کارشناس بازار سرمایه به افزایش فروش اوراق و سیاست های انقباضی دولت اشاره کرد و گفت :این شرایط راه را برای تنفس بازار بورس می‌بندد و باعث خروج سرمایه از بازار می‌شود.

آراد پورکار در گفت و گو با «صدای بورس» در رابطه با پارامتر های اساسی وبنیادی بازار گفت: ما در حال حاضر ارزندگی لازم در بازار سرمایه برای رشد را داریم و قیمت ها زیر ارزش ذاتی معامله می شوند اما اعتماد مردم هنوز به این بازار بازنگشته است.

وی به افزایش فروش اوراق و سیاست های انقباضی دولت اشاره کرد و تاکید کرد :این شرایط راه را برای تنفس بازار بورس می‌بندد و باعث خروج سرمایه از بازار می‌شود.

وی افزود:در شرایط فعلی برای دولت کنترل تورم در اولویت مهمتری نسبت به صعود بورس قرار دارد، این را می‌توان با توجه به سیاست هایی که برای کنترل قیمت مواد غذایی و مصرفی مردم در پیش گرفته متوجه شد.

کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: برای بهتر شدن حال بازار سهام رشد دلار نیمایی میتواند اثر گذار باشد چرا که تاثیر مستقیمی بر صورت مالی های شرکت ها و گزارش های آنها دارد. که حدود ۱۵ هزار تومان اختلاف با نرخ دلار بازار آزاد دارد ، اماباید توجه داشت رشد دلار بازار آزاد باعث ایجاد تورم می شود و تاثیر آن فقط بر دارایی شرکت ها از جمله « ملک ها و ابزارالات» است که در بلند مدت تاثیر بسزایی نخواهد داشت.

پور کار گفت: با توجه به اوراق ۳۰درصدی ای که دولت منتشر کرده رغبتی از سوی مردم عادی و پول های خرد برای خرید این اوراق نیست و بیشتر حقوقی ها و نهاد ها این اوراق رو خریداری می‌کنند، اگر دولت و بانک مرکزی نرخ بهره و میزان فروش اوراق خود را کاهش دهند حال بازار بهتر خواهدشد. اما در وضعیت موجود با توجه به سیاست هایی ک دولت در پیش گرفته دور از انتظار است.

وی ادامه داد: ، اگر مانند سال ۹۹ که نرخ بهره کاهش چشمگیری را تجربه کرد شاخص کل بورس حتی میتواند ۸ میلیون واحد را نیز تجربه کند اما این اتفاق بسیار دور از ذهن و احتمال وقوع آن خیلی کم است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: می توان در آینده محدوده دو میلیون الی۲ میلیون و ۵۰ هزار واحد را برای برگشت شاخص کل در نظر گرفت و انتظار برگشت شاخص از این ناحیه حمایتی وجود دارد.