تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵

همچنان یک بخش از بودجه ارائه شده و بخشی ارائه نشده است. در بعد هزینه ها همچنان جزئیات زیادی از بودجه نداریم، در بعد خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت جزئیاتی در مورد بودجه ارائه نشده است و...

همچنان یک بخش از بودجه ارائه شده و بخشی ارائه نشده است. در بعد هزینه ها همچنان جزئیات زیادی از بودجه نداریم، در بعد خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت جزئیاتی در مورد بودجه ارائه نشده است و در بحث تبصره ۱۴ درلایحه بودجه برای سال آینده جزئیاتی در دست نیست ولی چیزی که در مورد بودجه کاملا به چشم می‌خورد یک بودجه انقباضی توام با تکیه بر درآمدهای مالیاتی عمدتا نه از بعد نرخ ها و بلکه عمدتا از بعد جلوگیری از فرار مالیاتی، بحث شفافیت از اولویت‌های بودجه در حوزه مالیات است که عمدتا برای مشاغل آزاد و اشخاص حقوقی نکاتی است که در بودجه دیده شده است. بودجه انقباضی به این دلیل است که به احتمال زیاد در پروژه های عمرانی و در حوزه مربوط به بخش تجهیزات و ماشین آلات نسبت به سال های قبل و تورم احتمالا با انقباض مواجه شویم و قدرت خرید کارمندان که بخش قابل توجهی از خانوارهای کشور هستند در بودجه و در سال آینده با افت معناداری نسبت به تورم مواجه می‌شود که این می‌تواند اثر منفی را بر تقاضای کل بگذارد. اما در مجموع بودجه از منظر انضباط، انضباط خوبی را داراست و متناسب با دیدگاه حاکمان کشور و حاکمان اقتصادی برای کنترل تورم به نوعی چیده شده است.
سیاست‌های پولی انقباضی وجود دارد و در کنار آن سیاست‌های مالی انقباضی در سال آینده نیز می‌تواند در راستای کاهش بیشتر نقطه به نقطه تورم کمک کند و شاید عوامل مهمی که در بودجه در مورد بازار سرمایه وجود دارد بحث افزایش بیش از ۳۵ درصدی اوراق است که بازار بدهی تعمیق بیشتری خواهد یافت اما فروش این میزان اوراق احتمالا منجر به افزایش نرخ بهره بدون ریسک و YTM خواهد شد که به نوعی در کنار سررسید اوراق می‌تواند نرخ بهره را همچنان در سطوح بالا نگه دارد و رکود بیشتری را داشته باشد و فروش کمتر شرکت‌ها و درآمد و حاشیه سود را تحت تاثیر قرار بدهد اما از منظر خلق نقدینگی و کسری بودجه از انضباط خوبی برخوردار است و از این منظر منجر به رشد پایه پولی به میزان قابل توجه نخواهد شد.
در نگاه اول ظاهرا بحث نرخ بهره مالکانه تغییر چندانی نداشته فرمول گاز همان فرمول سال جاری بعد از اصلاح است و به نظر می‌رسد که از منظر تجدیدارزیابی احتمالا با جزئیات بودجه منافعی را برای شرکت‌ها در نظر می‌گیرند که این روزها بحث مهمی در بازار وجود دارد و احتمالا در ادامه کاهش نرخ مالیات بر سود شرکت‌ها را نیز داشته باشیم و به نوعی شفافیت بیشتر در سال آینده شاید از مهمترین نکاتی است که می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد اما برای جزئیات بیشتر باید هم تبصره ۱۴ و هم طرف هزینه‌های بودجه را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم و به نظر می‌رسد نرخ ارزی که بر اساس یوروی ۳۱ هزار تومانی دیده شده در بحث بودجه تقریبا همان در حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای کالاهای اساسی بر مبنای دلاری است که درسال جاری داشته‌ایم، بنابراین تغییرات زیادی دیده نشده است. در مورد نرخ سوخت، برق صنایع، هزینه‌های مربوط به یارانه هایی که غیرمستقیم دولت ارائه می‌دهد نمی‌توان اظهارنظر کرد. بحث تغییرات قیمت سوخت مثل بنزین و گازوییل و موارد دیگر فعلا بر اساس این بودجه قابل استنتاج نیست اما در هفته های آتی با توضیحات بیشتری در مورد هزینه ها می‌توان بودجه و اثر آن بر بازار را تشریح کرد.

  • علی صادقین - اقتصاددان
  • شماره ۵۲۲ هفته نامه اطلاعات بورس