرار گرفت.
مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت با بیان اینکه تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه رسید، افزود: برای امسال نیز رشد تولید خودرو هدفگذاری شده و طی ۷ ماهه امسال با رشد ۲۲ درصدی تولیدی نسبت به سال قبل روبرو بودیم به طوری که ۷۶۲ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده و سهم خودروهای سواری از این رقم معادل ۶۴۶ هزار دستگاه بوده است. البته بخش خصوصی نیز با رشد ۹۶ درصدی تولید خودرو طی ۷ ماهه امسال مواجه بوده است.
توکلی در ادامه با بیان اینکه غلبه بر مشکلات صنعت خودرو نیازمند دانش بنیان شدن این صنعت است، گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد اما برای تحقق تولیدی رقابت پذیر باید به تولیدات دانش بنیان و حذف مونتاژکاری روی بیاوریم.
وی با تاکید بر اینکه خودروسازان باید صاحب پلت فرم باشند، اظهار داشت: در این زمینه، دانش بنیان شدن و نزدیکی صنعت و دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت با بیان اینکه در شاخص های کیفیت خودرو باید بر اساس استانداردهای روز دنیا بازنگری کنیم، تصریح کرد: برای بهره برداری از فرصت های خارجی نیازمند انسجام داخلی هستیم که بدون ایجاد مراکز تحقیق و توسعه محقق نخواهد شد.
وی همچنین با بیان اینکه قطعه سازان باید در طی فرایند توسعه محصول همراه خودروسازان باشند، گفت: قطعه سازان باید به عنوان یکی از ارکان اتحاد با خودروسازان نقش داشته باشند.
توکلی با اشاره به تغییر ۸ آئین نامه ذیل قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: این تغییرات زمینه ساز رشد صنعت خودرو خواهد بود.
علی بهرامی مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان خودرو نیز در نخستین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور ، گفت: شرکت های کرمان موتور در سال های گذشته نشان داده از یک استراتژی آینده پژوه خوبی برخوردار است. چرا که به واسطه تحریم های گذشته عملا صنایع تعطیل شدند و استراتژی ها بر مبنای بقا و زیان بود. امروز که دورهم جمع شده ایم بر اساس دید و تفکری است که از سال های گذشته برای آن برنامه ریزی شده بود.
وی با اشاره به سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی این شرکت، افزود: شرکت کرمان موتور بالغ بر هزار میلیارد ریال در بحث نوآوری و فناوری سرمایه گذاری انجام داده که به صورت متداوم ادامه دارد.
بهرامی تصریح کرد: زمانی که تولید خودرو در این شرکت داخلی سازی شد مشتری مشاهده کرد از دید قیمتی و امکانات، خودرو با تولید داخل به صرفه تر است.
مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان خودرو در رابطه با افق سال ۱۴۰۵ گفت: ساخت خودرو در داخل نیازمند سرمایه گذاری در حوزه مدیریت است تا با استراتژی بلند مدت به صورت شفاف به سوی افق های پیش رو حرکت کنیم. از مباحث دیگر می توان به زنجیره تامین فعلی پاسخگویی نیاز خودروسازان نیست. اگر بخواهیم با قدرت عمل کنیم تامین زنجیره در آینده از مباحث مهمی است که باید به آن به صورت جدی پرداخت شود.
وی در رابطه با قیمت تمام شده محصولات نیز افزود :در ساخت خودرو اگر بخواهیم با مشابه خارجی رقابت کنیم باید به گونه ای عمل کنیم که در رقابتی بودن قیمت تمام شده موثر باشد.
سید محمد علی بوترابی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت نیز در نخستین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور گفت: کیفیت مسئله ای فرهنگی است و برای رسیدن به همچین ایده آلی الگوریتم های ذهنی باید عوض شود.
وی ادامه داد: باور "دانش فنی تولید چند نمونه" باید به "تولید انبوه" تبدیل شود. در خودرو سازی هزاران فرآیند مهندسی درحال اجرا است و به همین سبب تبدیل گزاره علمی به دانش فنی کار بسیار دشوار است.
بوترابی افزود: چرخه علم فرآیند هارا طی و پیاده سازی کرده، ایرادات را بررسی می کند و سپس برای حل مشکلات دوباره به مبدا خود یعنی علم و دانشگاه باز می گردد. در این چرخه مسائلی که در پیاده سازی فناوری با آن رو به رو خواهند شد در دانشگاه ها مطرح می شود و راه حل ها و تصمیمات لازم برای بهبود انجام می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه بیان کرد: اینگونه تاسیس فناوری ها در دانشگاه ها باعث پیشرفت و نوآوری می شود. حضور کرمان موتور در دانشگاه که محلی برای علم و پژوهش است اتفاقات بسیار مثبتی را به دنبال خواهد داشت. دانشجویان فناور و نخبه می توانند از چنین فضا و فرصت استفاده کرده تا فرایند هارا به ثروت تبدیل کنند و در این تئوری موفقیت های بزرگی را رقم بزنند.