به گزارش صدای بورس،علی صادقین، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ضرورت فرهنگسازی و تقویت فرهنگ سهامداری بیان کرد: اولین نکته در حوزه تقویت فرهنگ سهامداری و فرهنگ سازی در بازار سرمایه به سیاستگذاران برمیگردد؛ سیاستگذاران باید شرایطی فراهم کنند که تامین مالی شرکتها از بازار پول به سمت بازار سرمایه هدایت شود و این مفهوم در جامعه تبیین شود که اولویت اصلی برای تامین مالی پروژهها، بازار سرمایه است. جایگاه بازار سرمایه در این چند سال مغفول مانده و این بازار نسبت به بازار پول در اولویت دوم قرار داشته است.
القای واقعی شفافیت
وی القای واقعی شفافیت بازار سرمایه را دومین نکته برای تقویت فرهنگسازی ذکر کرد و توضیح داد: سرمایهگذاران با تحلیل (بنیادی و تکنیکال) باید بتوانند اقدام به تخصیص بهینه منابع کنند. چرا که این امر زمانی محقق میشود که سیگنال شفاف در قالب عرضه و تقاضا از طرف سیاستگذاران به سرمایهگذاران برسد.
استفاده از نظام مالیاتی برای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه
صادقین اظهار کرد: بهتر است همچون بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا، پساندازهای مردم راهی بازار سرمایه و نه بازار ملک و خودرو روانه شود. البته نظام مالیاتی با معافیتهایی که به بازار سرمایه میدهد میتواند در تحقق این هدف کمک کند.
آموزش همگانی
این کارشناس بازار سرمایه آموزش همگانی را چهارمین نکته دراین باره برشمرد و گفت: تشویق و آموزش همگانی در قالب کلاسهای آموزشی، ارائه برنامههای آموزشی در رسانههای جمعی، تهیه جزوات آموزشی و اقداماتی همچون اعطای اعتبار بیش از سرمایه اصلی به منظور تشویق مردم به سرمایهگذاری در بورس میتواند در هدایت سرمایهها به سمت بازار سرمایه موثر باشد.
ضرورت عمقبخشیدن به بازار سرمایه
صادقین گفت: پنجمین نکته، افزایش عمق بازار سرمایه از طریق تسهیل و تسریع فرآیند پذیرش شرکتها در بورس و فرابورس و افزایش عرضههای اولیه، تنوع بخشی به ابزارهای مالی این بازار، افزایش سرمایه شرکتها بالاخص از محل مازاد تجدید ارزیابی
داراییها، اعطای معافیت مالیاتی به شرکتها، تزریق پول به این بازار و... است.
وی افزود: بازار سرمایه نسبت به بازار پول عمق چندانی ندارد و هرچقدر بتوان عمق بازار سرمایه را افزایش داد، کار سیاستگذاران برای هدایت سرمایههای خرد به سمت این بازار آسانتر خواهد بود.
تقویت جایگاه صندوقهای سرمایهگذاری
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه،این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که توسعه و تقویت صندوقهای سرمایهگذاری برای جذب سرمایههای خرد، ششمین نکتهای است که در اعتلای فرهنگ سرمایهگذاری موثر خواهد بود، بیان کرد: در حال حاضر انواع صندوقهای سرمایهگذاری با درجه ریسکپذیری مختلف در حوزههای سهام، اوراق بدهی، طلا و... در بازار سرمایه فعال هستند و باید علاوه بر ترغیب مردم به سرمایهگذاری غیرمستقیم در بورس، این نگرش را در آنها ایجاد کرد که به جای سرمایهگذاری کوتاهمدت و انتظار سودهای غیرمتعارف، با نگاه بلندمدت در این بازار سرمایهگذاری کنند تا شاهد بازاری حرفهایتری باشیم.