عضو هیات علمی دانشگاه سمنان گفت: اگر شرایط به گونه ای پیش برود که نتوان منابع حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی را جذب کرد احتمال دارد نرخ ارز تا سال آینده از کانال ۵۰ هزار تومان عبور کند و نسبت به شاخص برابری قدرت خرید در کانال قیمتی ۷۰ تا ۸۰ هزارتومان قرار بگیرد.

رحمان سعادت در گفت و گو با «صدای بورس» در رابطه با جهش قیمت دلار در روز های اخیر گفت: نرخ ارز، تابع متغیر های اقتصادی و سیاسی است. سیاسی ترین متغیری که وجود دارد نرخ ارز است که به طور طبیعی تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار می‌گیرد. در هفته گذشته حادثه تلخ تروریستی کرمانررا شاهد بوده ایم که این موضوع منجر به افزایش قیمت ارز در بازار شد و در پی آن بازار سرمایه نیز تاثیراگذار بود.

وی در مورد تداوم رشد نرخ ارز افزود: اتفاقی که در حوزه نرخ ارز افتاد مساله سفته بازان بازار ارز است که این افزایش قیمت بعد از مدتی به وضعیت سابق خود بازمی‌گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان ادامه داد: سرمایه گذاران داخلی و خارجی نسبت به مسایل امنیتی و حوادث ناشی از آن حساسیت بیشتری دارند. باید گفت سرمایه متغیری ترسو است، یعنی نسبت به مسایل و حوادث عکس العمل نشان می‌دهد که اولین تاثیر خود را در بازار سرمایه رقم می‌زند.

وی با بیان این که مسایل مختلفی می‌تواند قیمت ارز را به قیمت اولیه خود بازگرداند افزود:‌ اگر قیمت ارز پایین تر از نرخ واقعی باشد و سیاست های بانک مرکزی و شرایط موجود آن را پایین نگه دارد، هر اتفاقی می‌تواند سبب افزایش نرخ ارز شود. باید دید عکس العمل بانک مرکزی و اقتصاد کشور نسبت به نرخ واقعی ارز چیست.

سعادت تصریح کرد: طی چند ماه گذشته منابعی از کشور های خارجی به عنوان مطالبات جذب شد که می‌توان گفت صندوق توسعه ملی بعد از یک دهه موجودی مناسبی پیدا کرده است. فکر نمی‌کنم قیمت دلار تا انتهای سال از کانال ۵۰ هزار تومان خارج شود.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان پیش بینی خود از نرخ ارز در سال آینده را اینگونه بیان کرد: اگر شرایط به گونه ای پیش برود که نتوان منابع حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی را جذب کرد احتمال دارد نرخ ارز تا سال آینده از کانال ۵۰ هزار تومان عبور کند و نسبت به شاخص برابری قدرت خرید در کانال قیمتی ۷۰ تا ۸۰ هزارتومان قرار بگیرد که این اتفاق برای سال آینده بعید نیست.

وی در پایان گفت: حتی اگر شرایط به گونه ای باشد که سرمایه گذاری های لازم انجام نشود این احتمال وجود دارد نرخ ارز در یک جهش خاص بالای کانال ۱۰۰ هزار تومان هم قرار بگیرد. به صورت کلی اقتصاد کشورمان تورم زاست و نرخ ارز خود به خود افزایش پیدا می‌کند که به مدیریت ها وابسته نیست و دیر یا زود رشد خود را انجام خواهد داد.