سرمایهگذاران معمولا در بازارهای مالی در تلاش هستند که بتوانند با توجه به اطلاعاتی که به دست میآورند نسبت به کسب بازدهی مناسب و به نوعی حداکثرسازی سودی که بدست میآورند و این بستگی به میزان شناخت و در واقع سابقه ی فعالیت سرمایهگذاران در بازار سرمایه دارد. هرچه سرمایهگذاران تازه کار و به نوعی کم تجربه باشند، رفتارهایی که از خودشان بروز میدهند، نشان دهنده این هست که بخش زیادی از رفتار آنها از جانب بازار و همچنین نظرات سایر سرمایهگذاران نشات میگیرد. به نوعی که به آن حرکت در واقع توده وار میگویند در شرایطی که بازار از حالت تعادل خارج شود برای مثال روند مثبت طولانی مدت حاکم شود و یا برعکس در شرایطی که بازار به سطح طولانی روند منفی را ادامه دهد در این مواقع باید تورشهای فکری سرمایهگذاران هم بیشتر میشود در این رابطه نقش شبکههای اجتماعی سطح طولانی میگیرد.
در این رابطه شبکههای اجتماعی نقش بسیار تعیین کننده ای دارد به دلیل اینکه در شبکههای اجتماعی تولید محتوا بسیار بالا است و افرادی که اطلاعات آنچنانی ندارند و یا به دانش خودشان متکی نیستند و حوصله کافی برای بررسی صورتهای مالی و روند قیمتی شرکتها را ندارند تحت تاثیر اطلاعات زرد و غیر واقعی شبکههای اجتماعی قرار میگیرند.
مدتی است که شبکههای اجتماعی در حوزههای مختلف روندهایی را ایجاد میکنند. در بازار سرمایه این روندها در شبکههای اجتماعی شدن بیشتری دارند افرادی که خود به هر دلیلی به اطلاعات دقیق تری دسترسی ندارند و یا از روی دست دیگران یا حرفهایی که در شبکههای اجتماعی گفته میشود استفاده میکنند این افراد باید توجه داشته باشند که به طور معمول کسانی که سهمهایی رو تبلیغ میکنند، به احتمال زیاد که خودشان این سهمها را خریداری و به صعود آن سهمها به نوعی اعتقاد ندارند و یا اطمینان لازم وجود ندارد و در شبکههای اجتماعی به دنبال یارگیری هستند. این افراد سهمهای خریداری شده خود را بسیار سوده نشان میدهند و این باعث میشود افراد زیادی این سهمهارا خریداری کنند و در نتیجه متضرر میشوند. بهترین روش آموزش است که با تحلیل و دانش بیشتری باید وارد بازار شوند و اگر خود اطلاعات لازم را ندارند از سرمایهگذاری و سبد گردانیها و مشابه سرمایهگذاریها استفاده کنند که این سرمایهگذاریها بسیار حرفه ای و بازدهی مناسب تری دارند و باعث میشوند که این افراد در مسیر درستی وارد بازار سرمایه شوند. باید دقت کنیم اگر فردی به صورت شخصی در بازار فعالیت میکند و یا اطلاعات خودشان را کامل کنند و دورههای تخصصی بازار سرمایه رو طی کنند. در غیر صورت باید از سرمایهگذاری غیر مستقیم استفاده کنند تا در واقع اسیر شبکههای اجتماعی نشوند.
- عظیم ثابت - دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار
- شماره ۵۲۱ هفته نامه اطلاعات بورس