به گزارش صدای بورس، در ابتدای این مراسم سید هادی ابطحی، مدیر عامل و عضو هیات مدیره کارگزاری بانک صادرات با اشاره به این پروژه آموزشی گفت: یکی از دستاوردهای مهم بازار سرمایه همین موضوع است و فکر و هدف اصلی این سامانه، رویکرد جامع نسبت به بازار سرمایه و همچنین پیشرفت این بازار بوده است.
وی با بیان اینکه این موضوع باید به الگویی برای نهادهای دیگر تبدیل شود، افزود: این دوره از چندین بعد اهمیت دارد. ابتدا از بعد وسعت جغرافیایی و سپس بعد زیرساختی است که برای این موضوع فراهم شده تا آن را به صورت دو طرفه گسترش دهیم.
ابطحی بیان کرد: رویکرد بانک صادرات در خصوص این موضوع این است که موضوع بازار سرمایه را به عنوان یکی از الزامات خود لحاظ کند که بر این اساس، در سر فصلهای آموزشی نیز قرار گرفته است. همچنین تلاش شده تا در دوره اولیه کلیه موارد و تحلیلها آموزش داده شود و گواهینامهها نیز صادر شود و به نوعی این اولین قدم در بحث بازاریابی و آموزش بازار است.
نقش پررنگ آموزش
سید محمد یزدی خواه، معاون بانکداری جامع بانک صادرات ایران نیز در ادامه مراسم افزود: کارگزاری بانک صادرات ایران دوره بسیار خوبی را تدارک دیده است چرا که نقش آموزش در روند موفقیت افراد در بازار سرمایه بسیار مهم است.
وی افزود: در سالهای گذشته بیاعتمادی در بازار سرمایه به وجود آمد که بحث آموزش یکی از ارکان مهم برای از جبران این بیاعتمادی و ضررها بود. قاعدتا برگزاری این دوره آموزشی برای پرسنل بانک صادرات میتواند نقش بسزایی را ایجاد و مهیا کند. همچنین به نظر میرسد اگر این فعالیتهای آموزشی برای همه فعالان بازار انجام شود، اتفاقات بهتری را رقم میزند.
توسعه سواد مالی در بازار سرمایه
مسلم نیلچی، معاونت آموزش و توسعه کانون کارگزارن بورس اوراق بهادار در ادامه با بیان اینکه نهادها غالبا در دو بخش کارگزاریها و نهادها تقسیمبندی میشوند، گفت: کانون کارگزاران به موجب اساسنامه علاوه بر اعضا مهمترین وظیفهای که دارد توسعه سواد مالی در بازار سرمایه و اقتصاد است.
وی افزود: کانون در حوزه چشمانداز آموزش بازار سرمایه به طوری برنامهریزی کرده که در آیندهای نزدیک در بحث آموزش و پرورش مدارس قرار داده شود.
همچنین لازمه شرکتداری، دریافت گواهینامه از کانون کارگزاران است و کانون ۷ گواهینامه معتبر دارد. رویکرد کانون نیز نشاندهنده آینده بازار است که یکی از ابزارهای مدیریت ریسک در پوشش ابزارهای مشتقه به صورت کاربردی است.
نیلچی بیان کرد: در دوره پیشرو، بانک صادرات و حوزه پرسنل آن برای ما حائز اهمیت است. زمانی که قصد داریم وارد فضای سرمایهگذاری شویم باید ۳ اصل شناخت بازار، شناخت ابزار و شناخت نهادها را آموزش ببینیم.
معاونت آموزش و توسعه کانون کارگزارن بورس اوراق بهادار بیان کرد: جلوگیری از تک سهمی شدن مقدمهای برای آموزش و توسعه بازار سرمایه است. سعی بر این است تا از بهترین اساتید در برگزاری این دورهها استفاده کنیم. همچنین سعی داریم به عنوان یک رکن و بازوی آموزشی بازار سرمایه به مابقی اعضا و اقشار جامعه کمک کنیم تا روند سرمایهگذاری در کشور بهبود پیدا کند.
جلوگیری از خروج مشتریان
سید هادی حسینی، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات آوید نیز عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در باشگاه مشتریان مطرح شده است، وفادارسازی در حوزه صندوقها و کارگزاری است. اولین هدف یعنی وفادارسازی مشتری در راستای نیاز بازار سرمایه و مشتریان باعث شده تا باشگاه مشتریان مهیا شود تا در این راستا از خروج مشتریان از کارگزاریها جلوگیری شود.
وی گفت: یکی از مهمترین موضوعات، افزایش دانش مالی فعالان بازار سرمایه است، چرا که اتفاقات سال ۹۹ که به بیاعتمادی سرمایهگذاران منجر شد، به علت دانش کم فعالان بود که باعث زیان گستردهای شد.
حسینی افزود: با نیازسنجی که در بازار سرمایه انجام دادیم، متوجه شدیم بستری برای افزایش دانش افراد در بازار سرمایه وجود نداشت. رسالت این است که بستری آموزشی در باشگاه مشتریان فراهم کنیم تا با بیشترین مراجعهکننده، بحث آموزش را در حوزه آموزشی بازار سرمایه ارتقا دهیم.
همچنین حسینی با بیان اینکه تلاش بر این است که به صورت آنلاین بیشترین بستر آموزشی را پردازش و مهیا کنیم که کار بسیار بزرگی است، ادامه داد: امید میرود تا پایان سال بیش از یک میلیون نفر را در آموزشهای آنلاین پوشش دهیم. در باشگاه مشتریان نیز این فضا فراهم شده که افراد بتوانند به صورت مهمان در دورهها شرکت کنند.