در جریان بازدید خبرنگاران از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مدیرعامل این شرکت به پتانسیل ها و اهم اقدامات و دستاوردهای این مجموعه اشاره کرد.

به گزارش صدای بورس، عبدعلی ناصری در جمع خبرنگاران گفت: در سال جاری تا کنون ۶۰۰ هزار تن شکر در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تولید شده است که برنامه داریم این میزان را تا پایان سال به ۷۰۰ هزار تن برسانیم. همچنین شرکت محصولات جانبی دیگری نیز مانند الکل تولید می‌کند که تولید ۳۶ میلیون لیتر الکل و برنامه افزایش به ۴۰ میلیون تن در دستور کار قرار دارد. لازم به ذکر است که در زمان کرونا ۸۰ درصد الکل مورد نیاز کشور از طریق این شرکت تامین شده است. علاوه بر این یک دامپروری هزار رأسی در کنار کارخانه خوراک دام راه‌اندازی شده است. برای سال آینده بهره‌برداری از کارخانهMDF در کشت و صنعت امیرکبیر با ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید خمیرمایه این شرکت ۱۰ هزار تن است، گفت: امسال این شرکت ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی یعنی ۱۲ هزار تن تولید کرده است که نتیجه فعالیت دانش بنیانی بوده است. کارخانه تولید ۲۴۰ هزار تن کاغذ تحریر در دستور کار قرار دارد که سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با بیان اینکه تولید ۱۰ هزار تن شکر قهوه‌ای در واحد میرزاکوچک‌خان انجام می‌شود، اظهار کرد: تولید شکر دارویی با ظرفیت ۱۲ هزار تنی را داریم که در راستای تامین نیاز داخلی ۷ هزار تن تولید و عرضه می‌شود و امکان صادرات ۴ تا ۵ هزار تن نیز وجود دارد.

ناصری با بیان اینکه دو کارخانه نیتروژن، پتاسیم در حال عملیاتی شدن هستند که پودر مورد نیاز کشت و صنعت‌ها را تامین می‌کند، گفت: همچنین زراعت چوب و اوکالیپتوس را داریم که به واسطه آن کارخانه دیگری را برای بهره‌برداری از اسانس اوکالیپتوس تاسیس کردیم و از چوب آن برای تهیهMDF استفاده می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در کارخانه تولید شکر، ۴ تا ۵ هزار تن ظرفیت مازاد شرکت قهوه‌ای داریم گفت: امکان صادرات برای شرکت فراهم است اما تاکنون صادراتی نداشته ایم، اما در مقابل محصولاتی مانند الکل، خمیرمایه و… به کشورهای منطقه همچون ترکیه، عراق، سوریه، افغانستان و کشورهای اروپایی مانند آلمان صادر کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه شرکت سالانه ۱.۵ میلیون تن حمل بار دارد، ادامه داد: در فصل‌های مختلف حمل و نقل محمولات شرکت با چالش مواجه می‌شد به همین دلیل در سال ۱۴۰۰ با خرید شرکت حمل و نقلی نه تنها نیاز شرکت تامین شد، بلکه به سودآوری خوبی رسیدیم.

ناصری با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۵۰۰ نفر محقق در مجموعه فعال هستند، بیان کرد: در کشت و صنعت‌ها دفاتر مطالعات مبارزه با آفات وجود دارد و از طریق پرورش زنبور مهاجم آفت‌ها را از بین برده‌ایم و هیچ سمی استفاده نمی‌کنیم.

وی در خصوص واگذاری مجموعه هفت تپه نیز گفت: شرکت هنوز به طور کامل واگذار نشده است و به شکل پیمان مدیریت اداره می‌شود. این مجموعه امسال حدود ۷۰ تن ظرفیت تولید دارد و با توجه به اینکه اقداماتی برای نوسازی انجام شده برنامه افزایش ظرفیت تولید در شرکت وجود دارد.

برچسب‌ها