به گزارش صدای بورس، با برگزاری کنفرانسهای آنلاین پرسش و پاسخ سهامداران و مدیران گام جدیدی برای شفاف سازی برداشته شد. پوریا خاوری، مسئول برگزاری مجامع الکترونیک شرکت سپردهگذاری مرکزی و تسویه وجوه(سمات) دراین باره گفت: شرکت سپردهگذاری مرکزی به عنوان بازوی اجرایی بازار سرمایه و سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای مفاد ماده ۱۸ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به راهاندازی سامانه «دیما» کرده تا کنفرانسهای آنلاین و پرسش و پاسخ سهامداران و هیات مدیره با سهولت بیشتری انجام شود. وی اضافه کرد: از زمان ابلاغ این مصوبه تا نیمه دوم آذرماه ۲۰ کنفرانس آنلاین پرسش و پاسخ برای ناشران به صورت زنده و پخش مستقیم برگزار شده و به سئوالات سهامداران از سوی هیات مدیره پاسخ داده شده است. خاوری دراین گفتوگو علاوه بر اعلام جزئیاتی از مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار به مزیتهای برگزاری کنفرانسهای پرسش و پاسخ سهامداران و مدیران اشاره کرد که مشروح آن را میخوانید.
* برگزاری کنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران و مدیران از چه زمانی و با چه اهدافی الزامی شد؟
مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد برگزاری کنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران و مدیران در تاریخ ۲۸ آبان ماه امسال ابلاغ شد. این مصوبه در راستای مفاد ماده ۱۸ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار اجرا و مقرر شد، شرکتها حداکثر ظرف یک هفته پس از انتشار صورتهای مالی حسابرسی شده در دوره مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۲ نسبت به برگزاری کنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران و مدیران با رعایت الزاماتی اقدام کنند.
* این الزاماتی که از آن نام بردید به چه مواردی اشاره دارد؟
آماده سازی زیرساخت اینترنتی برای برگزاری کنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران و مدیران شرکتها یکی از این الزامات است. چرا که از اقصی نقاط کشور در این کنفرانس شرکت میکنند و هم سهامداران و هم مدیران شرکت باید به آن دسترسی داشته باشند. نکته دیگر در این باره، اطلاع رسانی به موقع از برگزاری زمان کنفرانس است که باید دو روز قبل از برگزاری نشست اطلاعرسانی انجام شده باشد. حضور مدیر عامل و یکی از اعضای هیات مدیره در جلسه الزام دیگری است که برای این کنفرانس در نظر گرفته شده است. افشای خلاصه موضوعات و پرسش و پاسخهای انجام شده در کدال پس از برگزاری کنفرانس آخرین الزامی است که باید از سوی ناشران عملیاتی شود.
* برای برگزاری کنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران و مدیران چه اقداماتی صورت گرفته است؟
شرکت سپردهگذاری مرکزی به عنوان بازوی اجرایی بازار سرمایه و سازمان بورس و اوراق بهادار برای تحقق اهداف مورد نظر، سامانهای را با عنوان «دیما» راهاندازی کرده تا کنفرانسهای آنلاین و پرسش و پاسخ سهامداران و هیات مدیره براحتی و سهولت بیشتری انجام شود.
* آیا پیش از این نیز مشابه چنین طرحی عملیاتی شده است؟
بحث انتقال دانش بین شرکت سپردهگذاری مرکزی، سامانه دیما و ناشران برای اولین بار انجام شده است. در واقع با راهاندازی این سامانه هر یک از ناشران به پنل سامانه «دیما» متصل خواهند شد و با معرفی یک نفر، دسترسیهای لازم در سامانه ایجاد میشود و شخص مورد نظر با در اختیار داشتن سامانه هم میتواند سئوالات سهامداران را مشاهده کند و هم پاسخ مورد نظر را به مدیر عامل و اشخاص پاسخگو ارجاع دهد. به بیانی دیگر، با این اقدام پنل کامل در اختیار ناشران قرار میگیرد تا بتوانند کنفرانسهای آنلاین را براحتی برگزار کنند. ضمناینکه آموزشهای لازم نیز به آنها داده شده است.
* در کنفرانسهای آنلاین با چه مباحثی روبهرو هستید؟
دربحث کنفرانس آنلاین با دو مبحث روبهرو هستیم؛ یکی بحث پنل مدیریتی است که در آن هم امکان مشاهده سئوالات سهامداران و هم پاسخ گویی فراهم است. مبحث دوم اما پوشش پخش زنده است. دراین بخش آموزشهای لازم به ناشران داده شده و انتقال دانش به صورت کامل انجام شده است. به طوریکه ناشران اکنون به صورت رایگان و بدون صرف هزینه با تلفن همراه میتوانند پوشش پخش زنده را انجام وتصویر را به صورت زنده برای سهامداران به نمایش بگذارند.
* آیا این امکان برای همه ناشران فراهم است؟
همه ناشران میتوانند از امکانات این کنفرانس آنلاین بهرهمند شوند. البته در این میان، شرکتهای دیگری هم هستند که تمایل دارند برای پوشش پخش زنده هزینه کنند حتی برخی از آنها پیمانکار گرفتهاند اما به طور کلی شرکت سپردهگذاری مرکزی این امکان را برای ناشران فراهم کرده است که آنها بدون صرف هیچ هزینهای اقدام به برگزاری کنفرانس و پوشش پخش زنده برای سهامداران کنند. این در حالی است که جلسه برخی از کنفرانسها نزدیک به سه ساعت و برخی دیگر حدود یک ساعت به طول انجامیده است بنابراین محدودیتی برای زمان پخش زنده نبوده و بسترها به صورت رایگان از طرف شرکت سپردهگذاری مرکزی در اختیار ناشران بازار سرمایه قرار گرفته است.
* تا کنون چند کنفرانس به صورت آنلاین برگزار شده است؟
از زمان ابلاغ این مصوبه تا نیمه دوم آذرماه ۲۰ کنفرانس آنلاین پرسش و پاسخ برای ناشران به صورت زنده و پخش مستقیم برگزار شده و به سئوالات سهامداران از سوی هیات مدیره پاسخ داده شده است. همچنین، در روزها و ماههای پیش رو نیز این کنفرانسها طبق روال سابق همچنان به صورت آنلاین ادامه خواهد یافت.
* مزیت برگزاری کنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران و مدیران از نگاه شما چیست؟
حذف محدودیتهای زمانی یکی از مزیتهای برگزاری کنفرانس پرسش و پاسخ است. به بیانی دیگر، سهامداران اعم از حقیقی و حقوقی میتوانند از سراسر کشور در کنفرانسها مشارکت و سئوالات خود را مطرح کنند. این درحالی است که پیش از این، بحث محدودیتهای جغرافیایی در چنین رویدادهایی مطرح بود چرا که برای سهامداران در اقصی نقاط کشور مقدور نبود در ساعت مشخصی در کنفرانس به صورت حضوری شرکت کنند اما با این اقدام همه سهامداران میتوانند بدون هیچ محدودیتی در آن شرکت کنند. فضای برگزای کنفرانس و رفع محدودیت مکانی برای برگزاری کنفرانسها مزیت دومی است که مطرح میشود. اغلب ناشران پیش از این با محدودیت فضایی مناسب برای برگزاری کنفرانس روبهرو بودند اما اکنون بیش از یکصد نفر و در برخی موارد بیش از ۲۰۰ موارد در کنفرانسهای آنلاین پرسش و پاسخ شرکت میکنند و محدودیتی در این باره وجود ندارد و ناشران براحتی میتوانند نسبت به برگزاری کنفرانسها اقدام کنند. بحث دیگر محدودیت زمانی است. در ساعاتی که کنفرانس پرسش و پاسخ به صورت آنلاین برگزار میشود شاید سهامداران در آن لحظه به هر دلیلی مشارکت نکنند اما اکنون بدون محدودیتی با استفاده از تلفن همراه و سایر ابزارهایی چون لپ تاپ و کامپیوتر شخصی در کنفرانس شرکت و سئوالات خود را مطرح میکنند.
مزیت مهم دیگر اما، نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار بر پنل است. به بیانی دیگر، ناظر سازمان در زمان برگزاری کنفرانس پرسش و پاسخ به صورت آنلاین و همزمان بر پنل نظارت میکند و در زمانی که سهامدار سئوال خود را مطرح و ناشر پاسخ مورد نظر را بیان میکند، ناظران سازمان بورس، فرابورس و کمیتههای مرتبط دسترسی به کنفرانس دارند تا تمامی سئوالات پاسخ داده شود.
- سیمین فهیمی - خبرنگار
- شماره ۵۲۳ هفته نامه اطلاعات بورس