کارشناس حوزه طلا قیمت طلای جهانی تا پایان زمستان را در محدوده ۲۱۰۰ دلار نوسانی پیش بینی کردو گفت: چهارعامل مهم بر نرخ جهانی طلا تاثیر گذار است که از آن جمله می توان به مسائل و موضوعات اقتصادی جهان، میزان استخراج ، عرضه طلا در بورس های جهانی و درآخر هزینه تمام شده تولید اشاره کرد.

محمد کشتی آرای درگفت و گو با «صدای بورس » با اشاره به اینکه گزارش های شورای جهانی طلا مربوط به نرخ جهانی این فلز است، گفت: در شورای جهانی طلا میزان آمار واردات و صادرات طلا در کشورها رصد می شود و طبق قوانین این شورا سالانه هر کشور به میزان سهم واردات طلا بهای آن را پرداخت کرده و شمش طلا را وارد می کند .

وی با تاکید براینکه تصمیمات جهانی فلز زرد تاثیری بر روی بازار طلای داخل کشور ندارد ، افزود : هر کشور با توجه به میزان تقاضا که دارد طلا به آن کشور اختصاص داده می شود و می تواند واردات انجام دهد و از این نظر تابع قوانین جهانی است .

رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر به عوامل تاثیر گذاربرقیمت انس جهانی طلا اشاره کرد و اظهارداشت : چهارعامل مهم بر نرخ جهانی طلا تاثیر گذار است که از آن جمله می توان به مسائل و موضوعات اقتصادی جهان ، تحولات سیاسی، میزان استخراج و عرضه طلا در بورس های جهانی و درآخر هزینه تمام شده تولید ن اشاره کرد که تاثیر مستقیم بر قیمت این فلز گرانبها دارد .

کشتی آرای در باره تاثیر افزایش قیمت انس جهانی طلا بر بازار داخلی گفت: نرخ طلا در هر کشوری تابع قیمت جهانی و قیمت ارز در داخل آن کشور است و در ایران هم همین گونه است این بدان معناست که نرخ طلا در داخل هر کشور با یک فرمول یکسان بدست می آید به طوری که نرخ طلا در بازار داخلی کشور ما نیز مانند سایر کشورها وابسته به ۲عامل نرخ ارز و قیمت جهانی انس طلا است و محاسبه آن به این صورت است که از حاصل ضرب قیمت جهانی طلا و نرخ ارز بدست می آید . بنا بر این هر گونه تحولات در بازارهای جهانی بر نرخ طلا در بازار داخلی هر کشوری از جمله ایران تاثیر می گذارد.

کارشناس حوزه طلا به نوسال قیمت طلا در بازار های جهانی طی سال های گذشته اشاره کرد و گفت : در سال ۲۰۰۰ قیمت طلا جهانی حدودا ۳۰۰ دلاربود که این رقم از سال ۲۰۰۵ که بحران مسکن در آمریکا آغاز شد روند صعودی به خود گرفت و از قیمت ۶۳۰ دلار هم گذشت به طوری که در طی همان سال در بازده زمانی یکساله به ۱۸۰۰ دلار رسید.

وی ادامه داد:قیمت جهانی طلا روند صعودی خود را تا ابتدای سال ۲۰۱۱ ادامه داد و از سال جدید (۲۰۱۱) نرخ طلای جهانی روند کاهش پیداکرد . اما طی این چند سال گذشته نرخ طلا جهانی تحت تاثیر جنگ ها و قیمت نفت با نوسان رو به رو است.

کشتی آرای در خصوص تاثیر نوسانات قیمت جهانی انس طلا بر بازار داخلی کشور ،تصریح کرد: اظهار نظر های مختلفی در این زمینه ارائه می شود که جنبه شخصی دارند چرا که قیمت انس جهانی طلا بر پایه آمار و محاسبات ریاضی است به طور مثال اگر تورم جهانی روند صعودی داشته باشد قیمت طلا هم به دنبال آن رشد خواهد کرد و بلعکس تورم کاهش پیدا کند و رشد اقتصادی ثابت بماند دراین صورت نوسانات قیمت طلا محدود می شود و ثابت می ماند با توجه به این موضوع تقاضا یک عامل مهم در تعیین نرخ طلای جهانی است.

کارشناس حوزه طلا گفت : بسیاری از کشور ها با توجه به رشد اقتصادی آنها میزان تقاضا برای خرید طلا هم افزایش یافته است از طرف دیگر کشوری که رشد اقتصادی آنها ثابت بوده تقاضای در بازار ایجاد نمی کنند .

به گفته کشتی آرای قیمت طلای جهانی تا پایان زمستان را در محدوده ۲۱۰۰ دلار نوسانی پیش بینی کرد.