به گزارش صدای بورس،شمسالدین فرزادیپور با حضوردر بیست و چهارمین نمایشگاه رسانههای ایران بر موضوع عدم تعادل عرضه و تقاضا در بلیطهای هواپیمایی و تأثیر مستقیم آن بر قیمت بلیطها تاکید و اظهار کرد: مشکل در این حوزه، تا زمانیکه عرضه و تقاضا متعادل نیست هرکجا که عرضه با تقاضا همخوانی ندارد، این مشکلات وجود دارد. راهکار هم فقط این است که عرضه و تقاضا را متعادل کرد و در حقیقت متناسب با تقاضا، عرضه را افزایش داد؛ تقاضا که بالا میرود، چنانچه عرضه متناسب نباشد، طبیعتاً منجر به صف و افزایش قیمت میشود.
مدیرعامل هواپیمایی ایرانایر ادامه داد: بخشی از صنعت هوانوردی، توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری میشود و طبیعتاً براساس میزان سرمایهگذاری خود، انتظار سود دارد؛ چنانچه سود مورد نظر محقق شود، سرمایهگذاری و به دنبال آن صنعت هم توسعه پیدا خواهد کرد اما اگر سود مورد انتظار، محقق نشود، مدتی کجدار و مریض طی مسیر خواهند و سپس بعد از مدتی ممکن است از صنعت خارج هم شود.
مشکل فعلی، سرمایهگذاری نیست؛ بلکه محدودیتهایی است که ایجاد شده است
وی تصریح کرد: البته مشکل فعلی ما بحث سرمایهگذاری نیست؛ مشکل محدودیتهایی است که برای کشور ما ایجاد شده است. بررسی کنیم که طی ٢٠ سال اخیر، چند فروند هواپیمای نو یا مناسب توانستهایم بصورت مستقیم از شرکتهای بویینگ و ایرباس تهیه کنیم؟ تعداد آنها به انگشتان دست هم نمیرسد. طی چند سال اخیر، سه فروند هواپیمای تقریباً نو (حدود دو تا دو نیم سال) توانستیم از شرکت ایرباس خریداری کنیم؛ فلذا تخصیص منابع، مشکل ما نیست؛ مشکل اصلی ما این است که محصولات بازار بصورت مستقیم به ما فروخته نمیشود؛ وگرنه اعتقاد همه ما بر این است که صنعت هوانوردی کشور، کشش و ظرفیت تهیه آن را دارد.
فرزادیپور ادامه داد: در حال حاضر میزان نیاز کشور به هواپیما با موجودیمان فاصله قابل توجهی دارد. ٢ الی ٢.۵ برابر بایستی افزایش پیدا کند؛ اما باید دید آیا در اختیارمان قرار خواهد گرفت یا خیر. به نظر بنده مشکلی در تامین سرمایه داشته باشیم. مشکل این است که نمیتوانیم متناسب با نیاز، خرید انجام دهیم.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل ایرانایر در رابطه با در رابطه با قیمتهای نامتعارف برخی پروازها، تصریح کرد: تصریح کرد: در مورد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران این اطمینان را میدهیم که حتی یک ریال بالاتر از قیمت مصوب سازمان هواپیمایی، عرضه و فروش نخواهیم داشت.