به گزارش صدای بورس، سال ۲۰۲۳ در شرایطی به پایان رسید که برآوردهای جهانی از تغییر حوزه تولید تایر در جهان در سال آینده حکایت دارد. پیشبینیها نشان میدهند بین سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۱ بازیگران مطرح این حوزه در اقتصادهای جهان شرایط جدیدی را تجربه خواهند کرد.
نوآوریهای جدید، استراتژیهای جدید، بازارهای جدید و تکنولوژیهای جدید که همگی با استفاده از ظرفیت نوین مبتنی بر توسعه هوش مصنوعی و انفجار اطلاعات و دیجیتالیزه شدن صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو و تایر ارتقاء یافتهاند.
این در حالی است که آمارها نشان میدهد تولیدکنندگان صنعت تایر کشور در ۹ ماهه سال جاری با ۳ درصد زیان روبهرو شدهاند که این زیان ناشی از قیمتگذاری دستوری در این صنعت است. در این بین به رغم وعده وزیر صمت مبنی بر آزادسازی قیمت تایر از ابتدای دی ماه اما علی آبادی به وعده خود عمل نکرد و با فشار سازمان حمایت رشد ۸ درصدی قیمت تایر متوقف و قیمتها به روال گذشته بازگشت.
محمدرضا گنجی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک کشور در این باره با بیان این که وزارت صمت با فراهمسازی تمهیدات آزادسازی قیمت تایر فرصتی را پیش آورده بود تا بازار به سمت تعادل حرکت کند، گفت: وعده آزادسازی تایر و حمایت تولیدکنندگان و تحویل ۷۰۰ هزار حلقه تایر با قیمت دولتی به تاکتیکی تبدیل شد که با آرامش بازار، شرایط برای آزادسازی قیمتها فراهم شود، اما متاسفانه هنوز در این مسیر مهم تعللهایی صورت میگیرد.
وی با بیان این که پیشبینی میشود تنها در فاصله سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ اندازه بازار جهانی تایر ۵۰ میلیارد دلار رشد خواهد کرد (به صورت مجموعه معادل ۳۵ درصد و با نرخ مرکب سالانه ۵، ۵ درصد) گفت: این نرخها از میانگین نرخ رشد اقتصادی دنیا نیز بالاتر است اما سوال اصلی اینجاست که جایگاه ایران از رشد جهانی صنعت تایر کجاست و قرار است چه سهمی از این اندازه جهانی در اختیار تولیدکنندگان ایرانی باشد؟
وی با بیان این که بررسی وضعیت بازار تایر در سالهای اخیر نشان میدهد تولیدکنندگان این صنعت به رغم رشد قیمت مواد اولیه و تورم شدید به اضافه رشد هزینههای مربوط به نیروی کار، حمل و نقل، ارز و... تلاش کردهاند با تحمل زیان، قیمتهای دستوری را تحمل کنند تا مصرفکننده بیش از این تحت فشار قرار نگیرد، افزود: اما در میانه این تلاشها، برخی افراد سودجو از فرصتهای بازار (در اصل تهدیدهای ناشی از اقتصاد دستوری) سوءاستفاده کرده و کار را به جایی رساندند که هم مصرفکننده و هم تولیدکننده در گرداب احتکار، دلالی، اختلاف قیمتها و قاچاق گرفتار آیند.
گنجی از همکاران خود درخواست کرد با تمدید تحویل ۷۰۰ هزار حلقه تایر دیگر به بازار، نقش اساسی تولیدکنندگان این صنعت در تعادل بازار و آرامش خیال مصرفکنندگان فراهم شود تا محصول به میزان کافی در اختیار فعالان این صنعت قرار بگیرد.
او از وزیر صمت نیز درخواست کرد هر چه زودتر نسبت به آزادسازی قیمتها اقدام کند و مصوبه آزادسازی را به سازمان حمایت ابلاغ کند تا تولیدکنندگان بتوانند به سرعت تولیدات خود را به ظرفیت برسانند و از زیانهایی که در سال جاری با آن روبهرو بودند، خارج شوند.
وی در این زمینه افزود: با آن که هنوز سوداگران در بازار جولان میدهند و از وضعیت کنونی به نفع خود بهرهبرداری میکنند، اما خوشبختانه کاهش قیمتها در بازار محسوس است و انتظار میرود این روند در آینده نزدیک تقویت شود، اما در نهایت تنها با آزادسازی قیمتها و متناسب با کشش بازار و به دور از جنجالها و بسترهای رانتزا امکانپذیر خواهد بود که قیمتها در بازار لااقل تا ۵۰ درصد کاهش را در فاز اول تجربه کنند و دست دلالان از بازار تایر کشور کوتاه شود.
وی با تاکید بر این که صنعت تایر ایران به عنوان صنعتی قدرتمند که از بسترهای استاندارد جهانی بهرهمند است، میتواند نقش مهمی را در صنعت تایر منطقه و جهان ایفا کند، تاکید کرد: این مهم اما نیازمند سیاستگذاریهای درست در حوزه صنعت و بازار است و امید داریم با رفع چالشهای فعلی، زمینههای لازم برای ورود به بازی بزرگان صنعت در دنیا فراهم شود و حرکت تولید به سمت فضای توسعهیافته در جغرافیای پهناور صنعت تایر در دنیا سرعت گیرد.
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
سال ۲۰۲۳ در شرایطی به پایان رسید که برآوردهای جهانی از تغییر حوزه تولید تایر در جهان در سال آینده حکایت دارد...